حجت الله عباسی

در جریان سفر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و مدیران ۱۸ شرکت ایرانی همراه به مسکو چند سند همکاری با روس کام نازور “مرکز ملی راهبری ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه های جمعی روسیه” امضا شده است.

 

 

حجت‌الله عباسی نوشت: انتشار عکس پوشش نامتعارف خانم ژورنالیست شبکه راشاتودی روسیه در پشت صحنه مصاحبه وزیر ارتباطات اگر چه مانند انفجار توپ در ایران صدا داد ولی خبر مهمی را به حاشیه راند که بعدا صدای آن شنیده خواهد شد‌.!

در جریان سفر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و مدیران ۱۸ شرکت ایرانی همراه به مسکو چند سند همکاری با روس کام نازور “مرکز ملی راهبری ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه های جمعی روسیه” امضا شده است.

کارویژه اصلی این مرکز فیلترینگ، محدودیت ها و سانسور اینترنتی است. پیش زمینه چنین همکاریهایی دسترسی روس ها به اطلاعات همه جانبه ایران است.

کشورهای جهان بدنبال توسعه زیرساخت ها برای افزایش پهنای باند و سرعت و کیفیت اینترنت هستند. شوربختانه حاکمان ایرانی در صدد بستن و محدود کردن فضای مجازی با اجرای برنامه هایی مانند “طرح صیانت” و “اینترنت امن” هستند. یعنی پیمودن شیوه‌هایی جدا از روندهای جهانی آن!

سازمان گزارشگران بدون مرز، روسیه را در زمره کشورهای دشمن اینترنت قلمداد کرده است. حاکمان روسی دشمنی سرسختی با اصحاب فرهنگ و رسانه دارند. در این کشور هزاران نفر از کنشگران از جمله نویسنده، مترجم، هنرمند و فعال رسانه ای در ادوار مختلف و بویژه در دوره استالین به کام مرگ فرستاده شدند.

آقای زارع پور دلش برای بستن فضای مجازی در ایران و عقیم کردن آن غنچ می زند. بجای برنامه ریزی برای توسعه اینترنت در ایران، بی قرار کنترل اندک امکانات ارتباطی کشور شده تا شاید از رهگذر روسی کردن سانسور فضای مجازی، افتخاری خیالی نصیب خود گرداند.

این وزیر برای اجرای طرح صیانت یا عقیم کردن فَضای مجازی خود را به آب و آتش می زند. امکانات داخلی برای کنترل تمام عیار فضای مجازی قد نمی دهد. از این رو دست بدامان روس ها به عنوان عواملی اقتدارگرا و سابقه دار در بستن فضای مجازی و سرکوب فعالان رسانه ای شده است.

گزارشی از محتوای اسناد همکاری دو کشور در بعد سفر منتشر نشده است. اما در ماههای آینده با اجرایی شدن محدودیت های جدید اینترنتی، روند نیمه رمق کسب و کارهای اینترنتی هر چه بیشتر تضعیف خواهد شد.

همچنان که با فعال شدن قفل کودک در موتور جستجوی گوگل، فعالیت های علمی و پژوهشی بتدریج به حاشیه رفته و آسیب جدی خواهند دید.