اختصاصی؛

کری خاطرنشان کرد حتی اگر کشورها به وعده‌های خود در توافقنامه آب‌وهوایی پاریس ۲۰۱۵ عمل کنند، بازهم دمای زمین همچنان افزایش خواهد یافت. بااین‌حال کری افزود که نرسیدن گرمایش جهانی به بیشتر از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد که هدف توافق پاریس بود، هنوز هم ممکن است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از نیوزویک، «جان کری»، روز سه‌شنبه با اشاره به تمام شدن زمان در رابطه با بحران تغییرات آب‌وهوایی، از همه اقتصادهای بزرگ جهان خواست تا نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شوند و وعده‌های جدی‌تری در این مورد بدهند.
کری نماینده ویژه دولت آمریکا در امور تغییرات آب‌وهوایی در سخنرانی در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی لندن، بیان کرد که برای مقابله با این بحران به واکنش جهانی بیشتری نیاز است.
کری گفت: بحران آب‌وهوایی امتحان بزرگ زمان ماست. گرچه هنوز برخی معتقدند که سرعت این مسئله در حال وقوع آهسته است، اما خیر این‌گونه نیست؛ این امتحان حاد و واقعی است.
وی افزود: زمان رو به اتمام است. غلو نیست. زمان دارد به اتمام می‌رسد.
کری در مورد اجلاس آتی آب‌وهوایی سازمان ملل COP26 متذکر شد که باید لحظه‌ای اساسی برای گرد هم آمدن جهانی و مهار کردن چالش اقلیمی باشد. اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل (COP26) قرار است در ماه نوامبر در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود.
این سخنان کری در حالی مطرح شدند که سیل ویرانگری در آلمان و بلژیک، موج‌ گرمای شدید در ایالات‌متحده آمریکا و آتش‌سوزی‌های گسترده در قسمت‌هایی از سیبری و روسیه به وقوع پیوسته است.
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان با اشاره به وقوع سیل ترسناک در اروپای غربی گفت: شمار کشته‌ها نزدیک به ۲۰۰ نفر است و پل‌ها، خانه‌ها و برخی از بخش‌های روستاها با سیلابی شدن رودخانه‌ها از بین رفته‌اند.
کری روز سه‌شنبه اظهار کرد که رهبران جهان باید تغییرات آب‌وهوایی را که تبدیل به یک بحران جدی شده است به آن بپردازند و مانند بسیج دوران جنگ برای آن اقدام کنند.
کری خاطرنشان کرد حتی اگر کشورها به وعده‌های خود در توافقنامه آب‌وهوایی پاریس ۲۰۱۵ عمل کنند، بازهم دمای زمین همچنان افزایش خواهد یافت. بااین‌حال کری افزود که نرسیدن گرمایش جهانی به بیشتر از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد که هدف توافق پاریس بود، هنوز هم ممکن است.
کری گفت: اما این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که هر یک از اقتصادهای بزرگ جهان متعهد به کاهش مطلق انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ شوند. این تنها راه برای قرار دادن جهان در مسیری معتبر برای رسیدن به صفر تا اواسط قرن است.
در اوایل سال جاری، بایدن متعهد شد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده را تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۰ درصد کاهش دهد. سخنان وی بیش از دو برابر تعهد قبلی این کشور در توافق‌نامه پاریس بود.
کری روز سه‌شنبه در طی سخنرانی خود به عدم موفقیت بزرگ‌سالان در برخورد صحیح با بحران آب‌وهوایی اشاره کرد و افزود: سیستم سیاسی جهانی در ۳۰ سال گذشته نتوانسته به‌اندازه کافی پاسخگوی این چالش باشد.
وی گفت: این کنایه را نباید نادیده گرفت که این جوانان در سراسر جهان هستند که از بزرگ‌سالان می‌خواهند مانند افراد بالغ رفتار کنند و به مسئولیت‌های اساسی خود عمل کنند. جوانانی که احساس می‌کنند مجبورند کتاب‌های درسی خود را کنار بگذارند و از کلاس بیرون بروند تا برای آب‌وهوا اعتصاب کنند. آن‌ها می‌دانند که سیاستمداران جهان به‌اندازه کافی سریع به تهدیدی که وجود دارد و آن‌ها ایجاد نکرده‌اند، پاسخ نمی‌دهد؛ اما آن‌ها هستند که در طول زندگی‌شان متحمل بار نهایی آن می‌شوند – جوامع غیرقابل‌سکونت در سیاره‌ای که غیرقابل زندگی کنند.
این اجلاس در چارچوب دستور کار سازمان ملل و به میزبانی مشترک بریتانیا و ایتالیا و در شهر گلاسکو برگزار خواهد شد. سران و رؤسای تعداد زیادی از کشورها برای حضور‌ در این اجلاس دعوت‌شده‌اند که تا به امروز بیش از هفتاد رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و مقام عالی‌رتبه حضور خود را قطعی کرده‌اند که با توجه به فرصت باقیمانده تا برگزاری این نشست این تعداد افزایش خواهد یافت.
سران کشورهای جهان از فرصت حضور در این نشست برای طرح دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع تغییرات آب‌وهوایی استفاده می‌کنند و هم‌زمان با توجه به فرصت مناسب به‌وجودآمده ملاقات‌های متعددی در حاشیه این نوع اجلاس‌ها را با همتایان خود خواهند داشت.
نشست مذکور که قرار بود در آذرماه ١٣٩٩ برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا به آبان ۱۴۰۰ موکول شد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری