اختصاصی؛

«کریستین آن»، بنیان‌گذار گروه فعالان صلح Women Cross DMZ اظهار کرد که لغو ممنوعیت سفر راهی طبیعی برای تعامل مقامات آمریکایی با کره شمالی است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از واشنگتن پست، تا چند سال پیش آمریکایی‌ها بنا به دلایل بسیاری به کره شمالی سفر می‌کردند. دورگه‌های آمریکایی کره‌ای که در طی جنگ کره از هم جداشده بودند با عزیزانشان دیدار تازه می‌کردند. گروه‌های پزشکی بیماران را درمان می‌کردند و پزشکان را آموزش می‌دادند. برنامه‌های تبادل فرهنگی به‌منظور معرفی بسیاری از فعالیت‌ها از موج‌سواری گرفته تا فیلارمونیک نیویورک صورت می‌گرفت.
اما این سفرها در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید. زمانی که دولت ترامپ پس از مرگ « اتو وارمبیر» دانشجوی آمریکایی که به این کشور سفرکرده بود و به اتهام سرقت پوستر تبلیغاتی دستگیر شد، ممنوعیت سفر را صادر کرد. وی کمی پس از بازگردانده شدن به ایالات‌متحده به کما رفت و جان سپرد.
در حال حاضر، گروه‌های حامی حقوق بشر و دیگر حامیان از دولت بایدن می‌خواهند ممنوعیت سفر را که هرساله تمدید می‌شود و قرار است از یکم سپتامبر منقضی شود را لغو کند.
هفته گذشته، سازمان‌های بشردوستانه و غیردولتی، شبکه‌ای از فعالان طرفدار صلح وعده‌ای از آمریکایی کره‌ای‌ها به نمایندگی از خانواده‌ها با مقامات دولت ملاقات کردند تا پرونده خود را مطرح کنند. آنان استدلال کردند که لغو ممنوعیت این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد که با عزیزان سالخورده خود دیدار تازه کنند، کمک‌های پزشکی و بشردوستانه را برای کسانی که بیشترین نیاز رادارند به ارمغان بیاورند؛ و همچنین به مردم کره شمالی و آمریکایی‌ها کمک می‌کند تا در مورد آنچه در اخبار و گزارش می‌شنوند، درباره یکدیگر بیشتر آگاهی پیدا کنند.
آن‌ها خاطرنشان کردند که در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، جو بایدن، وعده داد که آمریکایی کره‌ای‌ها که برای چندین دهه از عزیزان خود در کره شمالی جداشده‌اند دو بار باهم دیدار کنند و لغو این ممنوعیت گام مهمی در این جهت خواهد بود. آن‌ها افزودند که هزاران خانواده کره‌ای آمریکایی در طول این سال‌ها با خیال راحت به کره شمالی سفرکرده‌اند تا با خانواده‌های خود دیدار کنند.
«جی یون یوه» استاد دانشگاه نورث وسترن و بنیان‌گذار گروه حمایتی اتحاد دانشمندان نگران کره که در این جلسه حضورداشته، گفت: مرگ اوتو وارمبیر یک تراژدی است اما یک استثناء غم‌انگیز نیز هست.
در حال حاضر، این گروه‌ها حتی در صورت لغو ممنوعیت نمی‌توانند وارد کره شوند. کره شمالی از زمان شیوع بیماری همه‌گیر مرزهای خود را برای تجارت و بازدیدکنندگان بسته است و اکثر دیپلمات‌ها و گروه‌های بین‌المللی به دلیل محدودیت‌های کووید این کشور را ترک کرده‌اند.
«کیث لوز» مدیر اجرایی کمیته ملی اندیشکده درباره کره شمالی که در واشنگتن مستقر است، اظهار کرد: اما لغو ممنوعیت به کارکنان گروه‌های بشردوستانه و توسعه‌دهنده این اجازه را می‌دهد که به‌محض بازگشایی مرزهای کره شمالی آماده بازگشت شوند و کمک‌هایی را که در دوران همه‌گیری قطع‌شده بود، از سر بگیرند.
وی افزود: با بازگشایی مرز کارکنان این گروه‌ها باید بتوانند به‌سرعت به آنجا بروند. بسته شدن مرزها سبب شده است نیازمندترین شهروندان کره شمالی، ازجمله بیماران سل، از داروهای ضروری و مراقبت محروم بمانند. اگر شمارش دقیق انجام شود ممکن است مشخص شود که بیشتر شهروندان کره شمالی از عواقب قرنطینه جان خود را ازدست‌داده‌اند تا از کووید -۱۹٫
وزارت امور خارجه ایالات‌متحده از اظهار اینکه آیا وزیر امور خارجه قصد تمدید یا لغو این ممنوعیت را در پایان یکم سپتامبر دارد یا خیر، خودداری کرده است.
در بیانیه‌ای اعلام شد که سلامت و امنیت شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور یکی از اولویت‌های دولت است و این ممنوعیت در پی نگرانی‌های مداوم در مورد خطر جدی دستگیری و بازداشت طولانی‌مدت در کره شمالی، در سپتامبر گذشته تمدید شد.
ممنوعیت وزارت خارجه اجازه معافیت برای اهداف بسیار محدود در جهت منافع ملی ایالات‌متحده را از طریق یک فرایند ویژه فراهم کرده است. چندین سازمان غیردولتی اعلام کرده‌اند که این فرایند مشکلات لجستیکی ایجاد کرده است زیرا باید برای هر سفر معافیت، بدون محدودیت برای چندین بار ورود دریافت شود.
در نامه به « آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در ماه جاری، مدافعان تأکید کردند که بازداشت شهروندان آمریکایی به‌مراتب بیشتر در سایر کشورهایی که سفر به آن‌ها قانونی است، رایج است.
در این نامه آمده است: حجم زیادی از اطلاعات نشان می‌دهد که توجه دقیق به فعالیت‌های شخصی در کره شمالی و کسانی که با اجازه دولت کره شمالی یا حامی شناخته‌شده به آنجا سفر می‌کنند، بعید است که هیچ تأثیری بر امنیت آن‌ها داشته باشد.
«سونگ کیم»، نماینده ویژه بایدن در امور کره شمالی در سفر این هفته‌اش به کره جنوبی پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای گفت که آماده است با همتایان کره شمالی خود دیدار کند. وی و مقامات کره جنوبی اعلام کردند که در مورد راه‌های تسهیل دیپلماسی، ازجمله از طریق کارهای بشردوستانه، گفتگو کردند.
«کریستین آن»، بنیان‌گذار گروه فعالان صلح Women Cross DMZ اظهار کرد که لغو ممنوعیت سفر راهی طبیعی برای تعامل مقامات آمریکایی با کره شمالی است.
وی گفت: شما نمی‌توانید یک رویکرد عمل‌گرایانه داشته باشید و درعین‌حال یک سیاست ناهماهنگ دوران ترامپ را ادامه دهید. این برای دولت بایدن آسان است. ممنوعیت مانع از مشارکت مردم، دیدارهای خانوادگی و … بهبود روابط با کره شمالی می‌شود.

ترجمه: گلناز سادات غفاری