از چشمگیرترین تغییراتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان رخ داده، صحنه پررونق رسانه‌ای آن بوده است، ده‌ها شبکه تلویزیونی و نزدیک به ۲۰۰ ایستگاه رادیویی اف‌ام.

 

از چشمگیرترین تغییراتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان رخ داده، صحنه پررونق رسانه‌ای آن بوده است، ده‌ها شبکه تلویزیونی و نزدیک به ۲۰۰ ایستگاه رادیویی اف‌ام.

آنها پس از روی کار آمدن طالبان ممکن است همچنان باز بمانند، اما چه آزادی خواهند داشت؟
سعد محسنی، رئیس تلویزیون طلوع – پربیننده‌ترین شبکه افغانستان – به بی‌بی‌سی می‌گوید که “سیگنال‌هایی” از طالبان دریافت کرده که نحوه پوشش مجریان زن “قابل قبول نیست”.
و می‌گوید: “ما به آنها گفتیم که اگر فرمان می‌دهند که لباس متفاوت بپوشند، لطفاً به ما اطلاع بدهید. نمی‌توانیم بنا به تماس‌ها و پیام‌های گه‌گاهی دریافت می‌کنیم (کاری کنیم).”

او گفت: “فکر می‌کنم که آنها (طالبان) در حال تلاش برای ایجاد تعادل بین” احکام شریعت”هستند اما در عین حال به جهان نشان می‌دهند که آنها با همه چیز خوب اند.”

مجریان زن پس از تسلط طالبان نیز به شبکه خبر تلویزیون طلوع بازگشته اند.

محسنی می‌گوید این شبکه به خاطر شرایط نامعلوم، خود سانسوری می‌کند و برنامه‌هایی را “که همیشه برای طالبان بسیار غیرقابل قبول بوده” به حالت تعلیق در آورده است.

او می‌گوید “هنگامی که کمی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنیم، پیش می‌رویم” اما در حال حاضر تمرکز بر امنیت ۴۰۰ نفر کارکنان است.
او توضیح می‌دهد: “برخی از آنها می‌دانیم که در معرض خطر اند.” “و برخی دیگر هستند که دیگر احساس راحتی ندارند و احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند در این افغانستان زندگی کنند و ما باید به آنها کمک کنیم که خارج شوند.”

“اما رساندن آنها به فرودگاه بسیار دشوار است – این یک ضرب وشتم کامل است. “و همه اینها قابل اجتناب بود – جهان واقعاً ما را ناامید کرده است. ترک کردن یک چیز است، اما ترک مسئولانه باید در اولویت قرار می‌گرفت.”/ بی بی سی