فاضل میبدی

متاسفانه عده‌ای از آدم‌هایی که آگاهی سیاسی ندارند و جزو این تندروهایی هستند که مبنای اخلاقی برای خودشان ندارند؛ شروع کردند به حمله به آیت الله صافی در آن سایت رجا نیوز ظاهرا یک مطلب خیلی تندی نوشته بود، اگر یک نقد علمی کرده بود، قابل تحمل بود.

 

محمدتقی فاضل میبدی نوشت: آیت‌ا… العظمی صافی گلپایگانی که از مراجع معروف، نامدار و سابقه‌دار حوزه هستند، ایشان معمولا در مورد مسائل سیاسی و حوادثی که پیش می‌‌آید مواضع بسیار خوبی دارند. موضع اخیر ایشان در دیدار با رئیس مجلس، موضع مناسبی بود؛راجع به اینکه سعی کنید تعامل با دنیا حاصل شود، باب مذاکره گشوده شود تا مشکل معیشت مردم حل بشود. ایشان دریافته‌اند که ما تا با دنیا وارد تعامل و گفت و گو نشویم، باب مذاکره را باز نکنیم و این تحریم‌ها رفع نشود؛ مشکلات مردم، مخصوصا مشکلات اقتصادی، حل نمی‌شود.

این در مقابل کسانی است که می‌گویند ما اقتصادمان را با این گفت و گوها گره نزنیم، حرفی که مبنای علمی و اقتصادی ندارد ولی ایشان متوجه است که به هر حال دنیای امروز غیر از دنیای قدیم است و نمی‌شود که اقتصاد کشور را به این گفت و گوها گره نزد؛ بالاخره کشوری که تحریم شد، بانک‌هایش تحریم است، نفت آن تحریم است، اقتصادش هم اقتصاد نفتی است، داد و ستد پولی و مالی هم صورت نمی‌گیرد، کالا خرید و پول نمی‌شود، خوب طبیعی است که کشور به فقر و فلاکت می‌افتد.

بنابراین اینکه ما مرتب شعار بدهیم که اقتصاد مملکت را با این گفت و گوها و مذاکرات گره نمی‌زنیم، معلوم می‌شود که این حرف خیلی پایه‌دار و اساسی علمی ندارد. آیت ا… صافی به‌حق موضع خوبی گرفت و تاکید کرد که تا باب مذاکره باز نشود، مشکلات معیشتی مردم هم حل نمی‌شود. متاسفانه عده‌ای از آدم‌هایی که آگاهی سیاسی ندارند و جزو این تندروهایی هستند که مبنای اخلاقی برای خودشان ندارند؛ شروع کردند به حمله به ایشان در آن سایت رجا نیوز ظاهرا یک مطلب خیلی تندی نوشته بود، اگر یک نقد علمی کرده بود، قابل تحمل بود.

نقدهایی که خیلی حمله به اصلاح و اصلاح‌طلبان و در نهایت حمله به آیت ا… صافی، بنابراین مراجع  و علمای حوزه در این نوع اهانت‌ها و هتک مرجعیت موضع بسیار حساب شده‌ای اتخاذ کردند، چراکه مراجع همیشه ملجأ و مرجع مردم هستند. هرگاه آسیب به مردم وارد شود این مراجع هستند که باید جلوی آسیب‌ها را بگیرند. هیچ آسیبی بالاتر از مشکلات اقتصادی برای مردم نیست. لذا اگر علمای قم، مراجع دین موضع نگیرند، سخنی نگویند و فریادی برنیاورند؛ به هر حال مردم از اسلام، دین و روحانیت بدبین می‌شوند.

آیت‌ا… صافی به هر حال نصیحت کردند و ممکن است موثر واقع بشود و یا موثر واقع نشود ولی به هر حال اندرز و انذار خیلی خوبی بود که این جامعه در معرض تهدید است. ایشان پیش از این در مورد قضیه افغانستان موضع خیلی خوبی گرفته بود، نسبت به مظلومان آنجا سخنان و بیانیه خوبی منتشر کردند که متاسفانه در رسانه ملی و رسانه داخلی چندان از آن بیانیه ایشان استقبالی صورت نگرفت. به هر حال امیدوارم این موضعی که آیت ا… صافی در مقابل این مشکل مملکت گرفته است، سیره و سنت همه علما باشد که در مواقع حساس و آنجاهایی که خطری می‌خواهد بروز کند، موضع خردمندانه و موثری داشته باشند.

 

منبع: آرمان