فریدون مجلسی

اگر اروپایی‌ها و آمریکا در مذاکرات شرایط ایران را پذیرفتند و اختلافات درون مذاکره مرتفع شد همان‌طور که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته می‌توان در هفته‌های آینده از توافق صحبت کرد اما اگر این روند شکل نگیرد و طرفین بخواهند بر مواضع خود بمانند و تغییری حاصل نکنند، نمی‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد توافق وین باشیم.

 

توفیق در مذاکرات و احیای برجام بستگی به این دارد که طرف‌های مذاکره کننده از جانب پایتخت‌های خود تا چه اندازه اختیارات داشته باشند و چقدر خواهان توافق در قالب برجام باشند. یا اینکه مانند گذشته اگر مثل آمریکا که چند سال پس از انعقاد برجام از توافق خارج شد این توافق جدید را نفی کنند.

نوع برخورد دیگر نیز این است که طرف ایرانی این احساس را داشته باشد که در اداره امور مردم و ایجاد رفاه در جامعه تغییر حاصل شود و با این رویکرد در مذاکرات حاضر شود تا روزنه امیدی برای رفع تحریم‌ها به وجود آید.

از طرف دیگر طرفین دیگر نیز به این نتیجه برسند که احیای برجام در حال حاضر بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای همه طرفین رخ دهد و دنیا هم از این توافق استقبال می‌کند. البته هنوز اطلاعاتی از درون مذاکرات به بیرون درز نکرده که بدانیم درون مذاکرات چه می‌گذرد و چه گفت‌وگوهایی میان طرفین مذاکره برقرار است اما آنچه که گفته می‌شود این است که همه طرف‌ها از پیشرفت مذاکرات ابراز رضایت می‌کنند و همین امر را می‌توان پایه‌ای برای صعودی بودن سیر مذاکرات در نظر گرفت.

البته این گفته بدین معنا نیست که دیگر هیچ اختلافی در کار نیست بلکه طبق گفته‌ها اختلافات کم‌تر شده است. نکته مهم اینجاست که طرف اروپایی نیز از این حالت عدم تعادل خسته شده و تعلل بیش از حد برای رسیدن به توافق نیز به سود آنها نیست. چرا که ایران پیشرفته و صنعتی بیشتر و بهتر می‌تواند با آنها تجارت و داد و ستد کند و از بازارهای ایران سود ببرند و متقابلا سود برسانند. سود بردن و سود رساندن امری دوجانبه است که صرفا در شرایط آرامش و مسالمت امکان‌پذیر است نه در شراط تهدید و تحریم. البته رسیدن به توافق باز هم در گرو این است که خواسته‌های طرفین مذاکره احصاء شود و  مورد قبول سایر طرف‌ها قرار گیرد.

قدر مسلم خواسته‌های ایران مشخص است که برداشتن تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین برای عدم خروج آمریکا از برجام است. خواسته‌‌های طرف مقابل نیز بازگشت ایران به تعهدات و وظایف خود در قالب برجام و توقف غنی‌سازی است. در نتیجه اگر اروپایی‌ها و آمریکا در مذاکرات شرایط ایران را پذیرفتند و اختلافات درون مذاکره مرتفع شد همان‌طور که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته می‌توان در هفته‌های آینده از توافق صحبت کرد اما اگر این روند شکل نگیرد و طرفین بخواهند بر مواضع خود بمانند و تغییری حاصل نکنند، نمی‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد توافق وین باشیم.

 

منبع: آرمان