دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: سیر تحولات این چند روزه نشان می‌دهد این اتفاق تاثیر محسوسی در مذاکرات وین نداشته است. به نظرم مذاکرات چارچوبی دارد که خوشبختانه در همان چارچوب جلو می‌رود و به نظر می‌رسد دشمنان ایران به هدف خود نمی‌رسند.

 

پس از انتشار فایل صوتی تقطیع شده از محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که قرار بود در قالب پروژه‌ تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری انجام شود این مساله به سرعت در‌صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. چنانکه سخنگوی دولت از به سرقت رفتن این فایل گفت و رئیس‌جمهور نیز طی دستوری به وزیر اطلاعات از وی پیگیری ماجرا را خواستار شد. این در حالی است که در جبهه مخالفان دولت هجمه سنگینی علیه ظریف آغاز شد و بسیاری نوک‌پیکان حملات خود را به سمت او گرفتند و حتی عده‌ای از نمایندگان نیز به واسطه انتشار گفته‌های ظریف سخن از استیضاح  و حتی محاکمه وی به میان آوردند. در حالی که شاید در این مساله کمترین اتفاق متوجه وزیر خارجه باشد اما به نظر می‌رسد برخی جریانات در آستانه انتخابات مطاع خوبی به چنگ آورده‌اند تا به واسطه آن رئیس دستگاه دیپلماسی را بی‌اعتبار و تخریب کنند. باید دید تحقیقات در این خصوص به کجا خواهد رسید و حقایق در این مساله چه موقعی روشن خواهد شد.  برای بررسی هجمه‌ها به وزیر امور خارجه، نقش انتخابات در تخریب ظریف و تاثیر فایل صوتی منتشره در روند مذاکرات وین، «آرمان ملی» با محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم و عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.
پس از انتشار فایل صوتی به سرقت رفته وزیر امور خارجه، هجمه‌های زیادی به شخص دکتر ظریف وارد آمده است و حتی برخی نمایندگان طرح استیضاح وی را به میان آورده‌اند. اساسا این نوع حملات به رئیس دستگاه دیپلماسی از چه جهتی است؟
من معتقدم این ماجرا به دستاویزی برای مخالفان گشایش در روابط خارجی و برجام تبدیل شده است و کسانی که بیشتر به دنبال انزوا و خود‌تحریمی ایران هستند، از این اتفاق  به عنوان دستاویزی برای انتقام‌جویی از آقای ظریف و تخریب این عنصر خدمتکار و دیپلمات ورزیده‌ای که طی این ۴۰ سال همه عمر خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل بوده، بهره می‌برند. جای تاسف دارد که افراد در فضای انتخاباتی از هر بهانه‌ای برای ریختن آتش روی رقبا استفاده می‌کنند و اغلب هم در افکار عمومی نتیجه عکس می‌گیرند. مفاد اظهاراتی که از آقای ظریف در این فایل صوتی ۳ ساعته منتشر شده را من گوشش داده‌ام. خیلی چیز تازه و ناگفته‌ای نبود غیر از برخی اطلاعاتی که اصل آن را همه می‌دانیم و آقای ظریف جزئیاتش را به زبان آورد. کل این فایل صوتی  هم اگر از ابتدا تا انتها تحلیل شود نشانگر تعهد، اخلاص و قصد خیر آقای ظریف است. در‌خصوص این دوگانگی‌هایی هم که در رسانه‌ها مطرح شده آنچه بر اساس مفاد اظهارات آقای ظریف است، ضرورت تعامل و توازن بین میدان و دیپلماسی است و ایشان در جای جای این مصاحبه قدر‌شناسی خود را از سردار شهید سلیمانی اعلام می‌کند و در چند مقطع هم به طور مشخص در جنگ افغانستان و عراق از تاثیر تعیین‌کننده مرحوم شهید سلیمانی گفته و تصریح می‌کند بدون‌کمک او نمی‌توانستیم به اهداف مدنظر، که نتیجه‌اش شکست دو دولت خطرناک در مرزهای شرقی و غربی ایران بود، برسیم. متاسفانه جناح‌هایی که نان خود را همواره در غبار آلود کردن فضا و ایجاد تنش جست‌و‌جو می‌کنند بدون‌توجه به اینکه ما در آستانه انتخابات نیازمند امید‌آفرینی برای مردم و ترغیب آنها به مشارکت بیشتر در انتخابات هستیم و بدون‌توجه به پیامدهای امنیتی، رفتارهایشان این موضوع را به دستاویزی برای رسیدن به مطامع سیاسی و جناحی خود تبدیل کرده است.
برخی مطرح می‌کنند رخ دادن چنین اتفاقی و هجمه‌های وارده به وزیر امور خارجه به دلیل از میدان به در کردن آقای ظریف در انتخابات پیش‌رو است، اساسا چه میزان این گزاره را صادق می‌دانید؟
این موضوع باید تحقیق شود و من اطلاعی ندارم؛ هر چند احتمالات و گمانه‌زنی‌هایی هم مطرح شده اما باید تحقیق شود و بدون آن نمی‌توان صحبت کرد. اما آنچه روشن است اینکه این فایل بدون اراده دکتر ظریف و مرکز تحقیقات استراتژیک درز کرده است. البته در نقطه مقابل برخی می‌گویند انتشار این فایل بیشتر ابزار تبلیغاتی برای ظریف است. اکنون در فضای اصولگرایی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون کلاب‌هاوس، که در چند شب اخیر در آن حضور داشتم، نوعی نگرانی در میان جناح‌های مختلف اصولگرایی مخصوصا طیف‌های تندرو مبنی‌بر اینکه این فایل عمدا در جهت تبلیغ برای آقا‌ی ظریف منتشر شده، دیده می‌شود. از طرف دیگر نیز برخی معتقدند کسانی برای تخریب آقای ظریف از این فایل استفاده و آن را منتشر کرده‌اند. هر چند باز هم می‌گویم تا وقتی تحقیق صورت نگیرد و واقعیت ماجرا مشخص نشود، نمی‌توان به اصل موضوع پی برد. اما یک نکته که در تحولات و رویدادهای چند روز اخیر روشن شده، این است که به هر حال هر کسی در  جهت هدف‌های خودش از این فایل صوتی بهره‌برداری کرده و این مساله به‌خصوص دستاویزی برای شبکه تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی شده که با پیش‌قدمی در روز اول و با تقطیع بخش‌هایی از صحبت‌های آقای ظریف به دو‌قطبی‌سازی و ایجاد اختلاف در جامعه دامن زده است. مخصوصا از این جهت که بخش‌هایی از صحبت‌‌های دکتر ظریف در ارتباط با کارشکنی‌های عربستان در برجام و همچنین قضیه جنگ یمن را تقطیع و حذف و سایر قسمت‌ها را برجسته‌سازی کرده‌اند. من در روز اول  در واکنش به این ماجرا نوشته‌ای داشتم در توییتر مبنی‌بر اینکه، این حرکت نشان می‌دهد دشمنان ایران قصد دارند از این جریان همانند اقدامات قبلی مثل انفجار در سایت هسته‌ای نطنز، که در جهت ایجاد اخلال در مذاکرات وین  انجام گرفت، بهره‌برداری کنند. لذا با این حرکت به نحوی در پی بی‌اعتبار‌سازی دستگاه دیپلماسی و رئیس دستگاه دیپلماسی آقای دکتر ظریف هستند. در شرایطی که ما در حال مذاکرات احیای برجام هستیم فکر می‌‌کنم خود این رسانه وابسته به عربستان و همچنین دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی  باز هم از این موضوع به عنوان عاملی برای تخریب فرآیند مذاکرات استفاده می‌کنند. در داخل نیز جبهه‌های تندرو و مخالف دولت متاسفانه با آنها هم‌افزایی می‌کنند.
فکر می‌کنید اتفاق اخیر و هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه دکتر ظریف بر روند مذاکرات وین و نگاه طرفین تاثیری داشته باشد؟
ابتدا همه خیلی نگران بودند ولی سیر تحولات این چند روزه نشان می‌دهد این اتفاق تاثیر محسوسی در مذاکرات وین نداشته است. به نظرم مذاکرات چارچوبی دارد که خوشبختانه در همان چارچوب جلو می‌رود و به نظر می‌رسد دشمنان ایران به هدف خود نمی‌رسند.

 

منبع: آرمان ملی