حقیقت آن است که چه بخواهیم چه نخواهیم، اختلافات در برخی مناطق ایران وجود دارد و به همین دلیل وضعیت آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است. با این حال ترک‌های منطقه معتقدند سهم آنها در مدیریت کشور بسیار پایین است؛ از جمله علی نیکزاد که تاثیر زیادی دارد و به شکلی لیدر آنها محسوب می‌شود.

 

دولت رئیسی بـا انتصاب ۶ استاندار در این هفته رکوردشکنی کرد و سرعت تغییر مدیران را بیش از گذشته افزایش داد. در میان استانداران منصوب شده، دو استانداری که برای آذربایجان‌شرقی و غربی انتخاب شده بودند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند و این تلقی وجود داشت که انتصاب این افراد، بی‌ارتباط با تحولات شمال غرب ایران نیست.
رئیس‌جمهور درحالی عابدین خرم فرمانده سپاه عاشورا را به‌عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی منصوب کرد که همان روز مهم‌ترین استانداری را در خراسان‌رضوی به سردار یعقوب‌علی نظری فرمانده سپاه امام رضا سپرده بود. اما اصولگرایان تندرو اعتقاد داشتند انتصاب استاندار آذربایجان‌شرقی برای کنترل بیشتر اوضاع امنیتی منطقه است؛ چنانچه انتخاب سردار وحیدی به‌عنوان وزیر کشور نیز بیش از هر چیز این پیام را داشت که از این پس قرار است با اعتراضات مردمی، برخوردهای تندتری کرد؛ چه آنکه فردی به این سمت منصوب شده که بیش از هر چیز سابقه نظامی او برجسته است، نه سابقه اعتقادش به تحزب و نهادهای اجتماعی و سیاسی. طبیعی است او نیز افرادی را برای استانداری پیشنهاد دهد که سابقه نظامی آنها بیشتر باشد.
رزومه استانداران نیز موید همین نکته است؛ چنانچه فرماندهی در عملیات‌های والفجر ۴، نصر ۵، کربلای ۱۰ و بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ و پایان دفاع مقدس، ریاست ستاد تیپ ۴۸ فتح و لشکر استقراری سردشت، فرماندهی سپاه پیرانشهر، سلماس، خوی، معاونت هماهنگ‌کننده منطقه بسیج استان آذربایجان‌غربی، فرماندهی لشکر عملیاتی ۳ حمزه سیدالشهدا، جانشین فرماندهی سپاه شهدا و فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی از جمله سوابق استاندار جدید آذربایجان‌شرقی است.
عابدین خرم جزء گزینه‌های پیشنهادی مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی به وزارت کشور بود. هواداران فوتبال در تبریز هم خاطرات خوبی از عابدین خرم ندارند. در زمان او باشگاه تراکتور به محمدرضا زنوزی مطلق واگذار شد که بعد از یکی دو سال، دستاورد خوبی برای این تیم تبریزی نداشت.
خرم بعد از اعتراضات آبان ۹۸ گفته بود «در اغتشاشات اخیر نیز بخشی از موارد در اثر بی‌تدبیری و کج‌سلیقگی‌ها صورت گرفت، اما کارگردانی اساسی در پشت این جریان وجود داشت و دشمن همه مسائل کشور را روزانه رصد می‌کند تا نقایص و نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کرده و نفوذ کند. قریب به یک دهه است که دشمن در حال انجام ناامنی‌های فیزیکی در کشور‌های پیرامون ماست و زمانی که از هجمه‌های سخت‌افزاری نتیجه نمی‌گیرد، به هجمه‌های نرم‌افزاری روی می‌آورد و تلاش می‌کند تا اذهان، باور‌ها و خواسته‌های مشروع یک ملت را به اضطراب و التهاب بدل کرده و در کشور‌های اسلامی جنگل داخلی به راه اندازد.»
پیام رئیسی
در استان آذربایجان‌غربی، اما اوضاع از این هم پیچیده‌تر است. همان لحظه‌ای که خبر استاندار شدن محمدصادق معتمدیان منتشر شد، برخی رسانه‌های محلی این انتصاب را خلاف خواسته ستاد‌های رئیسی خواندند. معتمدیان در دولت روحانی استاندار خراسان‌رضوی و خراسان جنوبی بود و پیش از آن هم مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌غربی. ابتدا به نظر می‌رسید دلیل این ناراحتی همین است که معتمدیان از مدیران دوره قبل است. اما دلیل واقعی را باید جای دیگری جست‌وجو کرد. آذربایجان‌غربی، همزمان میزبان کرد‌ها و ترک‌هاست و گاهی در سال‌های اخیر، این همزیستی منجر به اختلافاتی هم شده است. برخی در منطقه عموما منتقد وضع موجود هستند و تصورشان این بود که با رای به روحانی در وضعیت آنها تغییری ایجاد خواهد شد، به همین دلیل بالاترین رای به روحانی در این استان اتفاق افتاد و روحانی هم در سال ۹۶ تندترین مواضع را در سخنرانی ارومیه گرفت؛ با این حال روحانی استاندار خود را از میان آنها انتخاب نکرد اما حالا ابراهیم رئیسی در این منطقه، یک کرد را به‌عنوان استاندار منصوب کرده است. برخی فعالان سیاسی در این استان نوشتند که این انتخاب رئیسی پیام مهمی به ترکیه و جمهوری آذربایجان است، اما ظاهرا حامیان محلی ابراهیم رئیسی را ناامید کرده است.
 حقیقت ماجرا
حقیقت آن است که چه بخواهیم چه نخواهیم، اختلافات در برخی مناطق ایران وجود دارد و به همین دلیل وضعیت آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است. با این حال ترک‌های منطقه معتقدند سهم آنها در مدیریت کشور بسیار پایین است؛ از جمله علی نیکزاد که تاثیر زیادی دارد و به شکلی لیدر آنها محسوب می‌شود، از حضور کم ترک‌ها در کابینه انتقاد کرد و ادعا کرده بود بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با لابی او به مجلس رفته است. استاندار آذربایجان‌غربی در چنین شرایطی منصوب شده و برخی معتقدند او توانایی مدیریت اختلافات را ندارد؛ به‌خصوص اینکه چند فایل صوتی منتشر شده از او به این موضوع دامن زده است؛ در یک مورد در فروردین امسال، وقتی بخشدار کدکن از وضعیت بد منطقه گلایه می‌کند، با واکنش تند معتمدیان روبه‌رو شده بود. بخشدار از استاندار خراسان‌رضوی نیز می‌خواهد مشکلات مردم کدکن مطرح شود بار دیگر استاندار خراسان‌رضوی این اجازه را از وی سلب کرده و نمی‌گذارد صحبت‌ها شنیده شود.
منبع: آرمان