اختصاصی؛

واشنگتن و مسکو مدت‌ها انجام فعالیت‌های سایبری مخرب علیه یکدیگر را رد کرده‌اند اما «پل ناکاسون»، مدیرکل فرماندهی سایبری ایالات متحده، هفته گذشته در مصاحبه با اسکای نیوز تأیید کرد که شاخه سایبری پنتاگون در یک‌رشته عملیات همه‌جانبه از جمله آنهایی که ماهیت «تهاجمی» و «تدافعی» داشته‌اند و همچنین «عملیات اطلاعاتی» در حمایت از اوکراین، شرکت داشته است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از نیوزویک، دیپلمات ارشد سایبری روسیه هشدار داده است که تشدید درگیری با ایالات متحده در فضای سایبری می‌تواند منجر به تشدید تنش در دنیای واقعی بین دو قدرت شود، زیرا هر دو طرف متعهد شده‌اند که به هرگونه تحریک مجازی پاسخ دهند.

واشنگتن و مسکو مدت‌ها انجام فعالیت‌های سایبری مخرب علیه یکدیگر را رد کرده‌اند اما «پل ناکاسون»، مدیرکل فرماندهی سایبری ایالات متحده، هفته گذشته در مصاحبه با اسکای نیوز تأیید کرد که شاخه سایبری پنتاگون در یک‌رشته عملیات همه‌جانبه از جمله آنهایی که ماهیت «تهاجمی» و «تدافعی» داشته‌اند و همچنین «عملیات اطلاعاتی» در حمایت از اوکراین، شرکت داشته است.
چند روز پس از اظهارات این مقام ارشد نظامی ایالات متحده، «آندری کروتسکیخ»، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه برای همکاری در زمینه امنیت اطلاعات، در مصاحبه‌ای با روزنامه کومرسانت، ایالات متحده را به تجاوز سایبری علیه روسیه و متحدانش متهم کرد.
وزارت امور خارجه روسیه در پی اظهارنظر در مورد ماهیت واکنش احتمالی مسکو، بیانیه‌ای منسوب به کروتسکیخ را که در آن وی تاکید کرده بود که مطمئن باشید، روسیه هیچ اقدام تهاجمی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت را به اشتراکت گذاشت.
کروتسکیخ که همچنین به‌عنوان مدیر بخش امنیت اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه روسیه فعالیت می‌کند، اظهار کرد که چگونه و کجا بماند اما او افزود که همه گام‌های ما مطابق با قوانین و مقررات ما و قانون بین‌الملل، سنجش و هدف‌گیری خواهند شد.
فقدان همکاری بین‌المللی، یک منطقه خاکستری و مبهم بالقوه خطرناک را در ارزیابی جنگ سایبری ایجاد کرده است. کروتسکیخ استدلال کرد که دولت بایدن در مورد حمایت واشنگتن از کیف، آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.
کروتسکیخ بیان کرد: مؤسسات دولتی، تأسیسات زیرساختی حیاتی و اجتماعی، ذخیره داده‌های شخصی شهروندان ما و خارجی‌هایی که در روسیه زندگی می‌کنند، تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. مقامات در ایالات متحده و اوکراین مسئولیت خرابکاری را بر عهده می‌گیرند. در آنجا است که آنها قاطعانه از ایجاد مبانی حقوقی بین‌المللی امتناع می‌ورزند. به نظر نمی‌رسد آنها به طور کامل خطر چنین تجاوزگری و ترغیب به گانگستری در زمینه امنیت اطلاعات را درک کنند.
او سپس شواهدی از چنین فعالیت‌هایی علیه روسیه را توصیف کرد که عمدتاً شامل حملات محروم‌سازی از سرویس یا حملات بندآوری خدمات که با استفاده از سرورهای خارجی مستقر در ایالات متحده و آلمان صورت‌گرفته است.
ماه گذشته او اظهار کرده بود: بیش از ۶۵ هزار هکر از ایالات متحده آمریکا، ترکیه، گرجستان و کشورهای اتحادیه اروپا به طور منظم در حملات محروم‌سازی از سرویس یا حملات بندآوری خدمات هماهنگ به زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی کشورمان، از جمله میزبانی ویدئویی Rutube، شرکت داشتند. کروتسکیخ ادعا کرد: در مجموع ۲۲ گروه هکر در عملیات غیرقانونی علیه روسیه شرکت دارند.
در صورت عدم عقب‌نشینی، او نسبت به پیامدهای احتمالی دنیای واقعی، از جمله درگیری آشکار بین دو قدرت برتر سلاح هسته‌ای جهان هشدار داد.
کروتسکیخ گفت: نظامی‌سازی فضای اطلاعاتی توسط غرب و تلاش برای تبدیل آن به عرصه رویارویی بین‌دولتی، خطر درگیری مستقیم نظامی با پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی را به‌شدت افزایش داده است. یک‌بار دیگر می‌خواهم به کسانی که فوراً متوجه آن نمی‌شوند تکرار کنم: توزیع بی‌رویه «سلاح‌های مجازی» و تشویق به استفاده از آنها منجر به خیر نخواهد شد.
دولت بایدن به ارائه حمایت سایبری به اوکراین و متحدان اروپایی که نگرانی‌های مشترکی در مورد فعالیت‌های سایبری روسیه دارند اذعان کرده است، هرچند میزان این حمایت نامشخص است.
فرماندهی سایبری ایالات متحده ماه گذشته اولین عملیات “شکار روبه‌جلو” خود را در کنار لیتوانی، یکی از اعضای ناتو که با روسیه در منطقه بالتیک هم مرز است، اعلام کرد. چنین عملیاتی بخشی از راهبُرد گسترده‌تر “دفاع از جلو” است که از طریق آن ایالات متحده اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد عملیات متخاصم در فضای سایبری انجام می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که برای نیوزویک ارسال کرد، گفت: یک موضع دیرینه ایالات متحده برای کار برای مختل کردن فعالیت‌های مخرب سایبری و اطلاعات نادرست، و دفاع از ایالات متحده و متحدان و شرکای ما در سراسر جهان در برابر طیف وسیعی از تهدیدها وجود دارد. ایالات متحده با کشورهای سراسر جهان برای ارتقای ثبات در فضای سایبری و کاهش خطر درگیری همکاری می‌کند. تحت رهبری ایالات متحده، کشورهای عضو سازمان ملل متحد بارهاوبارها گرد هم آمده‌اند تا چارچوبی از رفتار مسئولانه دولت در فضای سایبری که کاربرد قوانین بین‌المللی در فضای سایبری را تأیید می‌کند و خواستار اعتماد عملی است را امضا کنند.
مسکو نیز مدت‌هاست که به دنبال یک معاهده برای استانداردسازی قوانین در مورد فعالیت‌های سایبری دقیقاً مانند پروتکل‌های مورد تأیید بین‌المللی در مورد ترافیک دریایی و سلاح‌های هسته‌ای، است. اولین ظهور این موضوع در سازمان ملل متحد در قالب پیش‌نویس قطعنامه روسیه در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت و درحالی‌که برخی از اصول غیر الزام‌آور تأیید شده است، هیچ معاهده‌ای هرگز به نتیجه نرسیده است.
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در سپتامبر ۲۰۲۰ با ارائه یک پیشنهاد چهار ماده‌ای برای کنترل تعاملات ایالات متحده و روسیه در مورد امنیت سایبری، این موضوع را در اولویت قرارداد.
این طرح مستلزم احیای یک گفتگوی منظم دوجانبه در سطح بالا بین سازمانی در مورد مسائل امنیت سایبری، عملکرد مستمر و مؤثر کانال‌های ارتباطی است که از قبل برای مقابله با کاهش خطرات هسته‌ای و آمادگی رایانه‌ای، توسعه مشترک «موافقت‌نامه دوجانبه بین‌دولتی برای جلوگیری از حوادث در فضای اطلاعاتی» که بازتاب قراردادهای دریایی گذشته ایالات متحده و شوروی و در نهایت، تضمین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.
بایدن و پوتین از این فرصت استفاده کردند و در جریان دیدار یک سال پیش خود در نشست ژنو، شخصاً درباره این موضوع صحبت کردند. بااین‌حال، هیچ چارچوبی در مورد توافق دوجانبه صورت نگرفت و با جنگ روسیه در اوکراین فقط این موضوع کم‌رنگ‌تر شد.
«آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در ایالات متحده، روز چهارشنبه در برنامه تلویزیونی روسی «بالشایا ایگرا» (بازی بزرگ) با تکرار نگرانی‌های کروتسکیخ، گفت: در حال حاضر، من هیچ چشم‌اندازی برای ازسرگیری این گفتگوی ضروری، مفید و متقابل سودمند بین ایالات متحده و روسیه نمی‌بینم.
او افزود: نشانه‌های اولیه وجود داشت که می‌توان به نتایج عملی دست‌یافت. بااین‌حال، ما به دوران جنگ سرد بازگشته‌ایم که در آن روسیه مقصر همه چیز است، روسیه به همه حمله می‌کند، روسیه باید بازایستد و یا حتی نابود شود.
بااین‌حال، حتی با وجود توقف آشکار دیپلماسی دوجانبه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که نیوزویک با او صحبت کرد، تأیید کرد که دولت بایدن به تلاش‌های خود برای مهار اقدامات سرکش دولت – ملت در فضای سایبری ادامه خواهد داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به هماهنگی با شرکا و متحدان خود برای فراخوانی و تحمیل عواقب بر کشورهایی که از قابلیت‌های سایبری غیرمسئولانه استفاده می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری