در گفت و گو با صبح ما؛

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما دیدیم در حوادث آبان ۹۸ عملاً دولت آقای روحانی بلاتکلیف بود، نهایتاً وضعیتی که پیش آمد او را به‌جایی برد که مجبور شد مقابل ملت بایستد، در آبان ۹۸ هم شورای عالی امنیت ملی و هم وزارت کشور مقابل مردم ایستادند و این به اعتبار دولت خدشه وارد کرد.

 

صبح ما | آخرین جلسه اعضای کابینه در دولت دوازدهم به‌ریاست حسن روحانی به‌پایان رسید. روحانی بعد از ۸سال ریاست‌جمهوری در روزهای آینده کلید ساختمان پاستور را به ابراهیم رئیسی تحویل می‌دهد تا شاید مانند سایر اسلاف خودش عضو جدیدی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. دولت دوازدهم اگرچه از دل روزهای خوب توافق برجام و آورده‌های آن انتخاب شد اما از همان روزهای اول با مشکلات زیادی مواجه شد. ماجرای دی‌ماه ۹۶ و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آغازی بود که دولت او را وارد سیکل تکراری مشکلات کرد. مشکلاتی که تا آخرین روزهای دولت همراه او بود. در چنین شرایطی شیوع ویروس کرونا به مشکلات عدیده دولت روحانی اضافه کرد. مشکلاتی که به‌تعبیر سعید شریعتی، فعال سیاسی اطلاح‌طلب سبب شد «دولت روحانی غریبانه خدافاظی کند.»

اما با این وجود نقدهایی به دولت حسن روحانی وارد است. درهمین‌باره شریعتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «صبح ما» بیان کرد: «مهمترین نقدی که می‌شود به دولت آقای روحانی وارد کرد این است که است که از ظرفیت اجتماعی ۲۴میلیون رای خودش به‌هیچ عنوان استفاده نکرد. دولت او نتوانست از قدرتی که در ۲۹اردیبهشت ماه سال ۹۶ در صندوق‌های رای فراهم شد برای پیشبرد برنامه‌های خودش استفاده کند. دولت برنامه‌ای برای این‌که حامیان خودش را متشکل نگه دارد نداشت. در انتخابات سال ۹۶ حامیان دولت شعار می‌دادند با روحانی تا ۱۴۰۰، معنی چنین شعاری باید این می‌شد که ستادهای انتخاباتی آقای روحانی به یک سازمان تبدیل می‌شدند و حمایت مردم را همانند شب انتخابات تا امروز حفظ می‌کردند. دولت هم باید تصمیمات خود را با توجیه و کمک همین بدنه اجتماعی ایجاد شده اتخاذ می‌کرد تا شاهد از دست دادن حامیان خود نباشد. دولت ایشان متاسفانه درخصوص توجه به حامیان اهتمام لازم را نداشت حتی در مواردی فارغ از خواست، اراده و مطالبه مردم عمل کرد.

وی ادامه داد: «البته دولت روحانی درهمین مدت با بحران‌های زیادی مانند مسائل بین‌المللی و کم‌کاری‌های جدی در ساختار سیاسی کشور علیه دولت مواجه بود. دستان او برای به‌کارگیری نیروهای خبره و کارآمد به‌دلایل مختلف خالی بود، ازجمله مداخلات دستگاه‌های امنیتی مانند اخذ برخی استعلام‌‌ها، و تاثیر نظارت استصوابی در انتخاب شدن اعضای مجلس اجازه نداد روحانی نیروهایی با صلاحیت بیشتری انتخاب کند. البته دولت هم در این زمینه هیچ اقدام جدی نداشت و گویی به این وضعیت تن داده بود.»

شریعتی عنوان کرد: «اگر دولت می‌توانست حمایت‌های اجتماعی را به‌عنوان موتور محرکه خودش و سپر دفاعی در برابر اقدامات مخرب مخالفان حفظ کند با وجود همه موانع می‌توانست کارنامه بهتری داشته باشد. اما متاسفانه آقای روحانی ترجیح داد به‌جای اتکا به بدنه اجتماعی به لابی‌های داخل ساخت قدرت تکیه کند و مسائل را از آن مسیر پیگیری کند. آقای روحانی در سال ۹۶ گمان کرد برای گرفتن رای اعتماد از مجلس باید با فراکسیون آقای لاریجانی تعامل کند، درصورتی که تعداد اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم با فراکسیون نزدیک به آقای لاریجانی برابر بود اما نکته مهم این‌که ۱۰۰نفر فراکسیون امید نماینده یک جنش اصلاحی در بیرون مجلس بودند. اشتباه آقای روحانی این بود که صرفاً خواست مسائل را در مجلس حل کند بنابراین به فراکسیون لاریجانی نزدیک شد اما به این توجه نکرد اگر فراکسیون امید را از دست بدهد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را از دست خواهد داد.»

این عضو حزب اتحاد ملت یادآور شد: «فراکسیون امید هم با این شرایط از کارکرد افتاد، وقتی اعضای آن با دولت تعامل نداشته باشند نا امید و منفعل می‌شوند، سرریز چنین وضعیتی هم به بدنه اجتماعی منتقل می‌شود. وقتی فراکسیون امید نتوانست با دولت تعامل داشته باشد تاثیرگذاری خودش را در بدنه اجتماعی از دست داد.»

این فعال سیاسی بیان کرد: «ضمن این‌که ما دیدیم در حوادث آبان ۹۸ عملاً دولت آقای روحانی بلاتکلیف بود، نهایتاً وضعیتی که پیش آمد او را به‌جایی برد که مجبور شد مقابل ملت بایستد، در آبان ۹۸ هم شورای عالی امنیت ملی و هم وزارت کشور مقابل مردم ایستادند و این به اعتبار دولت خدشه وارد کرد. این حوادث آثار و نتایج سویی برای دولت ایشان داشت. قطعاً مجموعه همراه روحانی و تیم او مهارت، انگیزه، تجربه لازم برای برقراری ارتباط مناسب با بدنه اجتماعی خود را نداشتند و آثار تبعات آن را دیدند طوری‌که حالا غریبانه خدافظی کردند.»

وی درپایان اضافه کرد: «البته باید منصف بود. دولت ایشان در بحرانی‌ترین شرایط کشور، درحالی‌که کسری بودجه‌های فراوانی به‌دلیل تحریم‌ها و عدم فروش نفت داشت یا در نظام پولی بین‌المللی دچار مشکلات زیادی شد، توانست کشور را در شرایط جنگ اقتصادی تا حدود زیادی سرپا نگه دارد. در برخی زمینه‌ها هم مانند گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه نفت و انرژی، راه سازی با همه مشکلاتی که وجود داشت پیشرفت‌های خوبی حاصل کرد، از این منظر باید در اواخر دولت به او و کابینه خسته نباشید گفت. به‌هر صورت به دلایلی که گفتم دست مدیران دولت برای انجام بهتر امور کوتاه بود.»