اختصاصی؛

تأثیر عاطفی کتاب جدید وقتی بیشتر می‌شود که هری به برادبی درباره احساس بی‌حسی خود پس از مرگ ناگهانی مادرش، دایانا، پرنسس ولز در سال ۱۹۹۷ می‌گوید: من یک بار در مراسم خاکسپاری گریه کردم.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، به گفته «کاترین مایر»، تحلیلگر سلطنتی و زندگینامه‌نویس شاه چارلز، پیامد‌های فاجعه بار حملات به رفتار خانواده سلطنتی در خاطرات جدید دوک ساسکس نادیده گرفته شده است.
مایر معتقد است که انتشار اولیه نسخه اسپانیایی کتاب شاهزاده هری با عنوان «ذخیره» (Spare) بر درگیری‌های شخصیتی متمرکز شده است که برخی از آن‌ها توسط دستگاه تبلیغاتی سلطنتی تغذیه می‌شوند و این می‌تواند سلطنت مشروطه را تهدید کند. خواه مردم بریتانیا خواهان چنین تغییری باشند یا نه.
این احتمالاً آغاز پایان سلطنت را نشان می‌دهد و این چیزی است که ما باید درباره آن بحث کنیم که با توجه به عدم اعتماد به دولت و سیاست جناح راست، مهم به نظر می‌رسد.
اعضای خانواده سلطنتی برایمان به نماینده‌ی خشم در مورد نژادپرستی، زن ستیزی و ثروت تبدیل شده‌اند. به هر حال، این نهادی است که از نابرابری حمایت می‌کند، بنابراین مسائل بزرگی در خطر است.
مایر که کتابش «قلب یک پادشاه»، در سال ۲۰۱۵ در معرض نشت‌های امنیتی و تحریفات امنیتی مشابهی قرار گرفته بود، استدلال می‌کند که هری، سؤالات اساسی در مجموعه نتفلیکس و کتاب جدیدش، علاوه بر مصاحبه‌هایش با اپرا وینفری، مطرح کرده است. او پیش‌بینی می‌کند که‌اتهامات مسخره، نژادپرستی و زن ستیزی و همچنین تمایزات طبقاتی که توسط سلطنت تقویت شده‌اند، در نهایت با یکدیگر ترکیب می‌شوند و اساس رضایت حاکمیت خانواده سلطنتی را تضعیف می‌کنند، البته اگر به آن‌ها توجه نشود.
مایر گفت: یک تصور نادرست عمومی وجود دارد که این کتاب، یک داستان ساده در مورد یک جاذبه گردشگری بریتانیا است. قطب‌بندی در هر دو طرف صف دفاع از سلطنت است، اما اینطور نیست. این فقط یک داستان کوتاه و پر سرو صدا از افراد معروف نیست. آنچه ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، وضعیت یک نهاد مهم دولتی، با اختیارات قابل توجه و بودجه قابل توجه مالیات‌دهندگان است، بنابراین چه طرفدار یا مخالف سلطنت باشید، این موضوع استحقاق این را دارد که به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
این مؤلف ابتدا در صبح شنبه در توئیتی با لحنی خشن، پوشش رسانه‌ای زیاد از حد این مناقشه را محکوم کرد و نوشت: گویی روزنامه‌نگاری بریتانیا که از انتقاد‌های شاهزاده هری سرخورده شده بود، به می‌ خانه رفته و تلو تلو خوران بیرون آمده و فریاد زده است: فکر می‌کنید کار بدی بود؟ فقط نظاره کنید.
مایر گفت، حتی قبل از انتشار کتاب، دورنمای آشتی دور از دسترس بود، اما انگیزه‌ای قوی برای شاه چارلز وجود دارد که نوعی آتش‌بس را آغاز کند. این امر پیامد‌های ازدواج اول او را بازمی‌گرداند و سؤالات در مورد ملکه کامیلا در حال حاضر دوباره مطرح می‌شوند.
مایر خاطرنشان می‌کند که نژادپرستی، تحقیر و تمسخر و دستکاری تصویر در داخل مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. آن‌ها که تنها می‌مانند، این قدرت را دارند که‌ایمان به‌ایده رئیس موروثی را از بین ببرند.
مایر معتقد است که تاحدی لایه‌های پنهان کاری و ابهام که خانواده سلطنتی را احاطه کرده و به سوء تفاهم‌ها دامن می‌زند مقصر هستند. وی گفت: این به عنوان یک دفاع در نظر گرفته شده است، اما اگر آن‌ها بر شخصیت‌ها تمرکز کنند، نظام را شکست خواهند داد. قرار است تمام خانواده انعکاسی‌ایده‌آل از خود مردم بریتانیا باشند و ازدواج هری با مگان کار را بسیار آسان‌تر کرد. شکست این پروژه برای خانواده سلطنتی کاملاً فاجعه بار است.
تأثیر عاطفی کتاب جدید وقتی بیشتر می‌شود که هری به برادبی درباره احساس بی‌حسی خود پس از مرگ ناگهانی مادرش، دایانا، پرنسس ولز در سال ۱۹۹۷ می‌گوید: من یک بار در مراسم خاکسپاری گریه کردم، و می‌دانید که من به جزئیات می‌پردازم که چقدر عجیب بود و در واقع چقدر احساس گناه داشتم و فکر می‌کنم ویلئام نیز با قدم زدن در خارج از کاخ کنزینگتون احساس گناه می‌کرد. همه فکر می‌کردند و احساس می‌کردند که مادر ما را می‌شناسند، و دو نفر از نزدیک‌ترین افراد به او، دو نفر محبوب‌ترین افراد او، در آن لحظه قادر به نشان دادن هیچ احساسی نبودند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری