قطع سخنان سیدحسن خمینی از تلویزیون ادامه همان رویکرد قدیمی آنهاست که حتی تحمل حضورش در مراسم پیروزی انقلابی که پدربزرگش بنیانگذار آن بوده را هم ندارند و این حضور را برنمی‌تابند.

 

مطهری شفیعی نوشت: امروز نمی‌توان کسی را با ممنوع‌التصویر کردن محدود کرد. امروز نمی‌توان کسی را با ممنوع‌التصویر کردن و ممنوع‌البیان کردن، محدود کرد و چنین کارهایی، تمسخر خودمان است.» این جملات آیت‌ا… سیدحسن خمینی در سال ۹۵ است که در برنامه نگاه یک صداوسیما مطرح کرد اما ظاهرا مسئولان جام جم معنای این جملات را درست درک نکردند و به مشی خود ادامه می‌دهند. باز هم حذف و باز هم تلاش بیهوده! صداوسیما سال‌هاست رویه حذف و سانسور سخنان بزرگانی را در پیش گرفته که می‌داند محبوب و مرکز توجه جامعه هستند. آنانی که در ساختمان جام جم دستور عدم پخش سخنرانی آیت‌ا… سیدحسن خمینی را می‌دهند هنوز درک نکرده‌اند که نتیجه این محدودسازی افزایش توجه و محبوبیت است، چراکه او از مردم می‌گوید و دغدغه رفع سریع مشکلات جامعه را دارد. «وحدت» کلید واژه سخنان بزرگانی مانند آیت‌ا… سید حسن خمینی بوده و هست که ظاهرا صداوسیما به این کلمه حساسیت دارد و تمایل ندارد راهکارهای رسیدن به وحدت که رمز پیروزی ملت است از طریق این رسانه مطرح شود. رسانه‌ای که فقط نام «ملی» را یدک می‌کشد در عمل به ایجاد تفرقه و ایجاد نارضایتی مشغول است و بس.
یادگار امام چه می‌گوید
صبح  پنجشنبه رئیس جمهور و وزرای دولت سیزدهم در اولین ساعات فعالیت خود جهت ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با استقبال یادگار امام در حرم مطهر حضور یافتند. در کنار بازتاب وسیع خبر اصل برگزاری مراسم و سخنان رئیس جمهور در رسانه‌های داخلی و خارجی، صدا و سیما در رفتاری عجیب و غیرقابل چشم پوشی سخنان آیت‌ا… سیدحسن خمینی را در این مراسم که اتفاقا فقط در توصیه به وحدت و ضرورت حمایت از دولت جدید بود بایکوت کرد و نه تنها پخش زنده این مراسم را هنگام ایراد سخنرانی یادگار امام قطع کرد، بلکه در بخش‌های خبری خود نیز هیچ اشاره‌ای به این سخنان وحدت بخش نداشت.‌ جماران نوشت؛ ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که نه تنها اکثر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری،  بلکه حتی بی بی سی فارسی در سایت و تمام شبکه‌های اجتماعی خود به پوشش قابل توجه این سخنان پرداخت اما دریغ از یک جمله خبر در صدا و سیما! لازم است مدیران صدا و سیما و به ویژه معاونت سیاسی و خبر، درخصوص این قصور پاسخگو باشند و توضیح دهند دلیل این رفتار غیرقابل قبول چیست؟ البته در این میان مسئولان تیم خبری رئیس جمهور محترم جدید نیز خوب است که نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند تا مبادا چنین حرکت‌هایی به نام آنها تمام شود.
هراس از بازخوانی آرمان‌ها
چنین رفتاری از سوی صداوسیما مسبوق به سابقه است و مشخص نیست چرا رسانه‌ای که نام ملی را یدک می‌کشد چنین بی‌مهابا به وحدت شکنی در جامعه مشغول است. در اذهان هست صداوسیما ۱۲ بهمن سال گذشته سخنان سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم امام را قطع کرد. این مراسم به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شد که با آغاز سخنان حسن خمینی قطع شد. این اقدام صداوسیما با اعتراض هایی روبه‌رو شد به عنوان نمونه جواد امام از فعالان سیاسی و نزدیکان به بیت امام در توئیتی نوشت: «استارت دهه فجر با حذف بیت حضرت امام (ره) مبارک! پخش زنده حضور هیأت دولت در مرقد حضرت امام (ره) با شروع سخنرانی حاج سید حسن خمینی قطع شد. این صداوسیمای ملی و انقلابی ایران است!؟» برخی معتقدند سخنان یادگار امام منافع برخی را با خطر مواجه می‌کند مانند بهمن ۹۹ که گفت: «امروز هیچ چیز مانند مشکل معیشت مردم، گرانی، فقر و تبعیض نمی تواند به سستی پایه‌های نظام بیانجامد. اداره کشور در دوران فشار ترامپ ستودنی بود. امروز جمهوری اسلامی باید از هرچیزی می تواند استفاده کند تا مشکلات معیشتی مردم برطرف شود. هیچ مانعی نباید عزم و اراده دولت و عبور از موانع ناخواسته برای رسیدن به رفاه عمومی و بالندگی اقتصادی مانع شود.» البته برنامه‌های صداوسیما برای تخریب بزرگان مورد اعتماد مردم به سانسور و عدم پخش سخنرانی هایشان محدود نمی‌شود چنانکه در اذعان بسیاری هست  که چگونه صدا وسیما در سال ۹۴ و در آستانه انتخابات خبرگان در اقدامی عجیب و غیراخلاقی هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی را به حاشیه افکنی در انتخابات متهم کرد.
حق انحصاری انقلاب
جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم می‌گوید:« رویکردی که صدا و سیما و طیفی از اصولگرایان نسبت به سیدحسن خمینی دارند، چیز جدیدی نیست. آنها موضع انتقادی تندی نسبت به برخی مواضع و نظرات ایشان دارند و جالب است بدانیم آنها خود را انقلابی‌تر از نوه امام می‌دانند.» او تاکید کرد: «این طیف تندرو سعی در حذف و نادیده گرفتن یادگار بنیانگذار انقلاب دارند و به نوعی انقلاب را در انحصار خود می‌دانند.» دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم افزود: «این جریان تندرو و خاص که البته تسلطی بر اداره صداوسیما هم دارند برخی دیدگاه‌های روز سیدحسن آقا را برنمی‌تابند و تحمل شنیدن سخنان و نظرات او را ندارند و حتی پا را از نقد نسبت به او فراتر گذاشته‌اند.» میرزایی خاطرنشان کرد: «قطع سخنان سیدحسن خمینی از تلویزیون ادامه همان رویکرد قدیمی آنهاست که حتی تحمل حضورش در مراسم پیروزی انقلابی که پدربزرگش بنیانگذار آن بوده را هم ندارند و این حضور را برنمی‌تابند و به عناوین و شکل‌های مختلف این انزجار را نشان می‌دهند.» او در ادامه افزود: «این تنگ‌نظری‌ها درباره او به حدی است که برایشان خوشایند نیست او به عنوان شخصیتی که در حوزه درس می‌خواند و به سطح و مدارج علمی رسیده است و حتی از نظر فقهی هم سطح او را منکر می‌شوند، از نظر جایگاه سیاسی که جای خودش را دارد.»

 

منبع: آرمان