محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم نوشت: کشور و ملت ایران از دیرباز مهد فکر و آزادی و اندیشه بوده است و حاکمان در هیچ برهه از زمان نتوانستند جلوی اندیشیدن را بگیرند. بوعلی‌سینا از ترس سلطان غزنوی آواره شد و از این شهر به آن شهر افکار خود را شکوفا می‌کرد.

 

محمدتقی فاضل‌میبدی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم نوشت:

مرغ زیرک که به در خانقه اکنون نپرد

که نهاده‌ست به هر مجلس وعظی دامی
(حافظ)
رئیس کمیسیون فرهنگــی مجلـس اعلام کرده: «از بیرون کشور بیش از ۱۳۰‌هزار پست درباره طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند. اما ما پای این طرح ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم». طرح محدودکردن فضای مجازی و کنترل نهادهای امنیت برفضای اینترنت یا به‌اصطلاح طراحان «طرح صیانت از حقوق کاربران» گامی است برای محدودکردن ابزارهای دانش و کنترل فکر و اندیشه ایرانی. زمانی که مرحوم میرزاحسن رشدیه، طرح نوین آموزشی را درایران (در تبریز) اجرا کرد، جمعی کوته‌فکران میز و تخته را شکستند که اینها دینی نیست و با ایمان مردم سر سازگاری ندارد. بچه مسلمان باید در مکتب‌خانه در کنار چوب و فلک و هجی‌کردن کلمات درس بخواند. زمانی که مرحوم امیرکبیر آموزش‌های جدید در دارالفنون را جدی گرفت، برخی علما به پیشگاه ناصرالدین‌شاه شکایت بردند که دارالفنون باعث بی‌دینی فرزندان ایران می‌شود. کتاب‌های فیزیک، شیمی و امثال آن دربرخی خانه‌ها حرام و ممنوع بود. هرنوع دانش نوینی که در کشور وارد گشت، از پایگاه مذهب مخالفان زیادی داشت. داستان محدودسازی اینترنت و ارتباط با شبکه‌های مجازی، نزد برخی، همان داستان آموزش و فراگیری علوم روز در یکصد‌و‌پنجاه سال گذشته است. اگر دولت سیزدهم بخواهد با چنین نگاه‌هایی که در مجلس وجود دارد، کار خود را آغاز کند، بهتر است تکلیف خود را در آغاز کار با مردم روشن کند.

کشور و ملت ایران از دیرباز مهد فکر و آزادی و اندیشه بوده است و حاکمان در هیچ برهه از زمان نتوانستند جلوی اندیشیدن را بگیرند. بوعلی‌سینا از ترس سلطان غزنوی آواره شد و از این شهر به آن شهر افکار خود را شکوفا می‌کرد. در این روزگار اگر ۲درصد مردم از فضای مجازی استفاده‌های غیرعلمی یا احیانا ناهنجاری می‌برند، ۹۸‌درصد کاربران آن بهره‌های علمی و بازرگانی می‌برند. مانند این است که چند کارخانه مشروب‌سازی را کشف کنند، بعدا بگویند باید تاک‌های انگور را محدود کرد و تحت کنترل درآورد. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بداند که چنین شیوه‌هایی هیچ نتیجه‌ای که اینها در پی آن هستند، ندارد؛ مانند طرح محدود‌کردن ماهواره که امروز در اغلب خانه‌ها وجودارد و صداوسیما را از چشم اهل خرد انداخته است. شبکه رسانه‌ای تلگرام را که فیلتر کردند چنددرصد از کاربران آن تقلیل یافت یا توئیتر؟ آقایان می‌دانند که اندیشه بشر محدودکردنی نیست. دنیای اینترنت و فضای مجازی به‌شدت رو به گسترش است. چرا باید برخورد حذفی که درقرن گذشته برخی روحانیون با دانش نوین و تکنولوژی داشتند در این روزگار در خانه نمایندگان ملت تکرار شود. تاریخ به پای این تفکر چه خواهد نوشت و ازما چگونه یاد خواهد کرد؟ اگرنمایندگان محترم دغدغه اخلاق جامعه دارند راه علاج آن، این نیست که ایران کره‌شمالی شود. به‌جای طرح ساماندهی شبکه مجازی، بیایید بحران اقتصادی، بیکاری، بی‌اعتمادی، تورم و… را دغدغه کار خود قرار دهید که با دادن چنین وعده‌هایی به مجلس راه یافتید. مساعدت کنید تا سایه شوم تحریم‌ها از سر ملت برداشته شود و مشکلات سیاست خارجی حل شود. جوان این مملکت چه گناهی کرده که یا باید راه مهاجرت در پیش بگیرد یا نومیدانه زندگی کند که سرانجامش افسردگی یا… است. بنای این مجلس به‌اصطلاح انقلابی براین بود که مشکلات معیشتی مردم را حل کند. به‌قول مولانا: «ای عجب آن عهد و آن سوگند کو/ وعده آن لب چون قند کو؟»

منبع: آرمان