اختصاصی؛

بشر به بمب دلبسته شد و یاد گرفت که با آن زندگی کند، پرواز فضایی سرنشین‌دار به یک امر عادی تبدیل شده است و تنها چیزی که می‌توانیم امیدوار باشیم این است که جنگ در اروپا رخ ندهد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از آسوشیتدپرس، ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵: ابر قارچ تابان در نیومکزیکو می‌توانست نویددهنده آغاز عصر هسته‌ای باشد.
۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹: نیل آرمسترانگ گامی کوچک در ماه برداشت و جهشی عظیم ایجاد کرد.
۲۴ فوریه ۲۰۲۲: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با حمله به اوکراین، نظم جهانی و ۷۷ سال صلح تقریباً بی‌وقفه در اروپا را زیر سؤال برد و در عرضه مواد غذایی تولید شده توسط این کشور برای بسیاری از ۸ میلیارد نفر جمعیت کره زمین اختلال ایجاد کرد.
همه آنها نقاط عطفی در تاریخ جهان بودند که در دهه‌های آینده در مدارس آموزش داده می‌شود. همه آنها نه‌تنها زندگی‌ها را، بلکه مسیرهای بشر را با پیامدهایی که در سراسر قاره‌ها احساس شدند و آینده‌ای که قابل‌پیش‌بینی است، تغییر دادند.
تهاجم روسیه و کشتار و مجروح کردن‌ها، به‌سرعت ماریو پول، بوچا و دیگر نام‌های اوکراینی را به فهرست طولانی شهرهای اروپایی مرتبط با سوءاستفاده از جنگ مانند درسدن، سربرنیتسا، قتل‌عام نازی‌ها در اورادور سور گلان فرانسه اضافه کرده است.
باگذشت نزدیک به نیم‌سال از جنگ، جهان دیگر آن‌طور که بود نیست با ده‌ها هزار کشته و زخمی از هر دو طرف، اختلالات گسترده در تأمین انرژی، غذا و رکود مالی گسترده.
آژیرهای حملات هوایی که به طور متناوب بر فراز شهرهای اوکراین به صدا در می‌آیند، در پاریس یا برلین شنیده نمی‌شوند، بااین‌حال نسل‌های اروپایی که تنها با شناختن صلح بزرگ شده‌اند، به طرز بی‌رحمانه‌ای متوجه ارزش و شکنندگی آن شده‌اند.
جنگ مجدد در اروپا و نیاز به جانداری، ژئوپلیتیک جهان و روابط بین کشورها را تغییر داده است.
برخی اکنون به‌سختی با روسیه مذاکره می‌کنند. برخی با هم متحد شده‌اند. برخی دیگر، به‌ویژه در آفریقا، می‌خواهند از فروپاشی بین روسیه و غرب جلوگیری کنند. برخی نمی‌خواهند منابع غذایی، انرژی، امنیت و درآمد را به خطر بیندازند. روسیه و کشورهای غربی به‌ویژه، دوباره در آفریقا روی جانب‌داری کشورها کار می‌کنند و با آنها لابی می‌کنند تا جانبی را بگیرند.
همچنین جنگ در اوکراین آینه‌ای برای بشریت نیز بوده و بازتاب‌دهنده تمایل به زندگی بر لبه تیغ حماقت و برداشتن گام‌هایی به عقب حتی در صورت پیگیری پیشرفت‌ها.
قبل از اینکه پوتین قدرتمند روسیه و افسر سابق اطلاعاتی مأموریت تاریخی خود را برای وادار کردن اوکراین با ظاهری غربی مستقل در مدار کرملین انجام دهد، ساخت واکسن‌های سریع علیه همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ و توافقات در مورد تغییرات آب‌وهوایی، پیشرفت‌هایی حاصل شده بود.
ناتو با حالت متحدش در برابر تهاجم، دلیل جدیدی برای وجود خود پیدا کرده است. فقط سه سال پیش در سال ۲۰۱۹ قبل از اینکه ضربه مضاعف کووید ۱۹ و به دنبال آن جنگ اوکراین که دور از ذهن به نظر می‌رسید بزرگ‌ترین اتحاد نظامی جهان در معرض خطر فروپاشی آرام قرار گرفته بود.
در آن زمان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که این سازمان دچار «مرگ مغزی» شده است و سپس ایالات متحده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آن زمان آمریکا که صبر زیادی برای اتحادی که بیش از نیم‌قرن سنگ بنای سیاست امنیتی ایالات متحده بوده است را نداشت، دائم غرغر می‌کرد که ایالات متحده به طور ناعادلانه بیش از حد بار دفاعی این سازمان را به دوش می‌کشد و سایر اعضای ناتو خیلی کم.
اکنون ناتو در حال جمع‌آوری سلاح‌های سنگین فزاینده برای استفاده توسط اوکراین در خطوط مقدم خود و بمباران بی‌امان سنگرهایی است که یادآور جنگ جهانی اول هستند. زمانی که کشورهای شمال اروپا متوجه شدند ادامه عدم تعهد در پی تهاجم روسیه بسیار خطرناک است، و به سپر چتر ناتو در برابر هر کاری که پوتین ممکن است انجام دهد نیاز دارند، به‌سرعت به فنلاند و سوئد متوسل شدند.
تبدیل‌شدن آنها به سی و یکمین و سی و دومین عضو ناتو به ایده‌ای که اروپا برای همیشه یا حداقل برای آینده قابل‌پیش‌بینی در اثر جنگ تغییر کرده است، می‌افزاید.
دورتر و در آسیا هم موج‌های این پیامد وجود دارند.
چین در حال بررسی لشکرکشی روسیه برای درس‌های نظامی است که می‌تواند در هرگونه تهاجم احتمالی به جزیره خودگردان تایوان به کمکش آید. هند، چین و سایر کشورهای آسیایی تشنه انرژی در حال تقویت خزانه خالی جنگی کرملین و کاهش تحریم‌های غرب با خرید مقادیر فزاینده نفت روسیه هستند.
اوکراین، مدت‌ها قبل از تهاجم، بسیاری احساس می‌کردند که کشورشان درگیر نبردی برای بقا در برابر طرح‌های رهبر کرملین است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون هزاران نفر در نبرد با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین کشته شده‌اند.
افزایش قیمت‌های غذا، انرژی و تقریباً همه چیز تغییر دیگری است که باعث درد در سراسر قاره‌ها می‌شود و عمدتاً ناشی از اختلال در منابع جنگی است، اگرچه شاید کمتر دائمی باشد. تورم بالا، عذابی است که برای کسانی که شوک‌های انرژی دهه ۱۹۷۰ را تجربه کرده‌اند آشناست. برخی از اقتصاددانان هشدار می‌دهند که رکود تورمی نیز می‌تواند بازگردد.
بعدش چه می‌شود؟
بدون پایانی برای جنگ، اما و اگرهای زیادی وجود دارد که نمی‌توان حدس قاطعی زد. اما با هر روز جنگ اضافی، شمار اجساد و امواج جنگ در سراسر جهان افزایش می‌یابد و صلح فروکش می‌کند.
بشر به بمب دلبسته شد و یاد گرفت که با آن زندگی کند، پرواز فضایی سرنشین‌دار به یک امر عادی تبدیل شده است و تنها چیزی که می‌توانیم امیدوار باشیم این است که جنگ در اروپا رخ ندهد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری