اختصاصی؛

رهبران جهان و گروه‌های بشردوستانه باید تلاش‌های خود را برای کمک به افغان‌هایی که در زیر سلطه طالبان زندگی می‌کنند، افزایش دهند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از واشنگتن اگزمینر، اخبار خارج از افغانستان شواهد شومی را ارائه می‌دهند که طالبان امروزی نسبت به نیروهایی که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مردم افغانستان را به وحشت انداختند، تغییری نکرده‌اند.
در ۱۳ نوامبر، سخنگوی طالبان اعلام کرد که مجرمان افغان محکوم در ملأعام با اقداماتی از جمله سنگسار، اعدام، قطع عضو یا ضرب و شتم فیزیکی مجازات خواهند شد.
طالبان اجرای مجازات‌های دسته‌جمعی را آغاز کرده است و ۱۱ افغان را در مسجدی در ولایت تخار و ۲ افغان را در یک استادیوم ورزشی در بامیان شلاق زده‌اند. گسترده‌ترین این رویدادها در هفته گذشته زمانی رخ داد که طالبان در رسانه‌های اجتماعی دعوت‌نامه‌هایی را برای «علما، مجاهدین، بزرگان، رهبران قبایل و مردم محلی» ارسال کرد تا در یک شلاق عمومی در ولایت لوگر شرکت کنند. در یک میدان ورزشی، ۱۴ افغان که به جنایاتی از جمله زنا، همجنس‌گرایی و دزدی محکوم شده بودند، بین ۲۱ تا ۳۹ ضربه شلاق خوردند. قربانیان شامل سه زن بودند.
درحالی‌که بازگشت ضرب و شتم در ملأعام، شواهد بصری هولناکی از غیرانسانی بودن رژیم طالبان ارائه می‌دهد، سایر تشدیدها دلایل دیگری را برای نگرانی نشان می‌دهد.
پرسنل دولت سابق افغانستان همچنان با مشکلاتی در یافتن شغل و فرار از اقدامات تلافی‌جویانه طالبان مواجه هستند و اعضای اقلیت‌های قومی نیز در معرض تهدید زندگی می‌کنند. از زمان عقب‌نشینی ایالات متحده آمریکا از افغانستان، اعضای اقلیت هزاره هدف بمب‌گذاری‌های متعددی قرار گرفته‌اند که توسط گروه داعش انجام شده است. طالبان نیز هزاره‌ها را  مورد هدف قرار داده است. سازمان عفو بین‌الملل مدعی است که طالبان ۶ هزاره از جمله یک زن و کودک را در جریان یورشی در ماه ژوئن در ولایت غور کشته است. هفته گذشته نیز، اعضای طالبان در جریان حمله به روستایی در ولایت دایکندی، ۹ هزاره را اعدام کردند. اگرچه طالبان اعلام کرد که قربانیان آنها اعضای یک گروه شورشی بودند، اما سن آنها از ۱ تا ۱۴ سال بود. درهرحال یک روزنامه‌نگار این ادعا را که قربانیان درگیر شورش بوده‌اند، رد کرده است.
طالبان همچنین به سرکوب و کشتار خودسرانه تاجیک‌ها در شمال افغانستان، جایی که جبهه مقاومت ملی طالبان را درگیر شورش فعال می‌کند، ادامه می‌دهند. در یکی از رویدادها در یکشنبه گذشته ادعا شد که اعضای طالبان در جریان یورش آخر شب به خانه‌ای به همسر و چهار دختر خانواده که از ۱۰ تا ۱۸ سال سن داشتند، تجاوز کردند. نماینده طالبان در این ولایت گفت که این گزارش‌ها دروغ است.
در ۱۶ ماه پس از به قدرت رسیدن آنها، شواهد فزاینده‌ای از رفتارهای غارتگرانه طالبان و عدم اعتماد به آنها وجود داشته است. بااین‌حال، رهبران طالبان به تعامل با رهبران جهان و کسب درآمد ادامه می‌دهند. رهبران ارشد طالبان در جدیدترین مزیت پول‌سازی خود، از تجهیزات ساخت‌وساز خریداری شده در قطر برای اجرای پروژه‌های ساختمانی که «میلیون‌ها دلار» را در آستانه جام جهانی به دست آوردند، استفاده می‌کنند. بعید است که سود حاصل از این طرح و سایر طرح‌ها برای کاهش رنج ۹۰ درصد از افغان‌هایی که غذای کافی ندارند، استفاده شود.
درگذشته، رهبران و جامعه بین‌المللی به دستورات زن‌ستیزانه و مضر طالبان واکنش نشان داده‌اند. در ۲۵ نوامبر، گزارشگران ویژه سازمان ملل اعلام کردند که رفتار طالبان با زنان ممکن است جنایت علیه بشریت باشد.
رهبران جهان و گروه‌های بشردوستانه باید تلاش‌های خود را برای کمک به افغان‌هایی که در زیر سلطه طالبان زندگی می‌کنند، افزایش دهند. هم‌زمان، سازمان‌های بین‌المللی باید تلاش کنند تا رهبران طالبان را در قبال جنایات مستمر خود پاسخگو کنند.