دبیرکل حزب اتحاد ملت اظهار داشت: به دلیل اعتقادی که ما به انتخابات داریم همچنان فکر می کنیم که باید از این فرصت استفاده لازم را ببریم و تا جایی که مجالی برای مشارکت سیاسی برای اصلاح امور وجود دارد از این فرصت استفاده کنیم.

 

علی شکوری راد در مراسم رونمایی از برنامه حزب اتحادملت با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هستیم، گفت: مرداد ماه سال گذشته ما اعلام کردیم که ما کاندیدای حزبی معرفی خواهیم کرد و برنامه انتخاباتی خواهیم داشت. در آبان ماه حزب به این نتیجه رسید که دبیرکل را به عنوان کاندیدای حزبی مشخص کند و کلید کار برای تدوین برنامه زده شد. کمیسیون های دفتر سیاسی حزب فعال شدند و با صاحب نظرانی که در زمینه برنامه های سیاسی کار کرده بودند و نظراتی داشتند تماس برقرار شد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه شعار «جامعه قدرتمند – دولت توانمند» به عنوان محور این برنامه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تا جامعه آنقدر قدرت نداشته باشد که بتواند از کسانی که کار اداره کشور را به آنها واگذار می کند حساب پس بکشد هرکسی در موضع قدرت قرار بگیرد در معرض فساد قدرت قرار می گیرد. به همین جهت مقدمه اصلاحات، حکمرانی خوب و شکل گیری دولت توانمند را این می دانیم که جامعه قدرتمند باشد. خوشبختانه در دوره اصلاحات پایه گذاری برای شکل گیری جامعه قدرتمند شکل گرفت، آگاهی در سطح جامعه افزایش پیدا کرد و می توانیم ادعا کنیم که در بین کشورهای منطقه ما یکی از جوامع آگاه و نسبتا قدرتمند را داریم. ولی هنوز این قدرتمندی به اندازه کافی نیست؛ چون شرایط برای سازماندهی و تحزب در کشور ما هنوز به طور کامل فراهم نشده است.

 

آنچه ما امروز از آن رنج می بریم فقدان وفاق ملی در کشور برای پیگیری مشترکات است

 

وی تأکید کرد: در میان گروه های سیاسی جامعه و کسانی که برنامه ای برای اداره کشور دارند ۸۰ درصد اشتراک نظر وجود دارد و ۲۰ درصد اختلاف هست. به دلیل سوء مدیریتی که در کشور ما وجود داشته همیشه این ۲۰ درصد اختلاف سایه انداخته بر ۸۰ درصد اشتراک نظری که وجود داشته است. به همین دلیل ما فکر می کنیم که در سطوح عالی کشور نیاز به این توجه وجود دارد که وفاق ملی در کشور شکل بگیرد. آنچه ما امروز از آن رنج می بریم فقدان وفاق ملی در کشور برای پیگیری مشترکات است. اگر مدیریت عالی کشور به خوبی برقرار شود تمام ظرفیت ها را بسیج می کند برای اینکه در کشور سازندگی صورت بگیرد.

شکوری راد یادآور شد: در انتخابات قبلی ریاست جمهوری دو جناح اصلی داشتیم که این جناح‌ ها برای نامزدهایشان با یکدیگر رقابت می‌ کردند. برخی نیز با اصل نظام مشکل داشتند و کنشگری سیاسی نمی ‌کردند. از اعتراضات دی ماه ۹۶ عملا جامعه به سه بخش تقسیم شد. از یک سو بر سر اصل نظام با براندازان در چالش است که پس از اعلام موجودیت بیشترین وجهه همت خودشان را برای زدن اصلاح طلبان معطوف کرده اند.

وی تأکید کرد: جبهه اصلاحات از یک طرف با کسانی که با اصل مشارکت مخالف هستند در چالش است و بخش دیگر ما رقابت با اصولگرایان است که رقابت ما با آنها بر سر برنامه و نامزدهای انتخابات است. ولی مشکل اصلی ما با کسانی نیست که با آنها بر سر برنامه و نامزدهای انتخابات رقابت می کنیم. مشکل ما کسانی است که می خواهند کل انتخابات را در قبضه خودشان داشته باشند و در حقیقت ما در موضوع انتخابات اصولگرایان را زیر چتر بخشی از حاکمیت می بینیم که در صدد مهندسی انتخابات است.

جناح اصولگرا دچار تشتت خیلی زیادی هستند

 

دبیرکل حزب اتحاد ملت اظهار داشت: به دلیل اعتقادی که ما به انتخابات داریم همچنان فکر می کنیم که باید از این فرصت استفاده لازم را ببریم و تا جایی که مجالی برای مشارکت سیاسی برای اصلاح امور وجود دارد از این فرصت استفاده کنیم. خوشبختانه در جناح اصلاح طلب سازوکار جبهه اصلاحات شکل گرفته و نهاد اجماع ساز به خوبی دارد کار می کند و علی رغم تعدد نامزدهای انتخاباتی که در این عرصه اعلام حضور کرده اند این امید خیلی روشن وجود دارد که نهایتا جبهه اصلاحات ایران بتواند این امر را به سامان برساند.

وی افزود: جناح اصولگرا دچار تشتت خیلی زیادی هستند و بعید است بتوانند در بین خودشان نهاد اجماع سازی به وجود بیاورند؛ به همین دلیل است که نهادهای حاکمیتی بعضا دارند نقش اجماع ساز را برای جناح اصولگرا بر عهده می گیرند. در این زمینه اقدامی که اخیرا شورای نگهبان انجام داده و این تهدید شرایط انتخابات به گونه ای که بر اساس آن می شود مشخص کرد که هدف از آن حذف کدام یک از نامزدها است را شاهد هستیم.

شکوری راد گفت: ما در انتخابات گذشته از آقای روحانی حمایت کردیم و این حمایت مبتنی بر دستاوردهای دولت اول ایشان بود اما در دوره دوم به دلیل خروج آمریکا از برجام دولت دچار تحریم اقتصادی شد. طبیعتا بسیاری از برنامه‌ های در دست اجرا،‌ اجرایی نشد. دستاورد دوم دولت آقای روحانی، عدم خروج ایشان از برجام بود که فرصت احیای مجدد برجام را داد. امیدواریم بتوان با مذاکرات و تصویب FATF با افزایش مشارکت مردم در انتخابات مواجه شویم.

 

اصلاحات سرنوشت محتوم جامعه ایران است

 

وی تأکید کرد: اصلاحات سرنوشت محتوم جامعه ایران است. به شدت مخالف رفتارهای افراطی هستیم و امیدواریم فرصتی به افراطیون داده نشود. همان طور که قدرت گرفتن افراطیون در گذشته باعث قدرت گرفتن رقبای ما در منطقه شد. امیدواریم جلوی این رفتار شورای نگهبان گرفته شود تا برای ما فرصت دعوت مردم به انتخابات باقی بماند.

 

منبع: جماران