فیض‌الله عرب‌سرخی، با اشاره اتهام تندروهای اصول‌گرا به اصلاح‌طلبان مبنی بر سنگ‌اندازی پیش پای دولت اظهار داشت: «امروز همه نهادهای کشور تحت‌نظر افراطیون جریان اصول‌گرایی است. همچنین نهادهای حاکمیتی اعم از صدا و سیما، نهادهای نظامی، قوه‌قضاییه، بنگاه‌های اقتصادی و … هم با این ترکیب تشکیل شده‌اند.

 

«اصلاح‌طلبان پیش پای دولت سنگ‌اندازی می‌کنند»، این اتهام بیش از یک‌ماه است که چهره‌های افراطی جریان اصولگرایی، نسبت به اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند و برهمین اساس آنها را در ناکارآمدی و وضعیت آشفته فعلی سهیم می‌دانند. این در حالی است که از فردای انتخابات ۲۸ خرداد  ۱۴۰۰ حاکمیت تمام و کمال در اختیار جناح راست قرار گرفت تا جریان اصلاحات عملاً از همه ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی و انتخاباتی دور بماند.
در واقع، طی بیش از ۱۰ ماه گذشته بخشی بزرگ از سیاسیون و رسانه‌های طرفدار دولت سیزدهم، بارها اصلاح‌طلبان را به طرح نقدهای غیرمنصفانه از عملکرد متهم کرده‌اند. استدلال آن‌ها این است که شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب با فضاسازی نادرست و بهانه‌گیری‌های بی‌مورد، چوب لای چرخ دولت کرده و مانع ارائه خدمت‌رسانی دولت شده‌اند.
در جدیدترین موضع‌گیری از این دست نیز حجت‌الاسلام محمد سبزی عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به فضاسازی اصلاح‌طلبان علیه خدمات‌رسانی دولت به مردم در سیلاب‌های اخیر تاکید کرده فضاسازی‌های اصلاح‌طلبان علیه خدمات‌رسانی دولت به مردم به بهانه‌گیری بیشتر شباهت دارد تا انتقاد و البته طبیعی است که فردی که کار کند بیشتر مورد انتقاد هم قرار می‌گیرد.
اما اکنون مساله این است که اظهارات نزدیکان و طرفداران دولت سید ابراهیم رئیسی تا چه اندازه با واقعیات انطباق داشته و آیا آن‌چنان که آن‌ها ادعا می‌کنند اصلاح‌طلبان از چنین توان و قدرتی برای تاثیرگذاری بر عملکرد دولت برخوردار بوده‌اند یا خیر؟ در پرداختن به این مساله مورد طرح از سوی طرفداران با فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران گفت‌وگو داشته ایم.

عرب‌سرخی، بر این باور است که این نوع فضاسازی‌ها را به‌نوعی «فرار به ‌جلوی» دسته‌ای می‌داند که در برآورده کردن توقع عمومی ناکام مانده‌اند.
فیض‌الله عرب‌سرخی، با اشاره اتهام تندروهای اصول‌گرا به اصلاح‌طلبان مبنی بر سنگ‌اندازی پیش پای دولت اظهار داشت: «امروز همه نهادهای کشور تحت‌نظر افراطیون جریان اصول‌گرایی است. همچنین نهادهای حاکمیتی اعم از صدا و سیما، نهادهای نظامی، قوه‌قضاییه، بنگاه‌های اقتصادی و … هم با این ترکیب تشکیل شده‌اند. در دو انتخابات گذشته برای تعیین نمایندگان مجلس یازدهم و رئیس دولت سیزدهم با اتخاذ تدابیری حتی نامزدهای مستقل هم رد صلاحیت شدند که اساسا امید مردم برای اصلاح ساختار و تحقق مطالبه‌های‌شان کمرنگ شد. بنابراین از یک سو نامزدهای مستقل رد شده و همچنین مردم از نهادهای انتخابی قطع‌ امید کردند.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: «ناامیدی عمومی منجر به این نتیجه تلخ شد‌ که بخش مهمی از جامعه به این تصمیم رسید که اصلا در انتخابات شرکت نکند، همچنین گروهی هم با آرای سفید و باطله موضع اعتراضی‌شان را نشان دادند. در نتیجه هم انتخابت ۲ اسفند ۹۸ و هم انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در محدوده‌ای ۴۰ درصدی برگزار شد تا عملاا بیش از نیمی از مردم از حضور در صحنه رای‌گیری کناره‌گیری کردند. بنابراین اگر کسی از مخالفان دولت حتی بخواهد در مسیر دولت کارشکنی کند، به صورت عینی راهی برای این کار ندارد. یعنی تنها چیزی که برای منتقدین مانده است، انتقاد کنند که بسیاری از معترضین در قالب معلمین، بازنشسته‌ها دستگیر و به زندان منتقل می‌شوند تا معلوم شود، حتی برای انتقاد هم راهی نمانده است، چه برسد به کارشکنی.»
وی افزود: «وقتی از تشکیل جلسه خانه احزاب جلوگیری می‌شود و حتی اجازه برگزاری مراسم ختم برای جانباختگان متروپل آبادان صادر نمی‌شود می‌توان گفت، کوچکترین روزنه‌ای برای انتقاد هم نمانده است. یا اینکه منتقد و صریحی مثل تاج‌زاده به‌واسطه انتقاد  روانه زندان می‌شود، عده‌ای بر چه اساسی اصلاح‌طلبان را به سنگ‌اندازی متهم می‌کنند؟ حتی بر فرض اگر گروهی به فکر کارشکنی بیفتند هم عملاً شرایط چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.»
فیض‌الله عرب‌سرخی در پایان تصریح کرد: «بنابراین متهم کردن اصلاح‌طلبان به سنگ‌اندازی پیش‌پای دولت ریشه در فرار از مسئولیت دارد. یعنی وقتی دولت و مجلس دست‌آوردی ندارند و ناکارآمدی‌شان ملموس است، با طرح چنین مسائلی افکار عمومی را فریب می‌دهند. با این توضیح که این اتهام‌زنی به قدری بی اساس است که حتی ارزش پاسخ‌گویی ندارد.»‌

 

منبع: آرمان