در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران گفت: به نظر می رسد از سال ۸۸ به بعد شیوه‌ها و رویه‌های شورای نگهبان تفاوتی جدی نسبت به قبل پیدا کرد است. به هر حال باید منتظر ماند و دید در این دوره شورای نگهبان چه رویکردی پیش خواهد گرفت.

 

غلامرضا ظریفیان، رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران، در گفتگو با صبح ما  در تحلیل فضای انتخاباتیِ کشور و رویکردِ شورای نگهبان  در بررسی صلاحیتهای کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تا به امروز نه در صحبتهای ریاست  شورای نگهبان  و نه اعضای دیگر آن علامتی مبنی بر تغییر رویه‌ی این شورا نسبت به سنتِ خود ندیده‌ایم، بنابراین پیش‌بینیِ در خصوص عملکردِ شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ سخت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مسائل مهم  کشور، حضور گسترده‌ مردم در انتخابات ریاست جمهوری است که هم رهبری و هم بزرگان بر آن تاکید دارند. به دلیل پیوندی که انتخابات در ایران با مسائل مهمی چون اقتصاد، امنیت و سیاست خارجه دارد اگر انتخابات آتی با اقبال حدکثریِ مردم مواجه نشود، می‌تواند پیامدهایی جدی برای جامعه و نظام ما داشته باشد.

ظریفیان اظهار کرد: اگر اقتضائات را فراهم نکنیم، نمی‌توان انتظارِ حضور حداکثری داشت. مردم با مسائل معیشتی و تنگناهایِ بسیاری مواجه هستند به علاوه مسائل مربوط به  نظام بین‌الملل و تشنجهای منتج از آن، همه بر رفتار مردم اثر می‌گذارد.

رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران تاکید کرد: جامعه می‌خواهد بداند که اگر قرار است وارد میدانِ انتخابات شود، آیا براساس قانون اساسی فرصت انتخابِ کاندیدای خود، بدونِ نگرانی از تنگ نظری‌ها و محدودیت‌های سلیقه‌ای را خواهد داشت یا خیر.

وی با بیان اینکه تا زمان انتخابات فرصت چندانی نداریم، گفت: اگر به دنبال ایجاد امید در جامعه هستیم، شورای نگهبان باید رویکرد خود را ابراز کند چرا که تحقق بخشی از این مهم،  به نوع رویکردهای شورای نگهبان برمی‌گردد.

ظریفیان با بیان اینکه چشم انداز روشنی در این ارتباط دیده نمی‌شود، گفت: اما به دلیل حساسیتی که انتخاباتِ این دوره دارد ممکن است به مرور رویه‌ها نسبت به گذشته تغییر کند تا کنشگران سیاسی بهتر بتوانند مردم را برای حضور حداکثری در این صحنه متقاعد کنند.

رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران در پاسخ به این سوال که آیا رویه‌ی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس فرق دارد، اظهار کرد: این تحلیل که در انتخابات ریاست‌جمهوری  رویه‌ی شورای نگهبان  به گونه‎‌‌ای است که امکان معرفیِ کاندیدهای دو طرف را فراهم می‌کند تا سال ۸۸ به طور نسبی درست بود.  در سال ۷۶ هر چند به نظر می‌رسید تمهیداتی اندیشیده شده بود، اما  آقای خاتمی تائید صلاحیت شدند. در سال ۸۴  و ۸۸ نیز شاهدِ تائید صلاحیتِ کاندیداهای متفاوتی بودیم. اما بعد از سال ۸۸ به خصوص بعد از اتفاقی که در سال ۹۲ با رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی افتاد، نهایتا اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند که امکانی برای حضور کاندیدای اصلی آنها وجود ندارد و به همین دلیل از آقای روحانی حمایت کردند.

وی افزود: به نظر می رسد از سال ۸۸ به بعد شیوه‌ها و رویه‌های شورای نگهبان تفاوتی جدی نسبت به قبل پیدا کرد است. به هر حال باید منتظر ماند و دید در این دوره شورای نگهبان چه رویکردی پیش خواهد گرفت.