اختصاصی؛

سیاست جنگ‌افروزانه روسیه حضور این کشور را در مدار بین‌المللی شطرنج مختل کرده است. فدراسیون بین‌المللی شطرنج، «سرگئی کاراکین»، استاد بزرگ روسیه را در ۲۲ مارس به دلیل حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین تعلیق کرد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از واشینگتن اگزمینر، روسیه یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های شطرنج جهان را به دلیل حمایت از اوکراین ممنوع کرده است.
وب‌سایت شطرنج (Chess.com) روز یکشنبه اعلام کرد که توسط سازمان خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی که چندین وب‌سایت معروف دیگر را مسدود کرده است، به دلیل انتشار محتوای انتقادی از تهاجم روسیه به اوکراین، ممنوع شده است.
این وب‌سایت در پستی اعلام کرد: ما مجدداً جنگ تجاوزکارانه دولت روسیه علیه اوکراین را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم و به انتشار مطالب در این زمینه ادامه می‌دهیم. ما همچنان از اعضای وب‌سایت شطرنج که از ممنوعیت دولت سرپیچی می‌کنند و در این وب‌سایت بازی می‌کنند، ادامه خواهیم داد.
طبق گزارش‌ها، این سازمان نظارتی قصد داشت دو صفحه خاص در این وب‌سایت را از اینکه در روسیه مشاهده شوند، ممنوع کند. این دو صفحه شامل «حمله به اوکراین» که سیاست‌های وب‌سایت را در مورد بازیکنان و کشورهای درگیر در تهاجم بیان می‌کند و «شطرنج‌بازان اوکراینی در زمان جنگ» که شامل چندین مصاحبه با بازیکنان برجسته اوکراینی بود، می‌شد.
بااین‌حال وب‌سایت شطرنج به پروتکل HTTPS(پروتکل امن انتقال ابرمتن) که توانایی سازمان خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی برای ممنوع کردن صفحات تک را محدود می‌کند، متکی است؛ بنابراین آژانس تصمیم گرفت به‌جای آن کل وب‌سایت را مسدود کند.
روسیه سابقه طولانی در بازی شطرنج دارد. این بازی از طریق مسیرهای تجاری با کشورهای شرقی به این کشور معرفی شد و در میان جمعیت روسیه طرف‌دارانی پیدا کرد. به‌ویژه، ظهور اتحاد جماهیر شوروی باعث شد که این بازی برای اکثر ساکنان روسیه قابل‌دسترسی باشد و محبوبیت خاصی پیدا کرد. این کشور همچنین دارای بیشترین استاد بزرگ شطرنج در تمام دوران جهان است.
در همین حال، سیاست جنگ‌افروزانه روسیه حضور این کشور را در مدار بین‌المللی شطرنج مختل کرده است. فدراسیون بین‌المللی شطرنج، «سرگئی کاراکین»، استاد بزرگ روسیه را در ۲۲ مارس به دلیل حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین تعلیق کرد.
همچنین سازمان خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی دسترسی به چندین وب‌سایت دیگر و منابع خبری را که حمایت خود را از اوکراین در بحبوحه تهاجم روسیه اعلام کرده بودند، از جمله یوتیوب، فیس‌بوک و ویکی‌پدیا محدود کرده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری