منوچهر مهرآذین

«عفریته های عالم سیاست» که علیه شایستگان و نخبگان کشور جبهه متحدی تشکیل داده اند، خوب می دانند از آنجا که خودشان قدرت رشد و بالندگی ندارند، باید دیگران را هم قد خود کنند.

 

منوچهر مهرآذین نوشت: در چند روز اخیر که تصادفا هرزنامه های کیهان و روزنامه دولت درباره سیدمحمدخاتمی و اصلاحات را خواندم، برای ذهن مشوش نگارنده های چنین اراجیفی تاسف خوردم. قلم را برداشتم تا درباره خطرات ناشی از این نوع سیاهه نگاری ها مطلبی بنویسم، که یاد جمله یکی از بزرگواران افتادم وقتی می گفت:« نصیحت یک عده به رعایت اخلاق و حفظ ادب، همچون آب در هاون کوبیدن است چرا که نان شان از این طریق تامین می شود.»

دیدم حرف درستی است. امیرالمومنین (ع) نیز که این روزها خواندن نهج البلاغه اش دیگر از جانب مسئولین توصیه نمی شود کلام مهمی دارد و آن اینکه ” لا دین لمن لا ادب له “ یعنی کسی که ادب ندارد، دین ندارد. همین یک جمله کافیست تا از ارزش والای ادب در دین اسلام مطلع شویم. باید دید که چگونه است برخی مدعیان دین داری با ظاهری مومنانه، هرگونه توهین و افترایی را به چهره های محبوب یک ملت انجام می دهند و در کنارش  به زعم خود واجبات و مستحبات دینی را هم به جا می آورند؟!

هجمه های روزانه به چهره هایی نظیر سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، سیدحسن آقای خمینی و صدها هنرمند، ورزشکار، روزنامه نگار و فعال سیاسی و مدنی در حالی صورت می گیرد که افکار عمومی، دیگر توجهی به این نوع سمپاشی ها نشان نمی دهد. لذا به نظر می رسد که تداوم لجن پراکنی رسانه های اصولگرا علیه سرمایه های اجتماعی ایران با هدف تخلیه خشم ورشکستگانی اتفاق می افتد که روزی گمان می کردند با یکدستی قوا و تجمیع قدرت در دست خودشان، برگ مهمی از کارآمدی و پیشرفت به نام آنها ورق خواهد خورد. اما وقتی دیدند که در زمینه مملکت داری، کار هرکس نیست خرمن کوفتن(!) به صرافت افتادند که در فراری به جلو، با تشدید توهین ها و تحقیرها علیه چهره های خوشنام ملی، از بار انتقادات به خود کاسته و به نوعی حواس ها را پرت کنند تا شاید آب ها از آسیاب افتاده و معجزه ای اتفاق بیفتد.

معلوم نیست که چرا عده ای از اصولگرایان به جای رعایت ادب و حفظ اخلاق، همچنان تلاش دارند تا دنیا و آخرت را باهم از دست بدهند(!)به عنوان مثال، در تازه ترین نمونه که همین امروز اتفاق افتاد، روزنامه جوان(نزدیک به یکی از ارگان های نظامی) در واکنش به روسری برداشتن افسانه بایگان، هنرپیشه زن ایرانی نوشته است: «حجاب برای پیرزن‌ها واجب نیست و فقط بابابزرگ‌ها سریال‌های این‌ها را یادشان است» این روزنامه همچنین در ادامه مطلب تعفن برانگیز خود نوشت:«حجاب بر پیرزنان فرض نیست و کسانی که فقط پدربزرگ‌ها بازی آنان را در سریال‌های تلویزیونی به‌یاد می‌آورند، باحجاب و بی‌حجاب‌شان از نظر شرع تفاوتی ندارد. دیگر اینکه برخی از اینان آن‌قدر چهره‌شان زیر عمل‌های متعدد جراحی تغییر کرده است که تشخیص اینکه واقعاً همان بازیگران ادعایی بی‌بی‌سی باشند، دشوار است.»

در همین یک نمونه، مشاهده می کنیم که ادب و اخلاق به نحو محسوسی زیر پا گذاشته شده، چرا که نگارنده مطلب، پیری را عاملی برای تحقیر اشخاص برشمرده است. از این رو، طبیعی است که ادامه ارتزاق چنین رسانه هایی از بودجه عمومی کشور، می تواند به ترویج بی اخلاقی و دریوزه گی در عالم سیاست کمک کند و حتی در نگاهی عمیق تر، موجبات لطمه به دین داری در جامعه را فراهم سازد.

متاسفانه صداوسیما نیز دست کمی از حلقه مطبوعاتی هتاک در جریان اصولگرا ندارد و بعضاً شاهدیم که با دعوت از برخی کارشناس نماها، حاشیه های تلخی به وجود می آورد و یکی از دلایل اصلی ریزش مخاطبش نیز همین مسأله است.

از سوی دیگر می بینیم روزنامه هایی شبیه کیهان که هر روز علیه تعدادی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و حتی فعالین محیط زیست اظهارنظر می کنند، از هرگونه محکومیت و شکایتی در امان هستند و همین موضوع باعث شده تا با خاطری آسوده، اتهامات اثبات نشده و دروغی را به چهره های شناخته شده نسبت دهند.

سخن کوتاه اینکه «عفریته های عالم سیاست» که علیه شایستگان و نخبگان کشور جبهه متحدی تشکیل داده اند، خوب می دانند از آنجا که خودشان قدرت رشد و بالندگی ندارند، باید دیگران را هم قد خود کنند و در این وادی نیز، کاری جز تخریب و تحقیر و توهین یاد نگرفته اند. لذا به همین دلیل است که مجبورند از اصطلاحاتی نظیر سرکرده آشوب، پیرزن، بی سواد، خرفت، آلزایمری و …علیه اشخاص بهره ببرند.