اختصاصی؛

همانطور که در سخنرانی پوتین مشخص شد، روسیه در حال آماده شدن برای یک جنگ طولانی است. تقریبا نیمی از ٣٠٠ هزار نفری که در سال گذشته بسیج شدند، هنوز در خط مقدم مستقر نشده‌اند و اوکراین هشدار می‌دهد که یک بسیج جدید ممکن است ظرف چند روز آینده صورت گیرد.

 

‌به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما، «دن صباغ»، دبیر دفاعی و امنیتی روزنامه گاردین در یادداشتی نوشت: جنگ روسیه علیه اوکراین در نقطه حساسی وارد دومین سال تقویمی خود می‌شود. ۶ هفته از آزادسازی خرسون می‌گذرد و از آن زمان تاکنون تحرکات کمی در خطوط مقدم وجود داشته است. هنوز هیچ نشانه‌ای از یک ضدحمله کامل و مجدد توسط اوکراینی‌ها دیده نمی‌شود. این در خالی است که آب‌و‌هوای سرد و زمین گل‌آلود نیز برای مانور نظامی مساعد نیست.
«کیریلو بودانوف»، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، هفته گذشته به بی‌بی‌سی گفت: وضعیت پیشرفتی نکرده است، اما رهبری سیاسی هر دو کشور به وضوح نشان دادند که برای سال جدید می‌خواهند از این بن‌بست با اهداف جدید خارج شوند.
سخنرانی سال جدید ولودیمیر زلنسکی، که بر هدف بلندمدت پیروزی در جنگ تاکید داشت، به‌اندازه کافی قابل پیش‌بینی بود. او دو بار، به‌ویژه، به آزادسازی ملیتوپل، بدیهی‌ترین شهر مورد هدف قرار‌گرفته، که تصرفش ارتباط پل زمینی را قطع می‌کند و کریمه اشاره کرد. زلنسکی گفت که نوادگان اوکراینی‌ها روزی می‌توانند در خرسون آزاد شده هندوانه و در ملیتوپل آزاد شده گیلاس بخورند.
البته ممکن است همه اینها خیلی واضح باشند و اوکراین بارها نشان داده که مایل است از نظر تاکتیکی انعطاف‌پذیر باشد، و اینکه ضعف خطوط روسیه را بررسی کند و بعد به‌دنبال پیشروی باشد. اما این در نواحی دیگری که اوکراین تحت‌فشار بوده است، در نزدیکی کرمینا و سواتوف در شمال لوهانسک، از نظر استراتژیک به سادگی حائز اهمیت نیستند. در‌حالی‌که در منطقه دونباس، در اطراف باخموت، اوکراین در حالت دفاعی باقی مانده و بمباران روسیه را متحمل می‌شود، نیروهایش در خط مقدم و اطراف آن دستاورد‌های فزاینده‌ای به‌دست آورده‌اند.
در همین حال، ولادیمیر پوتین هدف از جنگ روسیه، یا عملیات نظامی ویژه، همانطور که او اصرار دارد آن را محافظت از «مردم در سرزمین‌های تاریخی در مناطق جدید فدراسیون روسیه» (اشاره‌ای به چهار استانی که مسکو در سپتامبر به طور یکجانبه ضمیمه کرد) بنامد، اعلام کرد، به این معنی که تلاش برای تصرف همه آنها ضروری است و توضیح می‌دهد که چرا حملات به باخموت در طول پاییز و زمستان ادامه داشته است.‌
هر آنچه که پوتین می‌تواند بگوید، پیشرفت آهسته تا حداقلی در باخموت یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد روسیه قدرت جنگی تهاجمی ندارد. بودانوف در یک مصاحبه با تلویزیون اوکراین که توسط موسسه مطالعات جنگ تهیه شده است با توضیح در مورد اینکه چرا روسیه علاقه‌مند به دریافت تسلحات از ایران و کره شمالی است، گفت: روسیه از شلیک ۶٠ هزار خمپاره در روز (بالاترین میزان ذکر شده توسط ارشد‌ترین فرمانده نظامی اوکراین در ماه اوت) به ١٩ تا ٢٠ هزار خمپاره رسیده است.
بیشتر تلاش‌های نظامی مسکو به بمباران بی‌رحمانه و بی‌امان زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجامیده است که منجر به خاموشی‌های طولانی‌تر در شهر‌های کلیدی شده است. اما در اینجا نیز نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه در حال تزلزل است: روسیه حدود ٢٠ موشک کروز به سمت اوکراین در شب سال نو شلیک کرد، البته جدی بودند، اما چیزی شبیه به ٨٠ تا ١٠٠ موشکی که در روز‌های اکتبر و نوامبر شلیک کرد، نبودند. اگرچه تنها چند روز قبل از آن در دسامبر، ۶٩ موشک به سمت اهداف اوکراینی شلیک شده بود.
به نظر می‌رسد که دفاع هوایی اوکراین، که مورد تمرکز و حمایت تامینی غرب است، به‌ویژه در برابر پهپاد‌ها در حال بهبود است. روز یکشنبه، نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد که تمام ٣٢ پهپاد پرتاب شده از نیمه‌شب را سرنگون کرده است و در کیف تنها یک خودرو در طول شب آسیب دیده است.
وضعیت همچنان خطرناک و پیش‌بینی آن دشوار است، اما حمله مسکو به شبکه انرژی اوکراین، عزم اوکراینی‌ها را تضعیف نکرده است.
همانطور که در سخنرانی پوتین مشخص شد، روسیه در حال آماده شدن برای یک جنگ طولانی است. تقریبا نیمی از ٣٠٠ هزار نفری که در سال گذشته بسیج شدند، هنوز در خط مقدم مستقر نشده‌اند و اوکراین هشدار می‌دهد که یک بسیج جدید ممکن است ظرف چند روز آینده صورت گیرد. حتی اگر ذخایر مهمات روسیه کاهش یابد، اگر دشمنش نیرو‌های خود را به طور موثر مستقر کند، ممکن است وضعیت اوکراین برای دستیابی به موقعیت در هر ضدحمله آتی دشوارتر باشد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری