اختصاصی؛

بدون پاسخ قابل‌اطمینان و معتبر به بحران گرسنگی، هیچ تحولی در آموزش‌وپرورش وجود نخواهد داشت. کودکانی که در لبه‌ی آن بحران قرار دارند، نیازی به سخنان نمایشی ندارند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، «کوین واتکینز» استاد دانشکده اقتصاد لندن و مدیر سابق اجرایی مؤسسه «از کودکان محافظت کن» در یادداشتی نوشت:
بیش از ۱۰۰ سال از زمانی که «مارگارت مک میلان»، اصلاح‌گر اجتماعی، برای وعده‌های غذایی رایگان مدارس در بریتانیا مبارزه کرد و موفق شد، می‌گذرد. او به‌عنوان بازرس مدرسه ابتدایی در برادفورد، دیده بود که گرسنگی باعث می‌شود کودکان فقیر قادر به یادگیری نباشند درحالی‌که وعده‌ای که قرار بود با آموزش همگانی همراه باشد، لغو شده بود. قانون مهم «اقدام آموزش» سال ۱۹۰۶ بودجه عمومی را برای وعده‌های غذایی که کودکان «به دلیل کمبود غذا قادر به استفاده کامل از آموزش ارائه شده نبودند» فراهم کرد.
این عبارت باید در قلب دستور کار نشست تحول آموزش سازمان ملل قرار گیرد که برای سپتامبر برنامه‌ریزی‌شده است. این فرصت جهانی برای مقابله با بحران گرسنگی است که بهبودی ناشی از یادگیری ازدست‌رفته در طول تعطیلی مدارس به دلیل کووید -۱۹ را به خطر می‌اندازد. بااین‌حال آژانس‌های سازمان ملل، بانک جهانی و دولت‌هایی که این اجلاس را شکل می‌دهند نتوانسته‌اند این گزنه را درک کنند.
شاید به این دلیل است که گرسنگی در بین دانش‌آموزان پنهان است. داده‌های بین‌المللی بر سلامت کودک در هزار روز حیاتی اول زندگی متمرکز است. این امر اهمیت هشت هزار روزی را که برای انتقال کودک به بزرگسالی لازم است، نادیده گرفته است. تغذیه در طول سال‌های شکل‌گیری برای سلامتی و رشد شناختی عاملی حیاتی است.
یک زنگ بیدارباش که خیلی وقت است زمانش دیر شده است. در اوایل این ماه، سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) اطلاعاتی را در مورد سوءتغذیه در مناطق درحال‌توسعه منتشر کرد. این آمار برای دانش‌آموزان، تعامل مرگبار فقر و تورم قیمت مواد غذایی را نشان می‌دهد. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا، مراکز جهانی گرسنگی کودکان، تقریباً ۱۸۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۸ساله در سال ۲۰۲۱ با سوءتغذیه مواجه بودند که افزایشی ۷۶ میلیونی نسبت به سطوح قبل از همه‌گیری دارد. در حال حاضر یک‌چهارم دانش‌آموزان آفریقا درحالی‌که گرسنه هستند سعی می‌کنند آموزش ببینند.
واقعیت تقریباً بدتر از داده‌های فائو است که هنوز تورم ناشی از جنگ اوکراین را شامل نمی‌شود. ثروت و نابرابری‌های جنسیتی نیز بسیار سهمگین است. کمتر از نیمی از دختران نوجوان در جنوب آسیا رژیم غذایی کافی دریافت می‌کنند. در آفریقا، تغذیه نامناسب علت اصلی بیماری در میان کودکان ابتدایی و نوجوانان است.
هیچ‌چیز به‌اندازه گرسنگی توانایی بالقوه را از بین نمی‌برد. کودکان دچار سوءتغذیه کمتر قادر به تمرکز و جذب اطلاعات هستند. آنها همچنین بیشتر احتمال دارد که مدرسه را ترک کنند، تا حدی به دلیل عدم یادگیری و تا حدی به این دلیل که فقر آنها را به کار و ازدواج در سنین کودکی سوق می‌دهد.
تغذیه دادن به کودکان در مدرسه می‌تواند آنها را از سوءتغذیه محافظت کند، ثبت‌نام را افزایش دهد، نرخ ترک تحصیل را کاهش دهد و یادگیری را بهبود بخشد. شواهد به‌دست‌آمده از طرح وعده غذایی ظهر هند نشان می‌دهد که فرزندان زنانی که در مدرسه شرکت کرده‌اند، کمتر جلو رشدشان گرفته شده است.
بسیاری از زیرساخت‌ها برای ارائه وعده‌های غذایی مدارس در حال حاضر وجود دارد. قبل از همه‌گیری، این برنامه‌ها بزرگ‌ترین شبکه ایمنی جهان را نشان می‌داد که به بیش از ۳۰۰ میلیون کودک در فقیرترین مکان‌ها دسترسی داشت.
تعطیلی کلاس‌های درس ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، خط حیاتی تغذیه‌ای وعده‌های غذایی مدارس را کاهش داد و بسیاری از کودکان را حتی بدون غذای اصلی در روز گذاشت. این در حالی است که فضای مالی در دسترس دولت‌ها برای احیای این برنامه‌ها با رشد کندتر، کاهش درآمدهای مالیاتی و بدهی‌های ناپایدار کاهش‌یافته است. همچنین بودجه آموزش در دو سوم فقیرترین کشورها کاهش‌یافته است.
کودکان با بار مضاعف عدم یادگیری و افزایش گرسنگی به مدرسه بازگشته‌اند. بانک جهانی تخمین می‌زند که ۷۰ درصد از کودکان ۱۰ساله اکنون در «فقر یادگیری» زندگی می‌کنند و قادر به خواندن یک داستان ساده نیستند، درحالی‌که این رقم قبل از همه‌گیری ۵۳ درصد بود. مطالعات یکی پس از دیگری بدتر شدن یادگیری همراه با افزایش نابرابری را نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ ترک تحصیل در حال افزایش است.
بازگرداندن پشت تأمین غذای مدرسه می‌تواند این تصویر را تغییر دهد. برای دستیابی به ۷۳ میلیون کودک حدود ۵٫۸ میلیارد دلار بودجه در سال نیاز است. این امر می‌تواند از کودکان در برابر گرسنگی محافظت کند، یادگیری را احیا کند و از بودجه‌ای که برای خانواده‌هایی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند در نظر گرفته شده، حمایت کند. طبق یک مطالعه، هر ۱ دلار سرمایه‌گذاری در این زمینه، ۹ دلار سود ایجاد می‌کند. بااین‌حال، کمک‌کنندگان بسیاری از کمک به وعده‌های غذایی مدارس اجتناب کرده‌اند و بانک جهانی، بزرگ‌ترین منبع مالی توسعه، هیچ استراتژی غذایی در مدارس ندارد.
ماه گذشته، سازمان ملل متحد یک تجمع آماده‌سازی را ترتیب داد که ده‌ها دولت، آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی را گرد هم می‌آورد تا آموزش را «بازاندیشی و تجسم مجدد» کنند و شواهد و راه‌حل‌ها را بررسی کنند. آنچه نمایان شد، جریانی از آگاهی بود که از تعهدات مالی و استراتژی‌های ارائه‌شده خالی بود. «مارگارت مک میلان» بسیار از این موضوع ناراحت بود.
بدون پاسخ قابل‌اطمینان و معتبر به بحران گرسنگی، هیچ تحولی در آموزش‌وپرورش وجود نخواهد داشت. کودکانی که در لبه‌ی آن بحران قرار دارند، نیازی به سخنان نمایشی ندارند. آن‌ها به یک برنامه اقدام با بودجه مناسب نیاز دارند تا آنچه را که هر والدینی که این مقاله را می‌خواند برای فرزندشان می‌خواهد، ارائه دهد. فرصت برای یادگیری در رهایی از گرسنگی.
بدون پاسخ قابل‌اطمینان و معتبر به بحران گرسنگی، هیچ تحولی در آموزش‌وپرورش وجود نخواهد داشت. کودکانی که در لبه‌ی آن بحران قرار دارند، نیازی به سخنان نمایشی ندارند. آن‌ها به یک برنامه اقدام با بودجه مناسب نیاز دارند تا آنچه را که هر والدینی که این مقاله را می‌خواند برای فرزندشان می‌خواهد، ارائه دهد. فرصت برای یادگیری در رهایی از گرسنگی.

ترجمه: گلناز سادات غفاری