برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد.

 

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: «صف» کلمه‌ای نام آشنا برای ایرانیان است که بیشتر عمر خود را در آن گذرانده اند. مخصوصا اگرمتوجه شوند قیمت کالایی گران شده و قرار است در جایی به قیمت ارزان‌تر فروخته شود و یا وقتی که کالایی کمیاب می‌شود. آنوقت است که شاهد صف‌های طولانی که بعضا با کشمکش‌های بسیار همراه است روبه روایم. مثل صف‌هایی که مدتی است به خاطر کمبود روغن خوراکی، در گوشه و کنار کشورمان می‌بینیم. آنهم در حالی که کرونا در کمین تجمع‌کنندگان نشسته.

به همین خاطر از این صف‌ها که فقط مربوط به روغن هم نمی‌شود از صف‌های مرگ یاد می‌کنند. نمونه بارز از این صف‌های مرگ، صف روغن در ارومیه که با زد و خورد همراه بوده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در خصوص چرایی به وجود آمدن این صف‌ها تاکنون مسئولان که مسبب اصلی آن هستند پاسخ صریحی نداده‌اند، اما به تازگی علی ربیعی سخنگوی دولت تشکیل صف برای خرید روغن و مرغ را ناشی از عملکرد مجلس در بررسی لایحه بودجه و فضاسازی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چندی پیش آقای روحانی تاکید داشت که در دولت تدبیر و امید صف بسته نشده است در حالی که اینروز‌ها شاهد انواع و اقسام تشکیل صف‌ها از صف خرید مرغ تا روغن و شکر هستیم و دولت برای رفع این مشکلات چه تدابیری در نظر گرفته است؟، گفت: «از سال ۹۲تا ۹۷ را باید در یک قالب تحلیل کرد که حرف رئیس جمهور حرف صحیحی است از سال ۹۷ به بعد باید جداگانه تحلیل کرد. فشاری که از سال ۹۷ بر ایران وارد شد برای فروپاشی نظام و ساختار کشور بود، فشار آمریکا از سال ۹۷ فشار کمی نبود لذا شرایط این روز‌ها را در چارچوب جنگ اقتصادی تحلیل کنید.»

او افزود: «این موضوع در هفته جاری در هیئت دولت مطرح شد. معاون اول رئیس جمهور نیز در همین زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده اند. صف‌هایی که در هفته‌های اخیر می‌بینیم نتیجه فضاسازی‌هایی بود که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالا‌های اساسی اتفاق افتاد.» ربیعی گفت: «از همین تریبون بار‌ها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بهم خوردن تعادل بازار می‌شود.

برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد. حالا تصور کنید اگر نرخ ارز این کالا‌ها ۴ برابر می‌شد و اقشار کم درآمد قدرت خرید آن را نداشتند چه شرایطی برای معیشت و امنیت غذایی مردم پیش می‌آمد.» این در حالی است که نمایندگان مجلس پیشتر گفته بودند که دلیل صف‌های روغن و مرغ‌، عدم نظارت دولت است.