اختصاصی؛

ذخیره دانائی ایران در همه بخش ها، فهرستی از نیازهای فوری برای تغییر در ساحت داخل و عرصه خارج را تدوین و در اختیار رهبری قرار دهد. تاکید می کنم منهای انسجام در داخل، فائق شدن بر مشکلات کنونی توهم است.

 

محمود زمانی قمی که سابقه چند دوره استانداری را در کارنامه خود دارد، در جلسه جمعی از استانداران با اسحاق جهانگیری تحلیل متفاوتی را ارائه کرده که در ادامه می آید:

من حدود ۲ ماه قبل ویژگی های نسل معترض را تبیین کرده و تفاوت های امروز با ۲ ماه قبل را عرض می کنم؛

۱- جنبش توانسته نماد سازی کند.

۲- ادبیات تولید کرده و بخش هایی از دنیای هنر و ورزش را تسخیر نموده است. همچنین از گسترش روش های غیر مسالمت جویانه پرهیز جسته است.

۳- از علائم و مشخصات مذهبی استفاده نکرده است.

۴- از ورود به مسائل قومی پرهیز کرده و بر یکپارچگی ایران تاکید می‌کند.
۵- عناصر خارج نشین تلاش جدیدی را برای همگرائی و هدایت جنبش آغاز کرده اند.
۶- اروپا تا دو ماه قبل در برزخ تعامل یا عدم تعامل بود، اما امروز موضعی افراطی تر از امریکا دارد و
ناتو نیز امروز، روسیه و حامیان او را مقابل خود تلقی می کند.
۷- اجازه دهید برگردم به اصل مطلب؛ جنبش ۴ مرحله دارد، الف) ایجاد. ب) هدایت. ج)حمایت. د)بهره برداری.
۸- در مرحله شکل گیری، کژ کارکردی های سیاست های جاری و فقدان درک مسئولان از تحولات جدید مهم ترین عامل بوده؛ اینکه پس از شکل گیری جریاناتی در خارج برای تاثیر گذاری فعال شوند، طبیعی است.
۹- در مراحل هدایت،  حمایت_ بهره برداری، باز به دلیل ناکار آمدی های راهبردها و سیاست های جاری، ذخیره دانائی ایران فرصت نیافت تا راه حل های خردمندانه را برای عبور از شرایط کنونی اعمال کند.

۱۰- ایران و دغدغه مندان آن باید ۲ مسیر توامان پیش ببرند؛
الف- ذخیره دانائی ایران در همه بخش ها، فهرستی از نیازهای فوری برای تغییر در ساحت داخل و عرصه خارج را تدوین و در اختیار رهبری قرار دهد. تاکید می کنم منهای انسجام در داخل، فائق شدن بر مشکلات کنونی توهم است.
ب- جمعی از چهره های خردمند ایران که هم مطالبات نسل جوان را می شناسند و هم مورد قبول نسل معترض هستند، برای باز کردن گفت و گو وارد عمل شوند و مسئولان کشور هم از این دو اقدام استقبال کنند.

این مراحل کمک می کند تا دو نهاد واسط و نمایندگی مربوطه شکل گرفته و به انسجام و وحدت ملی کمک نماید. بنده طرح را آماده کرده ام، اگر تخطئه نکنند آماده همکاری خواهم بود. در خاتمه لازم به ذکر است که اگر وضع بدین منوال پیش رود، می توان این ادعا را مطرح کرد که مرجعیت همه چیز را به بیرون وا گذار کرده ایم.