در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده سابق مجلس گفت: به‌نظرم آقای تاجزاده یک نوع سبک جدید و محورهای جدیدی در اعلام حضور خود معرفی کرده که در آن نفع ملی با رویکردی اصلاح گرایانه، تحول خواهانه و بدون خشونت برای پیش‌برد کشور دیده می‌شود. ایشان کار بزرگی شروع کرده و امیدوارم بتواند این مسیر را ادامه دهد.

 

صبح ما| با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گمانه‌زنی‌ها درباره میزان مشارکت مردم و نامزدهای احتمالی انتخابات بیشتر می‌شود. در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند مردم میل چندانی برای حضور پای صندوق‌های رای ندارند و حاکمیت هم برخلاف ادوار گذشته رغبتی برای افزیش مشارکت مردم از خود نشان نمی‌دهد.

دراین‌باره پروانه سلحشوری، نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی صبح ما می‌گوید: «برخی نظرسنجی‌ها نشان از کاهش حضور مردم در جریان انتخابات به نسبت انتخابات ریاست جمهوری‌های پیشین دارد، نتایج نظرسنجی صداوسیما هم بر این عدم حضور تاکید می‌کند. روند موجود نشان می‌دهد نه تنها میل مردم برای حضور در انتخابات افزایش نیافته بلکه کاهش هم پیدا کرده است که با نظر سنجی‌ها در انتخابات‌های گذشته متفاوت است. از طرفی به‌نظر می‌رسد حاکمیت نیز تمایل به ترغیب مردم برای شرکت کردن در انتخابات ندارد و یک انتخابات امن و مطمئن را به یک انتخابات پر شور ترجیح می‌دهد.»

با این وجود برگ برنده اصلاحات در هر انتخاباتی طبقه متوسط و حضور آرای خاکستری پای صندوق‌های رای بوده است.  درهمین‌باره این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که «مردم و به‌خصوص طبقه متوسط شهری ظاهرا تاکنون تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارند، آرای خاکستری هم فکر نمی‌کنم تمایلی به حضور در انتخابات داشته باشند.» عنوان می‌کند: «به‌دلیل رکود اقتصادی ایجاد شده و ناکامی‌هایی که طبقه متوسط حامی اصلاحات در گذشته به‌دلیل حضور در انتخابات داشتند سبب شده آن‌ها هم تمایلی به شرکت در انتخابات نداشته باشند. وقتی مجریان بعد از انتخابات نمی‌توانند خواسته‌های مردم را به کرسی بنشانند همین بی اثر بودن یا کم اثر بودن جایگاه ریاست جمهوری منجر به این شده که مردم با خودشان فکر کنند اگر یک رای داریم و آن را به صندوق نیندازیم برای حفظ کرامت و شخصیت خودمان محترمانه‌تر است.»

سلحشوری با اشاره با ساختارهای موجود یادآور می‌شود: «همچنین با وجود ساختاری که می‌گوید ریاست جمهوری و وزرا مجری‌ای بیش نیستند اما مجدد ناکارامدی‌ها به‌گردن مجری می‌افتد، همه این موارد نشان می‌دهد که تمایل مردم برای شرکت درانتخابات به شدت پایین آمده است و ظاهرا در میان افراد غیر حزبی حامی اصلاح طلبان، یا همان بدنه اجتماعی کسانی هستند که معتقدند در عدم مشارکت در انتخابات نیز  یک نوع مشارکت فعال مدنی وجود دارد.»

با این وجود از میان جریان اصلاح‌طلب اسامی ۱۴نفر به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند تا از میان آن‌ها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از طرف جریان اصلاحات معرفی شوند. سلحشوری با اشاره به حضور مصطفی تاجزاده در جریان انتخابات بیان می‌کند: «درخصوص این‌که کاندیدای نهایی اصلاحات چه ویژگی باید داشته باشد باید بگویم، اصلاحات همیشه از اینکه طیف‌  گسترده‌ای با یکدیگر کار کرده‌اند را مثبت ارزیابی کرده است، لیکن این طیف‌ها گاهی هم از نظر رویکردی و هم از نظر روشی اختلاف نظرهای فاحشی دارند. بنابراین حتی با وجود گزینه‌هایی معرفی شده وزن جناح‌هایی که در نهاد اجماع ساز نیروهای بیشتری دارند در انتخاب افراد نهایی تاثیرگذارتر خواهد بود و طبیعتاً حزب اتحاد ملت و کارگزاران آنجا بیشتر طرفدار دارند و این مسئله سبب می‌شود که گزینه‌های احتمالی هم بیشتر به سمت و سوی این دو حزب باشد. اما در میان این چندین نفری که معرفی شدند به‌نظرم آقای تاجزاده یک نوع سبک جدید و محورهای جدیدی در اعلام حضور خود معرفی کرده که در آن نفع ملی با رویکردی اصلاح گرایانه، تحول خواهانه و بدون خشونت برای پیش‌برد کشور دیده می‌شود. ایشان کار بزرگی شروع کرده و امیدوارم بتواند این مسیر را ادامه دهد.»

وی ادامه می‌دهد: «اگر نهاد اجماع ساز در ۵نفری که معرفی می‌کنند آقای تاجزاده حضور داشته باشد گمان می‌کنم وزن جریان اصلاح طلبی افزایش پیدا می‌کند، چرا که مدتی است شاهد رکود و عدم تحول در جریان اصلاح طلبی هستیم.»

این استاد دانشگاه در پایان یادآور می‌شود: «در مجموع برای مردم قانع شدن برای حضور در انتخابات سخت شده‌ است. قبلاً مردم با حضور در انتخابات و دادن رای سلبی نظرشان را به حکومت می‌گفتند اما شرایط امروز طوری شده که مردم می‌خواهند با رای ندادن نتیجه آن رای سلبی را نشان دهند. و همانطور که گفته شد، گویی حاکمیت هم علاقه چندانی برای حضور حداکثری در انتخابات نشان نمی دهد. شاید از این منظر بد هم نباشد چراکه حداقل یک نوع اجماع میان مردم و حاکمیت به وجود آمده است.»