آیت الله موسوی تبریزی

اگر نگاه کنیم روند گرانی‌ها، تورم و مشکلات اقتصادی فزاینده  است و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها بیشتر هم خواهد شد.

 

آیت‌الله سید‌حسین موسوی‌تبریزی دبیر‌کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نوشت: عملکرد دولت را نمی‌توان به این زودی مورد قضاوت دقیق قرار داد، چراکه به‌رغم اینکه چند ماه از روی‌کار آمدن و مستقر شدن دولت جدید گذشته اما تازه شروع به کار کرده و تحریم‌ها نیز هنوز پا‌برجاست و همین موضوع بر عملکرد دولت به‌ویژه در حوزه اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

ولی عمده مساله آن است که تبلیغات دولت به قدری زیاد بوده که اصلا به آن اندازه کار انجام نشده است. درخصوص کارهای انجام شده نیز مثل انجام کارهای مثبت قوه‌قضائیه نیز شاهد تبلیغات بسیاری هستیم. در حالی که خود این افراد پیش از این هم در قوه‌قضائیه حاضر بودند. از طرف دیگر طی این سال‌ها به واسطه وعده‌هایی که داده شده اما عمل نشده یک نوع نا‌امیدی در میان مردم ایجاد شده است.

حال در بعضی از دولت‌ها کمتر و در برخی نیز بیشتر شاهد این رویه بوده‌ایم. هر چند که این نا‌امیدی در اواخر دولت آقای روحانی نیز به وجود آمد که مردم بیان می‌کردند دولت فقط حرف می‌زند اما چیزی به دست مردم نمی‌رسد. لذا مردم در مورد مسائل و مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و معیشت خود دارند در حوزه مسکن و مایحتاج اولیه زندگی آن‌طور که می‌خواستند و وعده‌ داده شده عملی ندیده‌اند که این مساله نیز شاید به دلیل برخی مخالفت‌ها، عملکردهای بی‌فایده و دیگر مسائل بوده است.

حال این دولت هم کار خود را با وعده‌های مختلف شروع کرده است. اما در این دولت نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه نهادهای زیرمجموعه حاکمیت با دولت همراه و هماهنگ هستند و کمک و همراهی آنها پشت دولت است و این مساله توقعات مردم را از کارآمدی، عمل به وعده‌ها  و پاسخگویی چنان بالا برده که به این مساله توجه نکنند. دولت تازه چند ماه است روی کارآمده و معتقدند که باید هرچه زودتر وعده‌های داده شده جامه‌عمل پوشانده شود.

در حالی که اگر نگاه کنیم روند گرانی‌ها، تورم و مشکلات اقتصادی فزاینده  است و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها بیشتر هم خواهد شد. امروز مشکلات معیشتی  و آب آشامیدنی مردم در خوزستان و سایر نقاط کشور، دیگر ربطی به دولت قبل و آقای روحانی ندارد  و آنهایی که وعده دادند اگر ما بیاییم همه این مسائل حل می‌شود و اکنون سر کار هستند باید پاسخگوی این مساله باشند.  البته هنوز شرایط به جایی نرسیده که صدای اعتراض مردم بالا برود. اما اگر دیر شود و برای مشکلات مردم چاره اندیشیده نشود، انتقادات مردم بیش از گذشته خواهد شد.

لذا به نظر می‌رسد که دولت باید خیلی زود حرکت کند و تا دیر نشده جلوی برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده را بگیرد. مساله رضایت مردم بحث فردی و جریانی نیست بلکه بحثی ملی است که اگر نارضایتی مردم افزایش پیدا کند تبعات آن برای نظام خواهد بود و اعتماد مردم کمتر خواهد شد. به‌خصوص که در جامعه این‌گونه برداشت می‌شود که این دولت برخاسته از اراده حاکمیت است و اگر دولت عملکرد خوبی نداشته باشد همین رویکرد در جامعه به بی‌اعتمادی و نا‌امیدی دامن می‌زند.

منبع: آرمان