محمد مهاجری

نکته جالب این است که تنها اصول‌گرایانی توانستند به شورای شهر جدید راه یابند که در باند قالیباف هستند. اکثر منتخبان (که البته با آرای بسیار پایینی برگزیده شدند) معاونان یا مدیران دوره قالیباف هستند و تک و توکی نیز از افرادی که عملاً به او نزدیکند.

 

محمد مهاجری نوشت: حتی پیش از آن هنگام که قالیباف بداند راهی به پاستور ندارد، تسلط بر شهرداری تهران برایش مهم بود. او که در حدفاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۶ سکاندار امور شهری پایتخت بود، کارنامه‌ای برجای گذاشته است که در کنار کارهای چشمگیر، ابهامات فراوانی نیز در آن رسوب کرده است.

داستان املاک نجومی، بریز و بپاش در پروژه‌های عمرانی، کمک‌های بلاعوض به مؤسسات خیریه (به خصوص تشکیلاتی که همسرش گرداننده آن است) بخشی از ابهامات پررنگ پرونده عملکرد او هستند؛ ابهاماتی که قالیباف هرگز تن به پاسخگویی درباره آنها نداده است. به اینها اضافه کنید پرونده پررمز و راز عیسی شریفی، قائم‌مقام پرمسئله او که جزئیات تخلفاتش هنوز اعلام نشده است.

گرچه قوه قضائیه به صورت تک‌پالس‌هایی اعلام کرده پای قالیباف در تخلفات گسترده‌ عیسی شریفی گیر نیست، نه افکارِعمومی و نه اعضای شورای شهر کنونی تهران آن را نپذیرفته‌اند.

در چنین احوالی، انتخاب شورای شهر تهران همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و اصول‌گرایان کرسی‌های ۲۱گانه آن را تصاحب کردند.

اما نکته جالب این است که تنها اصول‌گرایانی توانستند به شورای شهر جدید راه یابند که در باند قالیباف هستند. اکثر منتخبان (که البته با آرای بسیار پایینی برگزیده شدند) معاونان یا مدیران دوره قالیباف هستند و تک و توکی نیز از افرادی که عملاً به او نزدیکند.

اینک که بحث و مشاجره بر سر انتخاب شهردار جدید راه افتاده است، قالیباف دست بالا را دارد. چمران عضو هشتادساله و پرویز سروری عضو ۶۳ساله شورای شهر جدید، از نزدیک‌ترین چهره‌ها به قالیباف هستند و بعید می‌نماید برخلاف نظر او اجازه دهند «غریبه»‌ای شهردار تهران شود.

با این اوصاف، مطرح شدن نام افراد مختلف برای تصدی شهرداری فقط یک جنگ زرگری و سرگرمی رسانه‌ای است.

این هم روشن است که انتخاب شهرداری تهران با رضایت و موافقت نهادهای بالادستی صورت می‌گیرد و روشن است که برای کسب چنین توافقی دست قالیباف از رقیبانش بازتر است. حتی او راحت‌تر می‌تواند با ابراهیم رئیسی ـ که قاعدتاً اختلاف‌نظرهایی با او دارد ـ تعامل کند و در ازای امتیازدهی، شهرداری را از آنِ خود کند.

به‌این‌ترتیب، اگر کسی بخواهد برای شهردار بعدی نامه بنویسد، باید آدرس روی پاکت را چنین بنگارد: تهران ـ میدان بهارستان ـ ساختمان مجلس ـ دفتر شهردار محترم تهران.