پسر «شیر دره پنجشیر» مردم افغانستان را به مقاومت در برابر طالبان فراخواند.

 

«احمد مسعود»، فرزند «احمدشاه مسعود» یک روز پس از ورود طالبان به کابل و سقوط دولت، مردم افغانستان را به مقاومت در برابر این گروه دعوت کرد.

احمدشاه مسعود، یکی از شناخته شده ترین فرماندهان جهادی افغانستان علیه دولت خلق و ارتش شوروی، در دهه ۹۰ میلادی زمانی که طالبان بخش اعظم خاک افغانستان را کنترل می‌کردند، فرماندهی ائتلاف شمال (باریکه‌ای از خاک افغانستان) را در دست داشت که زیر پرچم «امارت اسلامی» نرفته بود.

القاعده در سال ۲۰۰۱ میلادی تنها دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر احمدشاه مسعود را ترور کرد.

فرزند احمدشاه مسعود روز دوشنبه ۱۶ اوت با انتشار مقاله‌ای در مجله فرانسوی لا رِگل دو ژو (La Règle du jeu/ قاعده بازی) تاکید کرد که تصمیم دارد همچون پدرش مبارزه برای آزادی را در زمان قدر قدرتی «استبداد» در افغانستان سازماندهی کند.

مجله‌ای که مقاله آقای مسعود را منتشر کرده از سوی برنار-هانری لوی، اندیشمند فرانسوی هوادار مداخلات نظامی  منتشر می‌شود. آقای لوی یکی از طرفداران پروپا قرص حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ میلادی بود.

آقای مسعود در این مقاله نوشته است: «من و همرزمانم همراه با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه [آزادی‌خواهان] از هر قوم و قبیله‌ای را به پیوستن به پایگاهمان در پنجشیر، آخرین منطقه آزاد میهن در حال احتضارمان فرا می‌خوانم.»

احمدشاه مسعود در زمان حیات به «شیر دره پنجشیر» معروف بود.

احمد مسعود وضعیت امروز افغانستان را با اروپای آغاز جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و نوشته است: «ما افغان‌ها در همان شرایطی هستیم که اروپا در سال ۱۹۴۰ قرار داشت.»

وی با اشاره به نوشته‌های وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا در دوره جنگ و مارشال دو گل، رئیس مقاومت فرانسه در تبعید در زمان اشغال فرانسه به دست آلمان نازی از کشورهای عرب، ایالات متحده، اروپا، فرانسه و دیگران کمک خواست: «خطابم به همه شما است. شمایی که به ما پیش‌تر و در جریان مبارزه برای آزادی علیه شوروی و طالبان در ۲۰ سال پیش آنقدر کمک کردید: شما دوستان عزیز آزادی آیا بار دیگر ما را همچون گذشته یاری خواهید کرد؟ با وجود خیانت‌ بعضی‌ها، ما به شما اعتماد زیادی داریم.»

احمد مسعود ریاست سازمان سیاسی موسوم به «جبهه مقاومت» را بر عهده دارد. وی یکشنبه شب همراه با برنار-هانری از دولت فرانسه تقاضای کمک کرده بود.

این در حالی است که گروه طالبان فقط یک ولایت افغانستان را نتوانستند به اشغال خود در آورند و آن«پنجشیر» است.

پنجشیر یکی از ۳۴ ولایت افغانستان است که جمعیت آن نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر است و بیشتر ساکنان آن تاجیک هستند.تاجیک ها ۹۸٫۹ درصد جمعیت این ولایت را شکل می دهند.

در حال حاضر نیروهای دولتی و شبه نظامیان محلی در طول مرزهای پنجشیر مستقر هستند و این منطقه تبدیل به دژی برای مقاومت در برابر طالبان خواهد شد. این دومین بار است که پنجشیر تبدیل به دژی برای مقاومت در برابر طالبان می شود.

نیروهای دولتی و «برهان الدین ربانی» رئیس جمهور وقت افغانستان در پی اشغال کابل توسط افراد مسلح طالبان در سال ۱۹۹۶ به دره پنجشیر پناه آوردند و نیروهای مقاومت از کنترل کشور به طور کامل توسط طالبان جلوگیری کردند.

برخی منابع گفتند که فرماندهان مقاومت در دره پنجشیر خود را برای نبرد بزرگ علیه طالبان آماده می کنند و برای این نبرد از ۲۰ پایگاه نظامی در این ولایت کمک می گیرند این در حالی است که در نبرد سابق با طالبان فقط هشت پایگاه نظامی در این ولایت بود.

در همین حال، «احمد مسعود» فرزند «احمد شاه مسعود» قهرمان ملی افغانستان به پنجشیر رفت.

 

منبع: جماران