سران عربستان سعودی در سال های اخیر با ادامه جنگ در یمن و حمایت از تروریست ها در سوریه و عراق، به بزرگترین خریدار سلاح در جهان تبدیل شده اند و آمریکا نیز به عنوان بزرگترین فروشنده تسلیحات، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و این در حالی است که منطقه غرب آسیا دیگر تحمل درگیری و خونریزی را ندارد.

سران عربستان سعودی در سال های اخیر با ادامه جنگ در یمن و حمایت از تروریست ها در سوریه و عراق، به بزرگترین خریدار سلاح در جهان تبدیل شده اند و آمریکا نیز به عنوان بزرگترین فروشنده تسلیحات، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و این در حالی است که منطقه غرب آسیا دیگر تحمل درگیری و خونریزی را ندارد.

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا منتشره شده، بیش از یک سوم از تسلیحات خریداری شده در سطح جهانی در پنج سال گذشته از آمریکا و نیمی از انتقال تسلیحات از این کشور نیز به غرب آسیا بوده است. گزارش «موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» (سیری) که دیروز (دوشنبه) منتشر شد، حاکی از آن است که کشورهای خاورمیانه بیشترین واردات سلاح را با ۲۵ درصد رشد در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نسبت به سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ داشته‌اند. بنابر این تحقیقات، عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان، وارداتش را ۶۱ درصد و قطر ۳۶۱ درصد افزایش دادند.

امارات نیز در سال های اخیر به دلیل شراکت در تجاوز به یمن در کنار عربستان و جنگ های دیگر منطقه، قراردادهای زیادی با آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی منعقد کرده که یک نمونه آن فقط مربوط به سال ۲۰۲۰ می باشد که ابوظبی برای خرید ۵۰ فروند جنگنده « اف-۳۵ » و ۱۸ فروند پهپاد مسلح در قالب یک بسته به ارزش ۲۳ میلیارد دلار امضا کرده است.

در این تحقیقات قاره آسیا و اقیانوسیه بزرگترین مناطق وارد کننده سلاح هستند و ۴۲ درصد از نقل و انتقال تسلیحاتی را در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند. پس از عربستان، هند، استرالیا، چین، کره جنوبی و پاکستان نیز بزرگترین وارد کنندگان تسلیحاتی این منطقه به شمار می‌آیند. آمریکا دربازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ۳۷ درصد فروش جهانی سلاح را در اختیار داشته و به ۹۶ کشور جهان سلاح فروخته و تقریبا نیمی از این فروش‌ها به خاورمیانه بوده است. صادرات سلاح آمریکایی در مقایسه با بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، نمودار نقل و انتقال بین‌المللی سلاح در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بدون افت و خیز بوده که به بیش از یک دهه افزایش خاتمه داد. همچنین نخستین بار از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ است که ارزش نقل و انتقال تسلیحات بزرگ بین کشورها – شاخص تقاضا – از دوره پنج ساله قبلی افزایش نداشت. سیری افزود که آمریکا، فرانسه و آلمان – سه کشور غربی بزرگ صادر کننده سلاح – نقل و انتقال تسلیحات خود را افزایش داده اند، اما در مقابل صادرات چین و روسیه کاهش یافته است.

بنابر این تحقیقات، روسیه دومین صادر کننده بزرگ سلاح جهانی است، در حالیکه فرانسه در مقام سوم ایستاده و فروش سلاح از روسیه با کاهش واردات از هند روبرو شد.

در چند دهه اخیر آمریکا یا مستقیما وارد جنگ با کشورهای جهان شده و یا غیرمستقیم از این جنگ ها حمایت کرده و در همین راستا بسیاری از کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه نیز در اقدامات جنایات بار نظامیان و سیاستمداران آمریکایی در جهان شریک بوده اند که جنگ ویتنام، حمایت از جنگ رژیم بعث صدام علیه ایران، جنگ اول و دوم خلیج فارس، جنگ های سوریه، لیبی و یمن، اقداماتی بوده که آمریکا و کشورهای غربی مشترکا مستقیم و یا غیر مستقیم علیه دیگر کشورها وارد جنگ شده و خسارت های جبران ناپذیری به مردم این کشورها وارد کرده اند.

چندی پیش نیز روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» بر اساس نتایج تحقیقات یک گروه ضد جنگ، در گزارشی ۲۰ ساله از (از سال ۲۰۰۱ تا کنون) اقدامات نظامی آمریکا و همپیمانانش در جهان اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش روزانه ۴۶ بمب و موشک به دیگر کشورهای جهان پرتاب کرده اند.

طبق این تحقیق، گروه های ضد جنگ موسوم به “مدیا بنیامین” و “نیکولاس جی. دیویس”، ایالات متحده و متحدانش از سال ۲۰۰۱ حداقل ۳۲۶ هزار بمب و موشک به کشورهای دیگر پرتاب یا شلیک کرده اند که از این میان بیش از ۱۵۲ هزار بمب در عراق و سوریه پرتاب شده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که آمریکا از زمانی که به عنوان یک کشور مستقل تشکیل شد، تقریبا هر سال در یک جنگ حضور داشته و در طول تاریخ ۲۴۴ سال استقلال این کشور در ۲۲۷ سال در جنگ حضور مستقیم داشته است.

نکته قابل توجهی که در این بین وجود دارد این است که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» که  مصادف بود با ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» در عربستان، ترامپ توانست قرار داد ۴۶۰ میلیارد دلاری سلاح را به سعودیها تحمیل کند و نه تنها شرکت‌های اسلحه‌سازی‌های آمریکا را از خطر ورشکستگی نجات دهد، بلکه تجارت آنها را توسعه و رونق بخشد، موضوعی که در مقابل با کشتار مسلمانان دیگر کشورها همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان همراه بوده است که عموما با سلاح‌های خریداری شده با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچون امارات بوده است.

بنابر اخبار غیر رسمی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عربستان، امارات و قطر از آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سلاح از کشورهای غربی خریداری کرده اند که قسمت اعظم آن در کشتار مردم مسلمان منطقه از جمله یمن، سوریه و عراق و در حمایت از تروریست ها و مزدوران استفاده شده و کشورهای یاد شده به همین میزان نیز ویران شده اند که مفهوم دیگر آن این است که کشورهایی همچون عربستان و امارات ۲۰۰۰ میلیارد دلار خسارت به منافع مسلمانان منطقه وارد کرده اند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر قسمت کمی از این بودجه هنگفت از سوی کشورهای متجاوز برای عمران و آبادانی کشورهایی همچون سوریه، یمن و عراق هزینه می شد، اعتبار منطقه ای و جهانی کشورهایی همچون عربستان و امارات بسیار رشد می کرد و مردم منطقه نیز در صلح و آرامش زندگی می کردند.

منبع: ایرنا