در گفت و گو با صبح ما؛

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما یک رئیس‌جمهور رسمی داریم اما باید توجه کرد قدرت جامعه فقط روی کرسی رئیس جمهور نیست. کسانی مانند تاجزاده جدا از این‌که تایید و یا رد صلاحیت شوند می‌توانند زبان جمهور کشور باشند و مطالبات اصلاحات را پرچمداری کنند. تاجزاده و مانند او زبان گویای جمهور ملت هستند و باید در صحنه بمانند حتی اگر تایید صلاحیت هم نشدند، اما در صحنه بمانند و مطالبه‌گری کنند.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، درحالی‌که یکی از چهره‌های اصلی جریان اصلاحات برای ورود به عرصه انتخابات بود، صبح امروز با ذکر دلایلی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به‌طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات ۱۴۰۰ به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری حاضر نمی‌شود. وی با بیان ترجیح منافع ملی به منافع شخصی خطاب به دلواپسان اعلام کرد «اکنون که دوستان دلواپس از نامزدی من در انتخابات آسئده شده، تقضا می‌کنم به اولویت خودشان که کسب قدرت داخلی است بپردازند و بگذارند ما هم به اولویت خودمان که پاسداری از منافع ملی و رهانیدن نردن از تحریم‌های ستم‌بار آمریکاست تمرکز کنیم.»

درهمین‌باره سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرنگار سیاسی صبح ما می‌گوید: «به هر صورت در میان کسانی که به جبهه اصلاحات معرفی شدند آقای ظریف از بیشترین حمایت‌ها برخوردار بودند. اما گویا مجموعه رایزنی‌ها و جمع‌بندی‌هایی که داشتند به این نتیجه رسیدند که موقعیت خدمت به مردم در جایگاه ریاست جمهوری برای‌شان فراهم نیست و ممکن است منافع ملی در عرصه خارجی به‌دلیل حضور در انتخابات آسیب ببیند و این نشان دهنده همه صلاحیت‌هایی است که در آقای ظریف وجود دارد، کسی‌که همه‌چیز برایش فراهم است تا در چنین جایگاه عالی از قدرت یعنی ریاست جمهوری حضور پیدا کند اما به‌دلیل منافع ملی به آن پشت پا می‌زند این نشان دهند اوج سلامت ایشان است.»

وی با اشاره به این‌که هرکس نماینده جریان اصلاحات در انتخابات می‌شود باید توسط این جبهه حمایت شود عنوان می‌کند: «تنها سرمایه اجتماعی افراد در انتخابات اهمیت ندارد، آن‌چه روشن است این‌که وقتی سازمان سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا می‌کند، البته به‌شرط آن‌که کاندیدای مورد نظر آن‌ها بتواند از فیلترهای شورای نگهبان عبور کند، ماموریت جبهه اصلاحات این است که با برنامه‌ریزی برای نامزد مورد نظر خود رای بسازد. ائتلاف اصلاحات شکل گرفته که بعد از تایید کاندیدای مورد نظرش به سرعت با مردم وارد گفت‌وگو شود و ضمن حفظ پایگاه رای خودش بتواند سایر مردم را برای رای دادن به کاندیدای اصلاحات متقاعد کند.»

اما با توجه به شرایط امروز جامعه و فضای یخ زده انتخابات در کوچه و خیابان‌های شهر به‌نظر می‌رسد تنها کسانی می‌توانند حمایت مردم را در انتخابات ۱۴۰۰ همراه خود داشته باشند که با طرح مطالبات حداکثری وارد میدان شوند. شریعتی ضمن اشاره به همین مسئله عنوان می‌کند: «واقعیت این است که امروز همه جناح‌ها از وضعیت حاکم بر کشور ناراضی هستند. این نارضایتی هم تنها در سطح اقتصادی نیست، همه مردم دریافتند که ریشه نارضایتی‌های بوجود آمده صرفاً تصمیمات اشتباه اقتصادی دولت‌ها نیست و می‌دانند که حل مسائل اقتصادی در گرو سیاست است و باید تغییرات سیاسی در کشور صورت بگیرد. ریشه مشکلاتِ اقتصادی‌که در انزوا به سر می‌برد و تحریم‌ها تمام آن را فلج کرده در سیاست است. لذا همگی صحبت از اصلاحات ساختاری می‌کنند. توجه کنید این‌که رئیس‌جمهور با هفت استدلال حقوقی شورای نگهبان قانون اساسی که باید نگهبان این قانون باشد را به نقض قانون اساسی متهم می‌کند این فقط یک مجادله حقوقی نیست، این یعنی تفکری از سوی اقتدارگران وجود دارد که می‌خواهد ریشه قانون اساسی را بزند، همان‌طورکه آقای تاجزاده در صحبت‌های خود یادآور شدند اتفاقاً نقض قانون اساسی بیشتر از طرف اقتدارگرایان است. بنابراین اصلاحات ساختاری ناگزیر است و همانطورکه حضرت امام فرمودند که نسل گذشته چه حقی داشته برای نسل امروز قانون بنویسد به‌نظر می‌رسد بعد از ۳۲سال از بازنگری قانون اساسی یک بار دیگر نسل جدید این قانون را اصلاح کند و دوباره رای آری ملت را پشتوانه خود داشته باشد. قانون اساسی که از طرفی شورای نگهبان ان را نقض می‌کند و از طرفی بسیاری به آن انتقاد دارند برای اصلاح نیاز دارد به آرای عمومی مراجعه شود.»

با این وجود یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که با طرح شفاف اصلاحات در قانون اساسی پا به میدان گذاشته مصطفی تاجزاده است. شریعتی با اشاره به ایشان و احتمال رد صلاحیت‌شان در انتخابات یادآور می‌شود: ما یک رئیس‌جمهور رسمی داریم اما باید توجه کرد قدرت جامعه فقط روی کرسی رئیس جمهور نیست. کسانی مانند تاجزاده جدا از این‌که تایید و یا رد صلاحیت شوند می‌توانند زبان جمهور کشور باشند و مطالبات اصلاحات را پرچمداری کنند. تاجزاده و مانند او زبان گویای جمهور ملت هستند و باید در صحنه بمانند حتی اگر تایید صلاحیت هم نشدند، اما در صحنه بمانند و مطالبه‌گری کنند.