اختصاصی

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نیز اعلام کرد که عربستان سعودی و ژاپن اظهار کردند که سرمایه‌گذاری شرکت‌های دومی در بازار انرژی پادشاهی عربستان به تنوع زنجیره‌های تامین جهانی از طریق استراتژی‌های بومی‌سازی کمک می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل صبح ما به نقل از نشنال، عربستان سعودی و ژاپن توافقنامه‌های جدیدی در زمینه همکاری انرژی امضا کرده‌اند که مشارکت دو اقتصاد بزرگ جهان را گسترش می‌دهد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که این توافقنامه‌های اقتصادی عمدتا بر حوزه‌های بازیافت کربن و همچنین هیدروژن سبز، آمونیاک سوخت و مشتقات متمرکز است.

بر اساس این بیانیه، هر دو طرف بر اهمیت تضمین ثبات بازارهای جهانی نفت از طریق ادامه همکاری بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت تاکید کردند.

این توافقنامه‌ها توسط شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان سعودی و «نیشیمورا یاسوتوشی»، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در اولین نشست وزرای انرژی ژاپن و عربستان در ریاض امضا شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد: دو کشور بر نیاز به تضمین تامین مطمئن همه منابع انرژی در بازارهای جهانی تاکید و خاطرنشان کردند که پادشاهی عربستان همچنان بزرگترین منبع تامین نفت خام قابل اعتماد ژاپن و شریک قابل اعتماد آن است.

این خبرگزاری افزود: برای تحقق جهان عاری از کربن، باید بر استقرار مؤثر اقتصاد چرخشی و فناوری‌های بازیافت کربن تمرکز کرد.

عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد جهان عرب و بزرگترین صادرکننده نفت جهان، به طور مداوم نقش پیشرو در بخش انرژی جهانی ایفا کرده و شیوه‌های پایداری مانند اقتصاد چرخشی کربن را ترویج می‌کند.

آرامکو عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، اعلام کرد: اقتصاد چرخشی چارچوبی برای مدیریت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با استفاده از یک سیستم حلقه بسته شامل به اصطلاح «چهار آر» یعنی کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و حذف است.

اقتصاد چرخشی، به طور کلی، یک سیستم اقتصادی است که بر کاهش استخراج منابع طبیعی، به حداقل رساندن ضایعات و بازسازی سیستم‌های طبیعی تمرکز دارد. مواد خام، اجزاء و محصولات تا زمانی که ممکن است ارزش خود را حفظ می‌کنند، مادامیکه منابع انرژی تجدیدپذیر در اقتصاد چرخشی استفاده می‌شوند.

شاهزاده عبدالعزیز در ماه اکتبر گفت که پادشاهی عربستان قصد دارد یک سیستم حلقه بسته ایجاد کند که به بازگرداندن تعادل کربن و کمک به رشد اقتصادی جهانی به شیوه‌ای پایدار کمک کند.

در این میان بازیافت کربن فرآیندی است برای متوقف کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده مجدد از آن‌ها برای ایجاد مواد دیگر و حتی سوخت.

آژانس بین‌المللی انرژی به نقل از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن ذکر کرد که انتظار نمی‌رود این فناوری تا سال ۲۰۳۰ گسترش یابد.

عربستان سعودی مادامیکه تمرکز خود را بر شرق افزایش می‌دهد، ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان را به عنوان یک شریک کلیدی به حساب می‌آورد. داده‌های «استاتیستا» (Statista یک شرکت آلمانی است که متخصص داده‌های بازار و مصرف‌کننده است) نشان می‌دهد که ژاپن حدود ۹۰ درصد انرژی خود را وارد می‌کند و بزرگترین واردکننده گاز طبیعی مایع در جهان در سال جاری بوده است.

وب سایت این شرکت اعلام کرد که شرکت دولتی آرامکو حدود ۴۰ درصد از کل واردات نفت خام ژاپن را تشکیل می‌دهد. بیش از ۶۰ درصد از محموله‌های این شرکت به آسیا می‌رود که چین، ژاپن، کره جنوبی و هند بزرگترین خریداران آن هستند.

ژاپن همچنین سومین شریک تجاری بزرگ عربستان سعودی، با صادراتی به ارزش ۳۹.۱ میلیارد ریال سعودی (۱۰.۴ میلیارد دلار) تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ که پس از هند و چین قرار دارد، است.

در اوایل ماه جاری، آرامکو و شرکت نفت و شیمی چین یک توافق اولیه برای ساخت یک پالایشگاه و یک کارخانه پتروشیمی در دومین اقتصاد بزرگ جهان امضا کردند که بخشی از تلاش پادشاهی عربستان برای تقویت حضور خود در این قاره است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نیز اعلام کرد که عربستان سعودی و ژاپن اظهار کردند که سرمایه‌گذاری شرکت‌های دومی در بازار انرژی پادشاهی عربستان به تنوع زنجیره‌های تامین جهانی از طریق استراتژی‌های بومی‌سازی کمک می‌کند.

دو طرف همچنین در مورد همکاری بالقوه بیشتر در زمینه‌ی پتروشیمی گفتگو کردند. ریاض اخیراً برنامه‌های عمده‌ای را برای گسترش صنعت پتروشیمی اعلام کرده است.

این خبرگزاری اضافه کرد: هر دو طرف تمایل خود را برای ادامه همکاری در زمینه برق، انرژی‌های تجدید‌پذیر، بهره وری انرژی و نوآوری ابراز کرده‌اند

ترجمه: گلناز سادات غفاری