اختصاصی؛

تهدید اصلی در حال حاضر در این است که چگونه می‌توان از سلاح‌های هسته‌ای در صحنه جنگ استفاده کرد و اینکه آیا ایالات متحده می‌تواند به طور مناسب به قابلیت‌های هسته‌ای کم‌بازده پاسخ دهد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از فاکس نیوز، هفته گذشته پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وعده داد که  مشارکت مسکو در پیمان استارت (کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه) را به تعلیق درمی‌آورد، ایالات متحده را دوباره مجبور به ورود به عصر بی‌ثباتی هسته‌ای کرد و امنیت جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

تعلیق این پیمان اولین‌بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد که ایالات متحده و روسیه فعالانه درگیر یک معاهده هسته‌ای مشترک نیستند، صورت گرفت.

«ربکا هاینریش»، یکی از اعضای ارشد مؤسسه هادسون و کارشناس بازدارندگی استراتژیک، به فاکس نیوز گفت: ما وارد دهه بسیار خطرناکی می‌شویم که اشتغال هسته‌ای یک‌بار دیگر یک پتانسیل است. تفکر در مورد آن به شیوه‌ای واقع‌گرایانه باید به آگاهی آمریکا بازگردد.

هاینریش توضیح داد که بازدارندگی هسته‌ای دیگر فقط محدودکردن تعداد تسلیحاتی نیست که یک کشور می‌تواند در اختیار داشته باشد؛ در مورد مقابله با قابلیت‌های هسته‌ای است.

او سخنش را این‌گونه آغاز کرد: هروقت به بازدارندگی فکر می‌کنید، فقط به اعداد مربوط نمی‌شود، بلکه به آنچه داریم نیز مربوط می‌شود.

این کارشناس توضیح داد که بازدارندگی تنها زمانی کارساز است که یک کشور متخاصم فکر کند که هر اقدامی که انجام می‌دهد می‌تواند به‌اندازه کافی با تهدیدی برابر یا بزرگ‌تر برای امنیت خود پاسخ داده شود.

مسکو از قبل می‌داند که آمریکا کلاهک‌های هسته‌ای قدرتمندی دارد. اما تهدید جنگ هسته‌ای در همان سطح قرن بیستم زمانی که اصل اصلی بازدارندگی بین واشنگتن و مسکو ایجاد شد، نیست.

تهدید اصلی در حال حاضر در این است که چگونه می‌توان از سلاح‌های هسته‌ای در صحنه جنگ استفاده کرد و اینکه آیا ایالات متحده می‌تواند به طور مناسب به قابلیت‌های هسته‌ای کم‌بازده پاسخ دهد.

هاینریش این سؤال را مطرح کرد: اگر قرار باشد که روس‌ها تهدید به پرتاب سلاح در حریم اروپا کنند، آیا ما انواع سلاح‌های کافی داریم که آنها باور کنند که ما به آنها پاسخ می‌دهیم؟ آیا آنها واقعاً باور خواهند کرد که در صورت پرتاب یک سلاح هسته‌ای کم‌بازده در اوکراین، ما یک موشک بالستیک قاره‌پیما را به سمت سایت‌های موشکی آنها پرتاب خواهیم کرد یا نه.

هاینریش گفت که روسیه در ۱۵ سال گذشته به‌شدت بر ایجاد قابلیت‌های پیشرفته‌تر از ایالات متحده در زمینه «سیستم‌های ارسال هسته‌ای» متمرکز بوده است.

او گفت: وقتی به نوسازی هسته‌ای برای خود فکر می‌کنیم، در مورد حفظ سیستم‌هایمان صحبت می‌کنیم. روس‌ها به مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای خود با ساخت سلاح‌های جدید فکر می‌کنند.

اما خروج روسیه از این معاهده همچنین به تهدیدی در حال ظهور اشاره دارد که پس از حمله پوتین به اوکراین – روابط روبه‌رشد روسیه با چین – آشکار شده است.

تصمیم پوتین برای کنارگذاشتن معاهده استارت با دیدار دیپلمات ارشد چین درست چند روز پس از آن که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه اظهار کرد که پکن در حال بررسی ارائه کمک‌های مرگبار به روسیه است، هم‌زمان شد. اقدامی که نه‌تنها جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند، بلکه روابط ژئوپلیتیکی بین چین و غرب را تشدید خواهد کرد.

چین گفته است که هیچ برنامه‌ای برای ارائه تسلیحات به روسیه ندارد، اما مقامات امنیتی همچنان نسبت به این روابط محتاط هستند.

هاینریش در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت اعلام پوتین گفت: همه چیز به‌موقع است. این دو کشور به نزدیک‌تر شدن ادامه می‌دهند.

او افزود: ما به نقطه‌ای برگشته‌ایم که شما دشمنانی دارید که شوخی نیست، می‌خواهند جای ایالات متحده را به‌عنوان قدرت برتر بگیرند و روی سلاح‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس امنیتی گفت که او نمی‌تواند در مورد همکاری هسته‌ای بین دو کشور گمانه‌زنی کند، اما تأکید کرد که همکاری روسیه و چین گسترش‌یافته است؛ زیرا آنها یک هدف مشترک در حذف ایالات متحده به‌عنوان قدرت برتر از نظم جهانی دارند.

وی در مورد امنیت هسته‌ای در رابطه روسیه و چین گفت: از منظر دفاعی ایالات متحده، ما باید بدترین را فرض کنیم.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط انجمن کنترل تسلیحات (ACA)، با وجود گسترش هسته‌ای کنترل نشده چین، ایالات متحده و روسیه همچنان تقریباً ۹۰ درصد از زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و نزدیک به ۱۲ هزار کلاهک هسته‌ای بین این دو وجود دارد.

پیمان استارت که در سال ۱۹۹۱ توسط جورج اچ دبلیو بوش و رهبر اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف امضا شد، واشنگتن و مسکو توافق کردند که پاک‌سازی ذخایر هسته‌ای خود را آغاز کنند که در سال ۱۹۸۵ به اوج خود رسیده بود، زمانی که طبق گزارش‌ها بیش از ۷۰ هزار کلاهک موجود جهان را تشکیل می‌داد.

وزارت امور خارجه آمریکا  ماه گذشته هشدار داد که روسیه با امتناع از تسهیل فعالیت‌های بازرسی و جلسات مشورتی دوجانبه، به شروط مندرج در معاهده استارت جدید که توسط روسیه و ایالات متحده در فوریه ۲۰۲۱ برای پنج سال دیگر تمدید شد، رعایت نمی‌کند.

مشخص نیست که روسیه اکنون که دیگر به معاهده‌ای که واشنگتن یا مسکو را از استقرار بیش از ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای در یک‌زمان در سیستم‌های تحویل مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک زیردریایی یا بمب‌افکن‌های سنگین محدود می‌کرد، پایبند نیست، چگونه عمل خواهد کرد.

بااین‌حال، این کارشناس امنیت هسته‌ای گفت که نگران وقوع جنگ هسته‌ای نیست. در عوض، هاینریش آمریکایی‌ها را تشویق کرد که رهبران خود را در مورد آنچه انجام می‌شود تحت‌فشار قرار دهند تا اطمینان حاصل شود که توانایی‌های هسته‌ای ایالات متحده می‌تواند به‌اندازه کافی در برابر دشمنان مدرن مقاومت کند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری