در گفت وگو با صبح ما؛

نماینده سابق مجلس به صبح ما گفت: سیاست‌های کلی تغییری نمی‌کند البته این به آن معنا نیست که هیچ انعطافی در مذاکرات ایجاد نشود اما چارچوب‌های اصلی چارچوب‌هایی نیستند که به‌راحتی تغییر کنند، به‌خصوص با توجه به عدم اعتمادی که نسبت به آمریکا ایجاد شده مقداری کار مذاکرات را با مشکل مواجه می‌کند.

 

صبح ما| در ماه‌های آخر دولت حسن روحانی مذاکرات ایران با گروه موسوم به ۵+۱ ادامه پیدا کرد تا شاید برجامی که توسط ترامپ تمام شده بود مجدد جان تازه بگیرد. اگرچه این مذاکرات به‌شکل غیرمستقیم با ایالات متحده پیش رفت و به‌نظر می‌رسید به توافق نهایی نزدیک شده است، اما ناگهان همه چیز متوقف شد. گویی تصمیم‌گیران تشخیص دادند روند مذاکرات با تیم جدید مذاکره کنندگان در دولت رئیسی ادامه پیدا کند. آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد حسین امیرعبداللهیان بر صندلی وزارت خارجه تکیه خواهد زد و حالا سرنوشت مذاکرات در اختیار او قرار خواهد گرفت، سرنوشتی که کسی از فرجام آن خبر ندارد
درهمین‌باره داریوش قنبری، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هشتم به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ استراتژی نظام است و بعید می‌دانم با تغییر دولت در این استراتژی تغییری ایجاد شود. بنابراین ما شاهد تغییر جدی نخواهیم بود. اما این‌که تیم اجرایی چگونه بتوانند مذاکرات را پیش ببرند مهم است و نمی‌شود نقش وزارت خارجه و دستگاه اجرایی را نادیده گرفت. قطعاً توانمندی تیم مذاکره کننده و آشنایی آن‌ها با چارچوب‌های حقوقی بین‌المللی و اصول مذاکره می‌تواند در روند پیشرفت، توقف یا حتی شکست این نشست‌ها موثر باشد.»
وی ادامه داد: «امروز در ادامه مذاکرات توقفی ایجاد شده که شاید دلیل اصلی آن همین مسائل مربوط به تغییر دولت در ایران است. به‌نظرم دولت آمریکا با تغییر دولت در ایران تلاش دارد که امتیازات بیشتری در مذاکرات بگیرد، از طرفی چارچوب سیاست خارجی ایران هم امتیازات بیشتری به آمریکا نمی‌دهد بنابراین احساس می‌کنم مذاکرات در چند ماه آینده یک وضعیت راکت خواهد داشت و به زودی به نتیجه نمی‌رسد. لذا تا تفاهم جدیدی ایجاد شود زمان نیاز دارد و شاید تا پایان امسال به‌طول بکشد. برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی که گفته می‌شد در همان دولت آقای روحانی همه چیز تمام شود اما مذاکرات ادامه‌دار خواهد بود.»
نماینده سابق مجلس بیان کرد: «همان‌طورکه گفتم سیاست‌های کلی تغییری نمی‌کند البته این به آن معنا نیست که هیچ انعطافی در مذاکرات ایجاد نشود اما چارچوب‌های اصلی چارچوب‌هایی نیستند که به‌راحتی تغییر کنند، به‌خصوص با توجه به عدم اعتمادی که نسبت به آمریکا ایجاد شده مقداری کار مذاکرات را با مشکل مواجه می‌کند. ضمن این‌که طرف مقابل هم دنبال توافق جدید نسبت به برجام است چیزی که در کشور ما با مخالفت مواجه خواهد شد. بنابراین دور از انتظار نیست بازگشت به مذاکرات و روند آن ۶ماه تا یکسال آینده ادامه پیدا کند تا شاید طرف مقابل خواسته‌های خودش را تعدیل کند. البته در دیپلماسی ممکن است مسائلی ایجاد شود که روند مذاکرات را تسریع کند اما در شرایط کنونی در کوتاه مدت بعید است تفاهمی ایجاد شود.»
وی یادآور شد: «دولت آمریکا هم چندان دوست نداشت با دولت روحانی که در حال رفتن بود به نتیجه برسد، آن‌ها هم دوست داشتند با دولت جدید در ایران مذاکره کنند تا به توافق محکمتری برسند. به همین دلیل ادامه مذاکرات طولانی خواهد شد.»