اختصاصی؛

روزنامه کیهان در تاریخ ۲۶ دیماه ۵۸ در گزارشی نسبتا طولانی به نخستین انتخابات ریاست جمهوری در کشور پرداخت. انتخاباتی که به تعبیر این روزنامه و باور اغلب تحلیلگران سیاسی در دهه های بعد آزادترین انتخابات تاریخ ایران بوده است.

 

به گزارش صبح ما، روزنامه کیهان در تاریخ ۲۶ دیماه ۵۸ در گزارشی نسبتا طولانی به نخستین انتخابات ریاست جمهوری در کشور پرداخت. انتخاباتی که به تعبیر این روزنامه و باور اغلب تحلیلگران سیاسی در دهه های بعد آزادترین انتخابات تاریخ ایران بوده است.

آنچه در ادامه می آید روایتی از حضور کاندیداها، ۹ روز قبل از برگزاری اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. کیهان می نویسد:

جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری امروز(۲۶ دی۵۸) رسما از نامزدی این مقام کنار رفت. همچنین روزنامه جمهوری اسلامی ارگان این حزب که این خبر را منتشر کرده است، اعلام داشت که نظر رسمی حزب به زودی اعلام می شود. این روزنامه اعلام داشته است که جلال الدین فارسی به نفع هیچ یک از کاندیداها کنار نرفته است.

شب گذشته دکتر بهشتی، حجت الاسلام رفسنجانی، حجت الاسلام خوئینی، دکتر آیت و باهنر همراه با ۵ تن از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در قم جلسه ای تشکیل دادند که در رابطه با کنار رفتن فارسی بود. یک مقام حزب جمهوری اسلامی تاکید کرد که فارسی به نفع هیچ کاندیدایی کنار نرفته است و هرگونه خبری در این مورد جعلی است.

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی«سرپرست وزارت کشور» اطلاعیه ای انتشار داد و طی آن اعلام کرد که دفتر امام توضیح داده است که عکس امام با کاندیداها دلیل بر تایید یا عدم تایید نیست. در این اطلاعیه آمده است:« بدین وسیله به اطلاع عموم می رساند که عده ای در چندروز اخیر با مراجعه به دفتر انتخابات وزارت کشور اظهار می داشتند که غالبا مشاهده می شود بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آگهی ها و پوسترهای دیواری یا مطبوعات با چاپ عکس خود در کنار یا پایین عکس امام خمینی از یک نوع تاکتیک تبلیغاتی غیراصولی استفاده می کنند و ممکن است چنین توهمی پیش آید که مورد توجه و عنایت ویژه امام هستند. لذا برای پاسخگویی به مراجعات، مراتب به منظور عرض به مقام رهبری به دفتر امام خمینی در قم منعکس شد و به عرض امام مدظله العالی رسیده و معظم له فرمودند: به اطلاع هموطنان عزیز برسانید که عکس اینجانب دلیل بر تایید کسی نبوده، چنانچه دلیل بر عدم تایید هم نمی باشد.»

این روزنامه در ادامه آورده است:«نکته ای که قابل توجه و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، اینست که برای اولین بار از تاریخ تاسیس جمهوری اسلامی ایران همه گروه ها بدون استثناء در انتخابات شرکت می کنند. شرکت همه گروه ها بدون در نظر گرفتن تعداد و درصد آنها نشان از اهمیت انتخابات دارد. درحال حاضر کلیه سازمان ها شرکت خود را در انتخابات اعلام داشته اند و این موفقیت بزرگ برای رژیم جمهوری اسلامی پس از مبارزات ضد امپریالیستی است.

گزارش خبرنگاران کیهان از شهرستان ها حاکیست که کاندیداهای ریاست جمهوری دست به فعالیت گسترده ای زده اند. همچنین در شهرهای رشت و ارومیه انجمن های مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل شده است.

صادق طباطبایی در یک سخنرانی در خرم آباد که خبرنگار کیهان آن را مخابره کرده است اعلام داشته که هرکس می تواند با مطالعه دقیق و آزادانه در انتخابات شرکت کند. طباطبایی افزود: اگر انتخاب شوم مسائل کشاورزی، اقتصاد، جوانان و فرهنگ را در اولویت قرار خواهم داد. وی سپس درباره ولایت فقیه سخنانی ایراد داشت و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد. ضمنا آیت الله حاج سیدمحمد وحیدی صادق طباطبایی را حمایت کردند. همچنین گروهی از روحانیون مبارز تهران و شمیرانات از برنامه طباطبایی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

گروهی از کارگران کارخانجات با ارسال نامه ای به کیهان از نامزدی داریوش فروهر حمایت کردند. این گروه شامل کارگران ۹۹ کارخانه می باشند که بعضی از آنها عبارتند از گروهی از کارگران کارخانه پیکان، صنایع شیشه نشکن، آب منطقه ای، مواد غذایی مینو، چینی، کوکاکولا، کفش ملی، بسته بندی گوشت ملاصدرا، قند کرج، راه آهن، حمل و نقل گوشت، شوفاژکار، ایران چاپ، جنرال موتور، فلزی آکام، ایران ناسیونال، تولیدی کوروش، بلورسازی، پالایشگاه شهرری، کوره زخانه، هوخست، ایران ابزار، نپتون الکتریک، پارس متال و گروه های دیگر که مشتمل بر ۹۹ کارخانه است. ضمنا داریوش فروهر روز پنجشنبه درباره نقش ارتش و نوسازی ارتش با بافت ملی، روز جمعه برای کارگران و روز چهارشنبه امروز برای دانش آموزان در ستاد انتخاباتی خود سخنرانی می کند. ساعت این سخنرانی ها ۴:۳۰ دقیقه بعدازطهر اعلام شده است.

دفتر هماهنگی فعالیت های انتخاباتی ابوالحسن بنی صدر در اطلاعیه ۱۱ خود اعلام کرد که پشتیبانی از بنی صدر همچنان ادامه دارد. در این اطلاعیه آمده است موج تیزخرام پشتیبانی از سیدابوالحسن بنی صدر، از اعماق جامعه ایران هردم سرکش و خروشان تر می شود و بر تعداد شخصیت ها، سازمان ها، گروه ها، انجمن ها و جمعیت هایی که او را نامزد ریاست جمهوری می کنند، افزوده می شود.

ستاد انتخاباتی دکتر سامی نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی جاما اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است که ما به فرموده امام از چاپ عکس دکتر سامی با امام که تبلیغات نادرستی است، خودداری خواهیم کرد و به این وسیله به مردم که جویا شده بودند توضیح داده است. ضمنا جاما اطلاع داد که روز یکشنبه ۳۰ دی ماه، دکتر سامی در ستاد انتخاباتی خود واقع در فلسطین جنوبی بین حشمت الدوله و پاستور، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت می کند.

دکتر مدنی در یک سخنرانی در یزد گفت که مبارزه با اعتیاد از برنامه های اساسی اوست. وی ضمن تشریح برنامه های خود گفت: ما در رده بندی ضروریات خود مسائلی در پیش داریم از قبیل بیکاری، فقدان بهداشت، کمبود مسکن، مسائل مربوط به آموزش و پرورش و تامین سرگرمی های مثبت برای جلوگیری از اعتیاد، زیرا ایران نسبت به جمعیتش از هر کشور جهان معتاد بیشتری دارد و تاکنون به این موضوع خیلی کم توجه شده است.

بعد از ظهر دیروز بیش از چهارصد تن از استادان دانشگاه های ایران از جمله دکتر ملکی«رئیس دانشگاه تهران» و دکتر محمدی، شفیعی کدکنی، هما ناطق و گروهی دیگر در دانشگاه تهران اجتماع کرده و به سخنان و برنامه های مسعود رجوی نامزد مجاهدین خلق گوش دادند.

(صبح ما: وی که سرکرده گروهک منافقین بود به دلیل رای ندادن به قانون اساسی جمهوری اسلامی از دور رقابت ها کنار زده شد)

دکتر حسن حبیبی در یک سخنرانی اعلام داشت که انقلاب ما با هیچ انقلاب دیگری قابل مقایسه نیست. زیرا انقلاب ما از یک معنویت برخوردار است که دیگر انقلاب ها از آن محروم بودند و با توجه به این معنویت بود که مردم با دست خالی به پیروزی رسیدند. وی سپس گفت: الان ما به یک انقلاب دیگر نیاز داریم و آن انقلاب اقتصادی است که با یک مشت شعار نمی شود آنرا حل کرد و باید همگی بکوشیم که در این زمینه به موفقیت برسیم.

دکتر محمد مکری امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی برنامه های خود را برای انتخابات اعلام می کند. دکتر مکری سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی است و امروز مصاحبه ای در این مورد با وی داریم.

صادق قطب زاده شب گذشته به عنوان اولین کاندیدای ریاست جمهوری از سیمای جمهوری اسلامی ایران برای مردم صحبت کرد. او اعلام داشت که برنامه هایش به بالابردن سطح زندگی مردم کمک می کند.

(صبح ما: او چندی بعد به جرم تلاش برای انجام عملیات تروریستی یا کودتا اعدام شد)

شیخ مصطفی رهنما یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری شب گذشته برنامه های خود را اعلام داشت. رئوس برنامه های رهنما در داخل کشور، تامین هرچه بیشتر آزادی و امنیت و رفاه و کرامت و اخلاق و سعادت مردم و رهایی از غربزدگی و در مورد خارج، استقلال، عدم تعهد، اتکا به خود و تعاون با فلسطین است.

دکتر آیت یک مقام نزدیک به شورای انقلاب، عضو مجلس خبرگان و عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در یک گفت و گو با کیهان اعلام داشت که احتمال دارد به لحاظ پاره ای ملاحظات، یک هفته انتخابات به تعویق بیفتد. او اعلام داشت که شب گذشته کادر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در قم با علمای حوزه علمیه این شهر جلسه ای مشترک داشت که این جلسه تا صبح امروز ادامه داشت و گفته می شود هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده است.

ضمنا در تماسی با دبیرخانه شورای انقلاب، این دبیرخانه از احتمال به تعویق افتادن انتخابات اظهار بی اطلاعی کرد و اظهار داشت در این مورد هنوز خبری دریافت نکرده است. ستاد انتخابات کشور به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.