وقتی نمی‌توانی معاملات پولی با دنیا داشته باشی که رونق اقتصادی ایجاد نمی‌شود؛ با کالادادن و کالاگرفتن که رونق ایجاد نمی‌شود. با دور‌زدن تحریم‌ها هزینه اقتصاد را بالا می‌برید و هیچ تاجری نمی‌تواند در این معاملات رقابت کند و بعد از مدتی ورشکسته می‌شود.

 

مسعود پزشکیان، نماینده مجلس، درباره جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس گفت: «مجلس در روند پیگیری و بررسی وزرای پیشنهادی، به‌ نظرم چارچوب‌های اخلاقی و اعتقادی را تاحدودی طبق روال زیر سؤال برده بود. اعتقاد من بر این است که تا چیزی را قطعا ندانند، نباید آبروی آدم‌ها را بریزند. با وجود این مباحث برخی در بعضی نهادها یک‌سری موارد را راجع به برخی کاندیداها گفتند که مستند نبود و بعدا هم معلوم شد که درست نبوده است. حرف‌هایی را هم که علیه یکدیگر می‌زدند، بعدا نقیض آن مشخص ‌شد، همه‌ اینها نشان‌دهنده خروج از چارچوب‌های اخلاقی و اعتقادی بود. نکته‌ بعد هم اینکه نهایتا دولت آقای رئیسی است دیگر؛ افرادی را انتخاب کرده و اعتقاد من بر این است که آدم‌های شایسته‌تری را می‌شد پیدا کرد؛ اما آقای رئیسی با اینها هماهنگ است و می‌تواند راحت‌تر کار کند. اصولا دیگر تأیید و رد کردن و وقت‌تلف‌کردن جایی در این بحث نداشته است. آخر هم فقط به یک وزیر پیشنهادی رأی ندادند و به همگی رأی دادند».

به گزارش «انصاف‌نیوز» او در پاسخ به این پرسش که چرا به‌عنوان موافق یا مخالف اظهارنظری نکردید، بیان کرد: «من به حرفی که پیش‌تر زدم معتقدم؛ می‌گویم اصلا اینها -همین تیم- بروند و وعده‌هایی را که گفته‌اند، عمل کنند. اصلا با هر تیم و فردی که می‌خواهند کار کنند‌ اما وعده‌هایشان را عملی کنند. مثلا وعده دادند یک‌ میلیون مسکن بسازند، سفره مردم را رنگین کنند، وعده دادند یک‌میلیون و خرده‌ای اشتغال در سال ایجاد کنند، بسم‌الله؛ با هرکسی می‌خواهند کار کنند ما موافقت می‌کنیم، من موافقم، ببینیم که چگونه می‌خواهند کار کنند. در ضمن من به رسانه‌ها و همچنین در همین مجلس هم به اینها گفته‌ام که برجام را هم پاره کنید، FATF را هم قبول نکنید تا ما ببینیم که از چه راهی می‌خواهید مشکلات مملکت را حل کنید؟! چون به‌ نظر من امکان ندارد که با دنیا مشکلمان را حل نکنیم، امکان ندارد با همسایه‌ها و در داخل کشور مشکلمان را حل نکنیم ولی بتوانیم یک کشور پیشرو، خلاق و شکوفا بسازیم؛ شکوفایی که با یک تفکر بسته امکان‌پذیر نیست.

شکوفایی با مجموعه آدم‌ها، عقل‌ها، دانش‌ها و توانمندی‌ها شکل می‌گیرد؛ شکوفایی با دادن اولویت به کسانی که توانمند‌ترند شکل می‌گیرد؛ اما این راهی که اینها پیش گرفته‌اند، من بعید می‌دانم که به جایی برسد ولی خب می‌گویند که ما می‌رسانیم؛ ما هم می‌گوییم بسم‌الله برسانید ببینیم چگونه می‌رسانید. لازم نیست که من حرف بزنم و مخالفت کنم؛ اصلا من موافقم به همه‌شان رأی دهند، فقط بروند و آن حرف‌ها و وعده‌هایی که دادند را عملی کنند و ثابت کنند که می‌توانستند و گذشتگان نمی‌توانستند.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا اصلا اجازه صحبت‌کردن به نمایندگان اصلاح‌طلب یا مستقل مجلس داده شد یا خیر، اظهار کرد: «به‌ نظرم برخی درخواست داشته‌اند اما وقت نرسیده‌ است. البته من که خودم همان‌طورکه گفتم، معتقد بودم رأی بدهند. با مخالفت که مشکل حل نمی‌شود. مشکل تیم است، مسئله فرد نیست. اگر تیم درست باشد، اگر تیم اقتصادی اینها درست عمل کند، سیاست‌های اقتصادی اینها درست باشد، معاونت برنامه‌و‌بودجه‌شان درست نظارت کند و برنامه بنویسد و کنترل کند، یکی که در این سیستم ضعیف هم باشد خب کنترلش می‌کنند.

ولی اگر مجموعه سیاست و برنامه و نظارتش مناسب نباشد، هر وزیر قوی‌ای هم در این سیستم باشد، کاری نمی‌تواند از پیش ببرد. در تیم اقتصادی وقتی شما از یک وزیر توانمندی پشتیبانی نکنی، پول ندهی و تغذیه نکنی و بعد از این آدم بخواهی مشکلی را حل کند، خب نمی‌تواند. ولی اگر آدم‌هایی که نشسته‌اند و اقتصاد دولت را سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و بعد هم نظارت می‌کنند، اگر اینها درست عمل کنند، وزرا هم می‌توانند درست عمل کنند. در نتیجه این تیم است که باید بتواند درست عمل کند و رئیس دولت هم باید بتواند اینها را در آن مسیر هدایت کند. در غیر این صورت مجلس بگوید ما فلانی را رد کنیم، چه فایده‌ای دارد؟!».او در پایان گفت: «به‌ نظر من امکان ندارد که با دنیا دعوا کنیم و بعد بتوانیم در اقتصاد رونق ایجاد کنیم، حتی اگر تصمیمات درستی بگیریم.

وقتی نمی‌توانی معاملات پولی با دنیا داشته باشی که رونق اقتصادی ایجاد نمی‌شود؛ با کالادادن و کالاگرفتن که رونق ایجاد نمی‌شود. با دور‌زدن تحریم‌ها هزینه اقتصاد را بالا می‌برید و هیچ تاجری نمی‌تواند در این معاملات رقابت کند و بعد از مدتی ورشکسته می‌شود. برای یک مدتی می‌شود دور زد و زندگی کرد ولی ما داریم مدام هزینه می‌دهیم برای اینکه تحریم را دور بزنیم، ارزان می‌فروشیم و گران می‌خریم‌ و بعد هم افتخار می‌کنیم که تحریم را دور زدیم! تا کی می‌خواهید ارزان بفروشید و گران بخرید؟!».