در گفت و گو با صبح ما؛

یک تحلیلگر مسائل منطقه گفت: متاسفانه در وضعیت کنونی آقایان برای مذاکره طرحی ندارند و این تامین کننده منافع ملی کشور نخواهد بود. من اصلاً از روی مسائل خطی و جناحی حرف نمی‌زنم، معتقدم هرکس واقعآً می‌تواند کاری انجام دهد باید حضور داشته باشد، مثلاً از تیم اصولگراها اگر آدم متخصصی وجود دارد به کار بگیرند، افراد مسلط را استفاده کنند چراکه الان در وضعیتی قرار داریم که مسئله بر سر معیشت و زندگی مردم، و آینده کشور است، این‌ها باید لحاظ شود.

 

صبح ما | با وجود این‌که طرف غربی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام اعلام آمادگی کرده است اما تیم وزارت خارجه ایران با اعلام این‌که به‌زودی به مذاکرات برمی‌گردد دائم آغاز آن را به تاخیر می‌اندازد. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد در آینده فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری می‌تواند متوجه ایران کند.
درهمین‌باره سید جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین کشورمان به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «آقای رئیسی در تبلیغات انتخاباتی و تحت تاثیر جریاناتی که ایشان را محاصره کرده‌ بودند، مواردی که آقای روحانی و تیم او در وزارت خارجه یعنی دکتر ظریف مطرح می‌کردند را قبول نداشتند و مورد انتقاد قرار دادند. با وجود این‌که تیم قبلی شش دور مذاکرات را پیش برده بود و بخش اعظم توافقات حاصل شده بود اما اجاره ندادند و شرایط را آماده نکردند که کار انجام شود. معنی چنین کاری این بود که توافقاتی که انجام شده مورد تایید آقایان نیست و دولت جدید باید این کار را انجام دهد.»
وی ادامه داد: «دولت جدید هم به‌نظر می‌آید هنوز یک مسیر روشنی را پیش‌رو ندارد، اگرچه می‌خواهد طرحی نو دراندازد اما این طرح نو چیست؟ هیچ صحبتی دراین‌باره انجام ندادند، آن‌چه که شعار می‌دهند این است که آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را بردارند، مثلاً سه ماه از برداشت تحریم‌ها بگذرد و در این مدت راستی آزمایی انجام شود تا از لغو تحریم‌ها مطمئن شوند تا بعداً بروند وارد مذاکره شوند. چنین چیزی در عرف دیپلماتیک معنای خاصی ندارد و طبیعتاً مورد تایید طرف غربی نیست.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: «این تاخیر سبب شده بر خلاف دوره ترامپ که اروپایی‌ها از ترامپ فاصله گرفتند، اما این‌بار آن‌ها همدلی با امریکا پیدا کنند. اگر ترامپ به تنهایی نتوانست مکانیزم ماشه را فعال کند اما حالا که اروپایی‌ها با امریکا همدلی کنند بعید نیست آن شش قطعنامه‌ای که لغو شده برگردانند. اگر این اتفاق بیفتد ایران در فشار بیشتری قرار می‌گیرد یعنی آن‌چه که تحریم‌های یکطرفه و ظالمانه ترامپ بود به سمت تحریم‌های سازمان مللی می‌رود که همه کشورها موظف هستند در آن شرکت کنند، حتی همسایگان و برخی کشورهایی که تا حدودی با ما مراوده دارند ممکن است آن‌ها هم احتیاط کنند و ارتباط‌شان با ایران را قطع کنند، در چنین وضعیتی فشارها بر کشور بسیار بیشتر می‌شود.»
ساداتیان گفت: «بحث FATF هم وجود دارد، به این معنی که ما باید عضو تیم بانکی بین‌المللی باشیم که بتوانیم با آن‌ها مراودات داشته باشیم، اگر چنین نشود بانک‌های جهان هیچ مراوده‌ای ندارند در نتیجه بدون رشد اقتصادی، تولید و صادرات نمی‌شود به بهبود اقتصادی و ایجاد اشتفال در کشور رسید. حالا اگرچه آقایان به این نتیجه رسیده‌اند که باید این دو مورد را انجام دهند اما روی‌شان نمی‌شود که بگویند ما با روحانی و تیم او این‌همه مخالفت کردیم و اجازه ندادیم آن‌ها این دو کار را انجام ندهند اما حالا خودمان باید انجامش دهیم، در نتیجه شعار دیگری می‌دهند، می‌گویند ما می‌خواهیم مذاکرات را از اول شروع کنیم. به‌طورکلی در حل مسئله باقی مانده‌اند، یعنی نمی‌دانند چه باید بکنند، به‌طوریکه یک نا روشنی، عدم شفافیت و نداشتن طرح مشخص در کارشان دیده می‌شود و دارند امروز و فردا می‌کنند تا به یک راه حل برسند و البته من بعید می‌دانم با فضایی که در ساختار بین‌الملل وجود دارد این‌ها بتوانند از نقطه دیگری مذاکرات را شروع کنند.»
او تصریح می‌کند: «آمریکایی‌ها دارند آگاهانه بر این مسئله می‌دمند که ما می‌خواهیم مذاکرات را شروع کنیم اما ایران پای مذاکرات نمی‌آید، این‌که می‌گویند ایران نمی‌خواهد به این معنی است که می‌خواهند بگوید ایران دارد وقت می‌خرد که پشت سر آن کارهای خلافی انجام دهد. از همین موضع، اسرائیل دارد سوء استفاده می‌کند طوریکه شعار می‌دهد اگر غربی‌ها با برجام می‌توانند ایران را کنترل کنند ما هم موافق مذاکرات هستیم، همه این موارد به‌خاطر عدم شفافیت و تعللی است که ایران دارد صورت می‌دهد، این تعلل فشارها را بر ایران افزایش خواهد داد.»

ساداتیان با اشاره به تیم مذاکره کننده بیان کرد: «تیم مذاکره کننده اگر قوی باشد می‌داند از نقاط قوت خودش چگونه بهره ببرد و نقاط ضعف خودش را چگونه بپوشاند. مذاکره‌کنندگان مقابل هم دنبال منافع کشورخودشان هستند، ما که انتظار نداریم آن‌ها در جهت منافع ما تصمیم بگیرند. این به کار بلدی تیم مذاکره کننده ما است که متاسفانه باید گفت تیم خوبی انتخاب نشده است. شرایط فعلی با شرایطی که آقای باقری مدتی در کنار آقای جلیلی در مذاکرات حضور داشتند فرق کرده است. باید جدا از مسائل جناحی تیم قبلی مذاکرات را مجدد به کار می‌گرفتند تا از تجربه آن‌ها استفاده می‌کردند، درحالی‌که هم تیم را عوض کردند و هنوز تیم جدیدی را شکل ندادند تا مشخص شود با چه تسلط و تخصصی می‌خواهند وارد مذاکرات شوند.»
او ادامه داد: «متاسفانه در وضعیت کنونی آقایان برای مذاکره طرحی ندارند و این تامین کننده منافع ملی کشور نخواهد بود. من اصلاً از روی مسائل خطی و جناحی حرف نمی‌زنم، معتقدم هرکس واقعآً می‌تواند کاری انجام دهد باید حضور داشته باشد، مثلاً از تیم اصولگراها اگر آدم متخصصی وجود دارد به کار بگیرند، افراد مسلط را استفاده کنند چراکه الان در وضعیتی قرار داریم که مسئله بر سر معیشت و زندگی مردم، و آینده کشور است، این‌ها باید لحاظ شود. اما متاسفانه فقط چند نفر اطراف خودشان را می‌بینند و کمتر به مصالح و منافع ملی توجه می‌شود.»