در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی به«صبح ما» گفت: باید از هشت سال دفاع مقدس درس گرفت، عواملی که سبب شد در مجموع ما جنگ را با عزت و افتخار سپری کنیم و سبب شد تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم باید از آن‌ها درس بگیریم.

 

صبح ما | در هفته دفاع مقدس به سرمی بریم. درهمین‌باره علی باقری، رئیس دفتر سیاسی خزب توسعه ملی در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «صبح ما» با اشاره به دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس گفت: «درخصوص دفاع مقدس باید متوجه این نکته باشیم که اگر به هر مسئله‌ای به عنوان دستاورد اشاره می‌کنیم، منافاتی با انزجار از پدیده‌ای به‌نام جنگ، ویرانی‌ها و ناکامی‌هایی که می‌تواند یک جنگ به دنبال داشته باشد ندارد. همان‌طور که از نام دفاع مقدس مشخص است کشور ما در موضع دفاع بود و جنگی به ما تحمیل شد بنابراین گفتن برخی نکات در ستایش جنگ نیست. اگر جنگی در کشور ما رخ نمی‌داد جای تردید نیست که هم در روند توسعه تغییراتی بود و هم بسیاری از مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که شاهد آن هستیم امروز به‌گونه‌ای دیگر شکل می‌گرفت.»

وی ادامه داد: «اما اگر بخواهیم درخصوص دستاوردهای دفاع مقدس صحبت کنیم باید گفت، مهمترین دستاورد دفاع مقدس بحث حفظ تمامیت ارضی کشور است، در واقع نتیجه ۸ سال جنگ و هزینه‌هایی که ملت و کشور پرداختند منجر به حفظ تمامیت ارضی کشور ایران شد طوری‌که یک سانت هم از مرزهای جغرافیایی کشور جابه‌جا نشد.»

باقری بیان کرد: «مسئله دیگر که دارای اهمیت است تقویت وحدت ملی میان آحاد و اقشار مختلف جامعه بود، برای کسانی مانند ما که آن دوره را درک کردیم و دیدیم مشخص است فضایی که جنگ برای جامعه ایرانی ایجاد کرد، یک فضای آکنده از محبت، مودت و وحدت میان افشار مختلف جامعه بود. این دستاورد موتور محرک توسعه کشور در ابعاد مختلف می‌تواند باشد. نقش جنگ در تولید این وحدت تعیین کننده بود، طوری‌که می‌شود ادعا کرد در طول ۴۳سال بعد از پیرزی انقلاب از حیث سنجش وحدت ملی در کشور هشت سال جنگ به‌ویژه چند سال ابتدایی آن از مقاطع مهم است و در آن دوران وحدت ملی در اوج قرار داشت. البته مقاطع دیگری هم هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان بالا بودن وحدت ملی سراغ گرفت، منتها مطمئناً دوره جنگ یکی از مقاطعی است که می‌تواند از حیث ایجاد وحدت ملی در صدر دوران مختلف قرار بگیرد.»

این فعال سیاسی عنوان کرد: «مورد دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد ایجاد روحیه خودباوری و شکوفایی استعدادهای فردی و جمعی است. مقطع جنگ علیرغم خسارت‌هایی که داشت، خودباوری، اتکا به خود، باور کردن استعدادهای نهفته در جامعه را شکوفا کرد. نیازهای ما در دوره جنگ سبب شد جوهر توانمندی در جامعه ما آشکار شود که آثار آن هم در دوره جنگ بود و هم در ادامه به‌عنوان یک مکتب و نوع نگاه نسبت به توانمندی‌های کشور نهادینه شد.»

وی تصریح کرد: «البته نگاه واقع بینانه به استعدادها و خودباوری نباید سبب شود که ما آن را با نگاه‌های افراطی اشتباه بگیریم، نگاه‌هایی که خودباوری را به مفهوم نفی استفاده از تجارب جهانی و تبادل اطلاعات در عرصه بین‌المللی می‌داند و یک قرائت ارتودوکس از مفهوم استقلال و توانمندی داخلی ارائه می‌دهد نباید با آن‌چه که درخصوص خودباوری گفتم یکسان بگیریم. آن‌چه در دفاع مقدس شکوفا شد و به عنوان دستاورد باقی ماند یک نگاه واقع بینانه نسبت به استعدادهای داخلی در کشور بود که در جایگاه خودش بسیار مفید واقع شد.»

عضو شورای مرکزی حزب توسعه ملی درخصوص تغییر روحیه سال‌های جنگ با فضای این روزهای کشور گفت: «وحدت ملی و تقویت روحیه برادری در میان آحاد جامعه در شرایط فعلی وضعیت خوبی ندارد، به طریقی آن دستاورد دوران دفاع مقدس مورد دستبرد قرار گرفته است. امروز در مقطعی قرار داریم که شاید یکی از پایین‌ترین نمره‌ها را بشود از حیث وحدت ملی به وضعیت کشور داد.»

باقری در پاسخ به این پرسش که نقش دولت میرحسین موسوی در اداره کشور و کمک به جبهه‌های جنگ چگونه بود، گفت: «یکی از واقعیت‌های بی مانند و افتخار آمیز دوران دفاع مقدس که در رقابت‌های سیاسی سال‌های اخیر مورد جفا قرار گرفت نقش حاکمیت سیاسی آن روزها، مشخصاً قوه مجریه و نهادهای اداره کننده جامعه در طول دفاع مقدس بود. نکته مهم در آن سال‌ها این بود که توان مدیریت کشور به‌دلیل وقوع انقلاب برهم خورد اما جوان بودن مدیریت اجرایی کشور سبب شد موفقیت‌های دفاع مقدس درخشان‌تر شود. باید توجه کرد یک دولت حاصل از یک انقلاب که کمتر از سه سال از وقوع پیروزی انقلاب گذشته و سامانه‌های مدیریتی کشور به‌هم ریخته است کار را در دست دارد، دولتی جوان و کم تجربه که با مشکلات اداره جامعه روبه‌رو است با یک جنگ مواجه می‌شود. مردمی که آن سال‌ها را دیدند می‌دانند دربیان کفایت و توانمندی دولت مستقر در آن سال‌ها همین بس که علیرغم کمبودهای ناشی از جنگ و انقلاب، و هزینه‌هایی که به کشور تحمیل شده بود، دولت اجازه نداد که فاصله طبقاتی در کشور افزایش چشمگیری پیدا کند.»

وی ادامه داد: «در دوره جنگ اقشار فرودست جامعه هستند که قربانی می‌شوند اما یکی از معجزه‌های مدیریت سیاسی و اجرایی کشور در زمان جنگ این بود که به‌گونه‌ای جامعه را با منابع اندک مدیریت کردند که حداقل‌های زندگی برای همه اقشار فراهم شد. فکر می‌کنم شیرینی آن دوران علیرغم تلخی‌های جنگ همچنان در میان مردم وجود دارد. از طرفی اداره و تامین لجستیک جنگ که به‌خودی خود در یک جنگ هشت ساله کار سختی محسوب می‌شود اتفاق بزرگی بود که در کشور مدیریت شد.»
او یادآور شد: «البته الان بعد از گذشت سال‌ها می‌شود کمبودهایی که در جنگ داشتیم، آن هم به‌دلیل شرایطی که آن زمان حاکم بود و جمهوری اسلامی تقریباً تنها بود و مورد حمایت قرار نمی‌گرفت را نقد کرد، خصوصاً اداره جنگ در سال‌های اخر را مورد توجه قرار داد و ناجوانمردانه این مسائل را به دولتی که هشت سال جنگ را به دوش کشید نسبت داد. متاسفانه برخی از افراد سال‌ها است که چنین کاری را ناجوانمردانه انجام می‌دهند و این ناجوانمردی وقتی تلخ‌تر جلوه می‌کند که فردی که مخاطب آن‌ها است و رئیس دولت در سال‌های جنگ بود از امکان پاسخگویی هم بی‌بهره است و شرایط پاسخگویی به این اتهامات ناجوانمردانه را ندارد. این‌ها بی‌رحمی سیاست است، می‌شود مشکلات جنگ را امروز ردیف کرد و آن‌ها را به سمت دولتی که توانست با هنرمندی، هم زندگی مردم را تامین کند و هم جنگ را تدارک کند نشانه گرفت اما ناجوانمردانه است.»

باقری در پایان خاطرنشان کرد: «باید از هشت سال دفاع مقدس درس گرفت، عواملی که سبب شد در مجموع ما جنگ را با عزت و افتخار سپری کنیم و سبب شد تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم باید از آن‌ها درس بگیریم. باید برای جامعه روشن کنیم عوامل شکل‌گیری این افتخار چه بود و آن‌ها را تقویت کنیم. اگر فکر می‌کنیم دستاورد حفظ تمامیت ارضی کشور برآمده از اتحاد و همدلی مردم بود باید برای همیشه تاریخ پاسدار و نگهدار این روحیه وحدت در کشور باشیم. اگر در امروز کشور خدایی ناکرده وضعیت وحدت ملی در بین مردم و میزان همبستگی حاکمیت با مردم، و از خود دانستن حاکمیت از سوی آحاد مردم و جامعه وضعیت خوبی ندارد، دستاوردها و درس آموزی دفاع مقدس به ما می‌گوید برای جلوگیری از خطرهای احتمالی سریعاً باید جهت‌گیری‌ها در کشور به گونه‌ای تغییر کند که همه ما را به سمت تقویت همان عوامل یعنی وحدت و همدلی سوق بدهد.»