در گفت وگو با صبح ما؛

یک جامعه شناس به صبح ما گفت: فشارهای اقتصادی، فقر و درماندگی خانواده‌ها سبب می‌شود نوجوان آینده‌ای را برای خودشان متصور نشوند، امروز نوجوانان نگران آینده هستند.

 

صبح ما | آموزش و پرورش اعلام کرد در شش سال گذشته، سالانه ۱٫۵ درصد خطرپذیری دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است. براساس این گزارش خشونت و خودکشی در میان سه آسیبی هستند که حالا دانش‌اموزان را تهدید می‌کند.
درهمین‌باره امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «صبح ما» بیان کرد: «درباره خودکشی دو تئوری جامعه‌شناسی داریم. یکی تئوری کلاسیک دورکیم است که در آن به عامل همبستگی به عنوان دلایل افزایش خودکشی اشاره می‌کند. امروز ارزش‌ها و هنجارهای جامعه بی‌معنا شده و جوانان دچار سردرگمی شده‌اند. دورکیم معتقد است وقتی همبستگی اجتماعی میان فرد و جامعه از بین برود می‌تواند به خودکشی منجر شود.»

وی ادامه داد: «یک ئتوری دیگر مربوط به رابرت مرتون جامعه‌شناس آمریکایی است که می‌گوید هرگاه بین هدف و وسیله رسیدن به هدف فاصله بیفتد و فرد نتواند به اهداف خود برسد منجر به خودکشی می‌شود یعنی چون میزان خواسته‌های دانش‌آموزان به دلایل مختلف بالا رفته است اما آن‌ها نمی‌توانند این خواسته‌ها را برآورده کنند بنابراین به آینده خودشان نا امید و مایوس شده‌اند لذا به‌نوعی از جامعه بریده‌اند، وقتی‌که نخ‌های ارتباط جوانان با جامعه و اطراف‌شان قطع شده باشد می‌تواند سبب خودکشی شود.»

این جامعه شناس گفت: «یک مسئله دیگر موضوع جبرگرایی است، وقتی جوانان احساس می‌کنند در فشار و تحت سلطه و زور قرار گرفته‌اند می‌تواند خطرپذیری آن‌ها را افزایش دهد. این سلطه و زور فقط از طرف خانواده نیست بلکه از طرف جامعه فشار بر آن‌ها وارد می‌شود، در این موارد هم افکار خودکشی بالا می‌رود. وقتی سلطه جمعی بر جوانان افزایش پیدا کند همان نخ‌های ارتباط با جامعه که گفتم قطع می‌شوند و آسیب پذیری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

قرایی مقدم یادآور شد: «فشارهای اقتصادی، فقر و درماندگی خانواده‌ها سبب می‌شود نوجوان آینده‌ای را برای خودشان متصور نشوند، امروز نوجوانان نگران آینده هستند. بحران‌های اقتصادی معمولاً افکار خودکشی را بالا می‌برد، بحران‌های اقتصادی که امروز ایران گرفتار آن است یکی از عوامل آسیب‌پذیری و افزایش خودکشی است. افراد هدف دارند اما چون موانع مالی رسیدن به اهداف زیاد است دست به خودکشی می‌زنند. الان ما بحران معیشت داریم خانواده‌ها زیر خط فقر هستند، بنابراین فرزندان این خانواده‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.»