رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران گفت: مخالفان دولت هم از واقعیت‌‌های تحریم بهتر از دیگران خبردارند اما در این بین برخی منافع اقتصادی و سیاسی باعث می‌شود، اثرات تحریم‌ها را نادیده گرفته و به دولت بتازند.

 

«غلامرضا ظریفیان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نادیده گرفتن اثر تحریم‌ ها بر زندگی مردم از سوی مخالفان دولت، گفت: بخش زیادی از مشکلات به خاطر تحریم‌ ها ایجاد شده و نباید به گردن دولت انداخته شود. تخریب دولت باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به توانمندی مسوولان می‌شود.

«تصور بدیهیات موجب تصدیق است»؛ این جمله گزاره مشهور عالمان فلسفه است که گویا در عرصه سیاست برای برخی جریانات داخلی چندان صدق نمی‌کند. انکار بدیهیات توسط برخی افراد و جریانات چندان با شدت و به دفعات زیاد تکرار می‌شود که موجب شک انسان در درستی تصدیق بدیهیات توسط عقل معمول انسانی می‌شود. انکار اثرات زیانبار تحریم بر زندگی و معیشت مردم از جمله بدیهیاتی است که توسط مخالفان دولت انکار می‌شود.

انکار تحریم علاوه بر تضاد با گزاره پیش گفته، این نکته را آشکار می‌کند که برخی افراد یا خیلی ساده دل هستند یا اینکه مطامع سیاسی، چشمان آن‌ ها را بر هر حقیقت، دانش و معرفت بسته و این افراد متناسب با منفعت ترسیم شده سخن می‌گویند و کاری با واقعیت ندارند. «حسن روحانی» در آیین افتتاح طرح‌ های ملی جهاد کشاورزی به انکار تحریم‌ ها توسط مخالفان دولت واکنش نشان داد و با بیان اینکه تحریم‌ های ضد انسانی و ظالمانه ترامپ در همه امور تاثیرگذار بوده، گفت: عده‌ای با این موضوع آشنا نیستند و با تعیین درصد می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات بخاطر تحریم و ۷۰ درصد بدلیل مشکل مدیریت است، درحالی که نمی‌دانند تاثیرات تحریم بر کشور چه میزان بوده و اگر نتوانیم مواد اولیه را وارد کنیم، تولید به طور کامل متوقف می‌شود.

 

رییس جمهوری سپس به تشریح یکی از اساسی‌ ترین نیاز های مردم که تحریم بر آن اثر گذار بوده و مشکلات جدی ایجاد کرده پرداخت و بیان داشت: مردم ما شاید نمی‌دانستند و شاید این ها را کمتر برای مردم توضیح دادیم که در دوران تحریم چون گاهی بعضی‌ها می‌گویند تحریم است به مرغ چه کار دارد؟ مرغ که تحریم نشده و مردم باید بدانند که در مرغ لاین، مرغ اجداد، اینهایی که وارد می‌کردیم، تحریم شدیم و نگذاشتند و می‌خواستند اخلال ایجاد کنند و می‌خواستند اصلا در داخل کشور  مرغ تولید نشود.

 

عدم بیان واقعیت‌های تحریم‌ ها به مردم، کلید واژه مهمی در سخنان رییس جمهوری است. عدم بیان واقعیت‌ هایی که باعث میدان داری مخالفان دولت و بیان اطلاعات و تحلیل‌ های نادرست به افکار عمومی شده است. تحریفی که با عدم اطلاع مردم از واقعیت‌ های تحریم‌ ها در ذهنی بخشی از جامعه قرار می‌گیرد. در گفتگو با «غلامرضا ظریفیان» استاد دانشگاه تهران و  فعال سیاسی اصلاح طلب، اثر تحریم‌ ها بر زندگی مردم و دلیل انکار تحریم‌ ها توسط مخالفان دولت را مورد بررسی قرار دادیم.

 

مخالفان بهتر از هر کسی از واقعیت تحریم‌ها خبر دارند

 

ظریفیان در پاسخ به این سوال که چرا مخالفان دولت تلاش می‌کنند اثر تحریم‌ ها را انکار کرده و همه مشکلات را به ضعف مدیریتی مرتبط کنند، گفت: تحریم واقعیتی است که در کشور ما وجود دارد و با توجه به تحریم‌ های اخیر و هوشمند و گسترده شدن تحریم‌ های آمریکا علیه نهاد های مالی و بانکی کشورمان، دیگر کسی نمی‌تواند اثرات تحریم بر اقتصاد کشور را انکار کند.

 

وی افزود: مخالفان دولت هم از واقعیت‌ های تحریم بهتر از دیگران خبردارند اما در این بین برخی منافع اقتصادی و سیاسی باعث می‌شود، اثرات تحریم‌ها را نادیده گرفته و به دولت بتازند. در واقع تخریب دولت و رقیب سیاسی آن عاملی است که باعث می‌شود جریانات مخالفات دولت دست به این اقدامات بزنند. مردم باید بدانند که تحریم‌ها در همه امور کشور تاثیر گذار است. مشکلات مدیریتی هم در کشور وجود دارد اما دیگر نمی‌توانیم بگوییم عدم فروش نفت و یا عدم واردات مواد اولیه به خاطر ضعف مدیریتی در کشور است.

 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه مردم به خوبی از واقعیت‌ های کشور آگاه هستند، گفت: مردم به دنبال رفع تحریم‌ها هستند. برای همین در مقاطع مختلف مشاهده می‌کنیم که مردم همواره از دیپلماسی و مذاکره حمایت کرده‌اند. در حال حاضر هم که مذاکرات وین در جریان است مردم نسبت به آینده و حل مشکلات خود امیداور شدند. این امیداوری به این معنا است که مردم می‌دانند عامل مشکلات در چه امری نهفته است. از سوی دیگر مردم یادشان نرفته که مخالفان دولت، تا چندی قبل تحریم را برای کشور فرصت می‌دانستند و حتی حاضر نبودند اعلام کنند که تحریم به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

تلاش برای تخریب دولت باعث شده به مردم آدرس غلط دهند

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اهداف سیاسی و انتخاباتی باعث تشدید حملات به دولت شده، گفت: تحریم‌ ها باعث بروز مشکلات معیشتی مختلفی برای مردم شده است. به عنوان مثال همانطور که آقای روحانی هم اعلام کرد مشکلی که در تامین مرغ کشور به وجود آمد به خاطر تحریم‌ ها بود. همین مشکلات باعث شده مردم گرایشی نسبت به گروه‌ هایی که به دنبال تنش در محیط بین‌المللی هستند نداشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه مخالفان برای دلسرد کردن مردم گرانی‌ها را بهانه کرده‌اند، گفت: مشکلات معیشتی مردم ابزاری به دست مخالفان دولت داده تا دولت را تخریب کنند و از مردم به خاطر انتخاب مسیر تنش زدایی در سیاست خارجی انتقام بگیرند. به نوعی به مردم بگویند که نتیجه انتخاب شما گرانی و مشکلات معیشتی است. اما مردم و نخبگان به خوبی آگاه هستند که مشکلات کشور از کجا نشات می‌گیرد.تا به امروز همه تلاش‌ های مخالفان برای دادن آدرس غلط به جامعه ناکام مانده است.

 

منبع: ایرنا