در گفت و گو با صبح ما؛

یک استاد اقتصاد، گفت: ما طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.

 

حسین راغفر در گفت‌وگو با «صبح ما» و با بیان اینکه شرایط اقتصادی ایران در سال جدید بستگی به آن دارد که دولت آینده چه رویکرد و نگاهی نسبت به مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشد، گفت: دولت کنونی زمان و فرصت زیادی برای اجرای برنامه‌های گوناگون در سطح ملی ندارد. لذا نقش دولت آینده بسیار مهم است و یکی از مهمترین موضوعات درباره دولت بعدی این است که بدانیم مسئولان این دولت چقدر صلاحیت اداره اقتصاد کشور را دارند، چراکه اگر یک تغییر اساسی در اقتصاد ایران رخ ندهد، قطعا در آینده نزدیک با شرایط و مشکلات بدتری مواجه خواهیم بود.

وی افزود: ما طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.

راغفر با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند در مناصب جدید قبول مسئولیت کنند باید نگاه جدی بر بازارها، کسب و کارها، معیشت مردم و مهار تورم و خروج از رکود داشته باشند و دنبال یک مسیر جدید برای حل مشکلات اقتصادی باشند، تصریح کرد: باید مسئولان هر نوع آمادگی را برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند؛ هرچند که باور این مساله برای من سخت است. چون اقتصاد کشور در این چند دهه گذشته قربانی الیگارشی کشور بوده و الان نیز دولت در خدمت جیب همین الیگارشی هست و اگر این مسیر و روند تغییر نکند، وضعیت ایران در آینده بدتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ایران بیشتر منشا داخلی دارند و اگر مسائل برجام و دیگر موضوعات بین المللی نیز حل شوند، این گشایش‌ها باز هم تحت تاثیر تصمیمات داخلی خواهند بود و این ما هستیم که می‌توانیم اثراث مثبت یا منفی احیای یا رد برجام را تقویت یا خنثی کنیم، تصریح کرد: ما اگر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، می‌توانیم حتی اثرات تحریم را کاهش بدهیم . بنابراین من در اصل موضوع بهبود شرایط اقتصادی صرفا روی برجام حساب باز نمی‌کنم و بیشتر روی سیاست‌های داخلی تاکید دارم و اینکه عده‌ای منتظر اتفاقاتی از خارج از مرزها باشند، به نظر من یک انتظار واهی است.