اختصاصی؛

نعمت احمدی به صبح ما گفت: به‌نظرم درخصوص این ماجرا به یک عذرخواهی بسنده نشود، افراد مقصر عزل شوند و تحت تعقیب قرار بگیرند تا بدانیم چه اتفاقاتی دارد در زندان رخ می‌دهد.

 

صبح ما | طی روزهای گذشته تصاویری از دوربین‌های هک شده زندان اوین در فضای مجازی منتشر شده است. تصاویری که در آن برخورد نامناسب با زندانی‌ها توسط نگهبانان زندان دیده می‌شود، حتی در برخی از این تصاویر درگیری میان نیروهای درون سازمانی نشان داده شده است. بعد از انتشار این ویدیوها محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها مسئولیت این رفتارها را پذیرفت، او در توئیتر خود نوشت: «درخصوص تصاویر زندان اوین، مسئولیت این رفتارهای غیرقابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحمتشان تحت تاثیر این خطاها نادیده گرفته نخواهد شد، عذرخواهم.»
درهمین خصوص نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگویی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «درباره بعد امنیتی لو رفتن تصاویر زندان اوین باید گفت وا اسفا، چراکه این مسئله دو حالت دارد یا این‌که از داخل نفوذی وجود داشته و توانسته از یکی از امنیتی‌ترین جاهای کشور تصاویر دوربین‌ها را استخراج کند، و در حالت دوم این‌که جایی بیرون از زندان برای بدست آوردن این تصاویر اقدام کردند.»
وی ادامه داد: «از طرفی باید از این اقدام انجام شده علیرغم میل باطنی تشکر کرد که چنین کاری انجام شده است. ما حوادث کهریزک را پشت سر گذاشتیم و باید از حادثه کهریزک تجربه می‌گرفتیم. یک متهم تا زمانی‌که بیرون از زندان است متهم و محکوم است اما وقتی وارد زندان شد یک امانت است و باید در حفظ سازمان زندان‌ها باشد، در آئین‌نامه سازمان زندان‌ها حق و حقوقی برای زندانی‌ها درنظرگرفته شده که اگر آن‌ها رعایت شود همان صحبت مرحوم امام که گفتند زندان باید تبدیل به دانشگاه شود اتفاق می‌افتد، اما این چیزی‌که دیده شد دیگر زندان نیست. بعد از این‌که رئیس سازمان زندان‌ها واکنش نشان داد و مسئولیت را به‌عهده گرفت دست‌اندرکاران باید به‌دنبال یک خانه‌تکانی در سازمان زندان‌ها باشند. وقتی چنین اعمالی در آن‌جا صورت گرفته باید بدانیم چه رفتارهایی در آن‌جا صورت می‌گیرد.»
این وکیل دادگستری بیان کرد: «از نظر حقوقی کمترین کاری که می‌شود انجام داد استعفا و تعقیب مقصرین حادثه است. اگر مقصرین در مسئولیت خود بمانند و استعفا نکنند و پرونده‌ای علیه آن‌ها تشکیل نشود نشان از همراهی با آن‌ها دارد، اگر این اتفاق نیفتد اعتماد از دست رفته برنمی‌گردد. باید گفت بعد از نامه معروف وزارت اطلاعات که اعلام کرد تعدادی عوامل خودسر قتل‌های زنجیره‌ای انجام دادند که چندان هم خودسر نبودند، اتفاق اخیر در زندان اوین دومین حادثه در حد و اندازه همان پرونده است. در آن حادثه گفته شد تعدادی خودسر بدون تکلیف سازمانی افرادی را کشتند اما در حادثه اخیر افراد با لباس سازمانی هستند که دارند با زندانی‌ها این‌طوری برخورد می‌کنند. این رفتارها جزو وظایف زندان نیست، زندان محل نگهداری زیرِقرارها و محکومین است، زندان محل بازجویی نیست.»
وی عنوان کرد: «تمام مسئولیت‌های قوه قضائیه برابر قانون برعهده رئیس قوه قضائیه است، من یقین دارم و البته توقع دارم بعد از این‌که رئیس سارمان زندان‌ها مسئولیت چنین رفتارهایی را پذیرفت رئیس قوه وارد عمل شود و ضمن عزل کردن افراد مقصر دنبال چرایی وقوع این حوادث باشند. در زندان که محل نگهداری متهم است نباید این رفتارها صورت بگیرد، این‌که با زندانی‌ها چنین رفتار کنند درست نیست، آیا قصد تحقیق و بازجویی دارند که زندان محل این کارها نیست.»
احمدی با اشاره به برخی تصاویر منتشر شده بیان کرد: «در یکی از ویدیوها، درگیریِ دو دسته درون سازمانی دیده می‌شود، باید پرسید آن‌ها آنجا چقدر آزادی عمل دارند؟ یا بر رفتارشان کنترل و نظارتی وجود ندارد که حتی به درگیری داخلی با خودشان می‌پردازند چه برسد به زندانی‌ای که تنها خدا را دارد. در یکی از تصاویر یک روحانی دیده می‌شود که شاهد رفتار نامناسب با زندانی است، توقع مردم از روحانیت این است که به عنوان نماد مذهب پشتیبان حق باشند. بالاخره ایشان که آن‌جا حضور داشتند یک مسئولیتی در زندان دارند اما بی‌توجه به آن برخوردها عبور می‌کند، چرا وجدان روحانیت در این لحظه به جوش نیامد.»
این وکیل دادگستری در پایان یادآور شد: «لذا از آقای اژه‌ای با توجه به عملکردی که در این مدت داشته و حساسیت‌هایی که به زندان نشان داده و همچنین با توجه به ملاقات‌هایی که از بندهای امنیتی زندان انجام داد باید پرسید آیا از این‌جاها بازدید شده است؟ آیا افرادی این مطالب را به ایشان گفتند یا نه؟ چون آقای اژه‌ای نسبت به مسائل زندان حساسیت دارد این پیچ راستی آزمایی او است، آقای اژه‌ای وارث این وضعیت زندان است بنابراین نباید گناه چنین وضعیتی گردن ایشان بیفتد لذا جزو وظایف ذاتی رئیس دستگاه قضا است که رسیدگی کند.

به‌نظرم درخصوص این ماجرا به یک عذرخواهی بسنده نشود، افراد مقصر عزل شوند و تحت تعقیب قرار بگیرند تا بدانیم چه اتفاقاتی دارد در زندان رخ می‌دهد.»