در گفت و گو با صبح ما؛

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: متاسفانه کاری کرده‌اند که مردم از انتخابات دلزده و دلسرد شوند. به‌ویژه با حرف‌های این آقای امنیتی که معتقدم به‌شکل عمدی در این بازه زمانی گفته شده است.

 

صبح ما| انتشار یک ویدیو از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات سابق در فضای مجازی حاشیه ساز شده است. ویدیویی که در آن مصلحی درباره دلایل رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ توضیحاتی ارائه می‌دهد. او یادآور می‌شود که در آن سال‌ها بررسی‌هایش نشان می‌داد که مرحوم هاشمی در صورت تایید صلاحیت و ورود به انتخابات از طرف مردم رای می‌آورد، او بیان می‌کند با چنین فرضی عواقب انتخاب شدن ایشان را با در نظر گرفتن مصلحت نظام بررسی کردم و در اختیار شورای نگهبان قرار دادم. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد در بررسی نهایی شورای نگهبان بی‌تاثیر نبوده است.

با انتشار این ویدیو بسیاری به آن واکنش نشان دادند. درهمین‌باره فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به صبح ما گفت: این ویدیو نشان دهنده این است که در مملکت ما و در میان رده‌های بالای کشور اخلاق و قانون وجود ندارد. این ویدیو حرف بسیار بزرگی دارد یعنی یک عده‌ای نشسته‌اند و به‌خاطر حفظ منافع خودشان قانون را زیر پا گذاشته‌اند آن هم به‌واسطه این‌که آقای هاشمی رفسنجانی صلاحیت ریاست‌جمهوری ندارد و دلیل‌شان این است که اگر ایشان بیایند گویی منافع عده قلیلی به‌خطر می‌افتد. این وضعیت را اگر بخواهیم تجزیه و تحلیل کنیم باید گفت اگر در کشور قانون وجود داشته باشد باید همه این موارد را پیگیری قضائی کرد.

وی ادامه داد: بلاخره ۷۰درصد مردم در آن موقع می‌خواستند به آقای هاشمی رای بدهند، بعد آقایان مردم را از حق قانونی خودشان محروم کردند و این بزرگترین ظلمی است که در کشور اتفاق افتاده است. امروز از قتل‌های زنجیره‌ای گفته می‌شود از اعدام‌های بی‌جا گفته می‌شود اما از حق‌کشی‌ها گفته نمی‌شود، او(مصلحی) دارد اقرار می‌کند که بنده رفتم به شورای نگهبان گفتم که اگر آقای هاشمی بیاید رای می‌آورد و این به صلاح کشور نیست، خوب در این‌جا صلاح کشور را چه‌کسی تشخیص می‌دهد، یک فردی که در دستگاه امنیتی است این صلاح را تشخیص می‌دهد. از طرفی می‌گوید بخش زیادی از مردم می‌خواهند به هاشمی رای بدهند، این یعنی اینکه در برابر حق هفتاد تا هشتاد درصد مردم بایستید تا منافع خودتان را حفظ کنید. این‌ حرف‌ها پیگرد قضایی دارد و اگر هم شورای نگهبان به‌خاطر چنین حرف‌هایی آقای هاشمی را رد صلاحیت کرده باشد باید کل اعضای شورای نگهبان پیگرد قضایی شوند.

میبدی با اشاره به رد صلاحیت علی لاریجانی با توجه به توضیحات مصلحی بیان کرد: البته گویا سخنگوی این شورا حرف‌های آقای مصلحی را تکذیب کرده است اما با این وجود باید کاملاً بررسی شود، اگر در تحقیقات این حرف‌ها درست باشد گویی همه چیز در این مملکت زیر سوال می‌رود. البته شاید چنین ایده‌ای چندان بی‌جا نباشد، شما تصور کنید وقتی آقای لاریجانی که از خودشان هست با احتمال این‌که ممکن است در مقابل نامزد دیگری رای بیاورد رد صلاحیتش می‌کنند بعید نیست که در آن زمان آقای هاشمی را با همین ایده رد کرده باشند. به‌نظرم برخی نهادهای امنیتی و انتصابی احتمال دارد در بعضی افراد شورای نگهبان رخنه کرده باشند. وقتی کسی مانند لاریجانی رد صلاحیت می‌شود خیلی چیزها مشخص است. به‌نظرم شورای نگهبان بر اساس اخلاق و قانون عمل نمی‌کند. امروز آقای لاریجانی نامه نوشته که دلایل رد صلاحیت من را علنی بگویید، اما شورای نگهبان نمی‌گویند، این به‌این دلیل است که پاسخ قانع کننده‌ای ندارد. امروز نامزدهای رد صلاحیت شده می‌گویند هر دلیلی برای رد صلاحیت من از دلایل مالی، اخلاقی و سیاسی هست بگویید اما چون دلیل محکمه پسندی وجود ندارد نمی‌گویند.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بیان کرد: متاسفانه کاری کرده‌اند که مردم از انتخابات دلزده و دلسرد شوند. به‌ویژه با حرف‌های این آقای امنیتی که معتقدم به‌شکل عمدی در این بازه زمانی گفته شده است. به‌نظرم این حرف را امروز زده‌اند تا جز همان عده قلیلی که نیاز دارند برای کاندیدای خودشان پای صندق‌های رای بروند بقیه مردم دلسرد شوند و در انتخابات شرکت نکنند. حرف این آقا در مردم تاثیر منفی گذاشته و شاید مشارکت را هم کم کند. بنابراین حساب شده  و در آستانه انتخابات این ویدیو ضبط و منتشر شده است تا به مردم بگویند قانون و اخلاق و شورای نگهبان هیچ است چراکه ما هرکسی را که بخواهیم رد می‌کنیم و هرکسی را که بخواهیم بر سر کار می‌آوریم. در این شرایط مردم به‌خودشان می‌گویند که اصلاً لزومی ندارد در این شیوه برگزاری انتخابات شرکت کنیم.