یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ارزیابی جامعه از مجموعه کابینه خیلی مثبت نیست؛ نخست به دلیل ناآشنا بودن با افراد معرفی شده سپس این‌که این افراد معرفی شده در همان جایگاهی که داشتند یک تجربه مکفی و موثر نداشتند.

 

مصطفی درایتی در گفت‌وگویی، درباره دولت سیزدهم که پس از رأی اعتماد وزرای پیشنهادی رسماً آغاز به کار کرده است، گفت: به نظر من ارزیابی درباره کابینه سیزدهم بسیار زود و شتاب‌زده است؛ چراکه با بسیاری از این دوستان ما آشنایی کامل نداریم و گذشته‌شان نشان نمی‌دهد که آدم بتواند با اطمینان سخن بگوید چه اتفاقی در آینده رخ خواهد؛ طبیعتا باید منتظر ماند تا به جد این وزرا مشغول به کار شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: رئیسی نه هر شخص دیگری هنگامی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود تلاش می‌کند افرادی را به عنوان همکار انتخاب کند که یک تناسبی با خودش باشند و احتمال می‌دهم رئیسی هم از مدت‌ها قبل افراد مدنظر خودش را انتخاب کرده بود.

وی با بیان این‌که ما به عنوان ارزیابی کننده از بیرون اگر بنا باشد بر اساس سوابق، تجربه و تخصص افراد را مورد بررسی قرار دهیم ممکن است ارزیابی خوبی نشود، تاکید کرد: به دلیل آن که برخی از وزرا ناشناس هستند و در این رده مدیریتی کشور اکثرا تازه مشغول به کار شدند و فعالیت خودشان را آغاز کرده‌اند؛ با توجه به برنامه‌هایی که دولت دارد باید یک فرصتی به آنها داده شود؛ بعد از این فرصت شاید بتوان ارزیابی دقیق‌تری انجام داد.

وی افزود: اما آن ارزیابی که جامعه از مجموعه کابینه داشته است خیلی مثبت نیست؛ نخست به دلیل ناآشنا بودن افراد معرفی شده سپس این‌که این افراد معرفی شده در همان جایگاهی که داشتند یک تجربه مکفی و موثر نداشتند که موجب شده این ذهنیت به وجود بیاید با این حال امیدوارم نتیجه همان باشد که رئیسی بتواند وعده‌های خودش را با این همکاران محقق کند.

درایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولویت‌های دولت سیزدهم باتوجه به وضعیتی که کشور ما با آن رو به رو است چه چیزهایی باید باشد و جناح‌ها و جریان‌های سیاسی فارغ از اصولگرا و اصلاح‌طلب تا چه میزان باید به دولت کمک کنند، گفت: ۲ اولویت بسیار اهمیت دارد یکی از آن‌ها مسئله کرونا است چرا که جان آدم‌ها با این بیماری درگیر است و نمی‌شود با هیچ چیزی دیگری مقایسه کرد.

وی تاکید کرد: هر تلاشی که در این قضیه صورت گیرد  نه تنها دولت بلکه نهادهای دیگر  باید همه تلاش‌شان را برای کنترل بیماری بگذارند و به دولت کمک کنند به هر شکلی هست جلوی این بیماری گرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: مسئله رفع تحریم‌ها کلید حل بسیاری از مشکلات است و تا وقتی که این مشکل را دولت رئیسی نتواند حل کند به نظر من شاید خیلی مشکلات شدیدی در برابرش به وجود بیاید؛ چراکه نه با این کابینه حتی اگر کابینه نرمالی تهیه می‌شد بازهم فائق آمدن بر آن مشکلات بسیار سخت بود لذا به نظر من رفع تحریم‌ها اولویت مهمی بعد از کرونا است.

وی تاکید کرد: معتقدم نگاه ملی داشتن به کشور یعنی این که اگر قدمی دولت برمی‌دارد همه کمکش کنند این قدم باید محکم‌تر، دقیق‌تر و موثرتر برداشته شود تا این دولت مشکل را بتواند از کشور رفع کند؛ چراکه ضررش برای کشور است که هر دو تفکر و جهت‌گیری سیاسی را ندارد.

درایتی درباره پیگیری مذاکرات برجامی که در انتهای دولت دوازدهم آغاز شده بود، عنوان کرد: این‌که به چه شکلی می‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود بازمی‌گردد به سیاستی که ممکن است دولت رئیسی بخواهد داشته باشد، نمی‌دانم و اطلاع ندارم اما ماندگاری این امر هم معیشت مردم را دچار چالش و توسعه کشور را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند و هم در مدیریت کرونا دچار گرفتاری خواهیم بود.

وی ادامه داد: حال می‌خواهند با مذاکره یا راه دیگری که بلد هستند و ما خبر نداریم به هر شکلی است رفع تحریم‌ها را به عنوان یک اولویت فوری و فوتی کشور دنبال کنند. ما نمی‌دانیم آیا راه دیگری غیر از مذاکره وجود دارد اگر وجود دارد و ما خبر نداریم آنها بروند و انجامش دهند مهم این است این معضل کشور با هر روشی که فکر می‌کنند، مرتفع شود.

این فعال سیاسی گفت: ما فکر می‌کنیم بهترین و موثرترین و سالم‌ترین روش، مذاکره کردن است و اگر آن.ها فکر می‌کنند راه دیگری وجود دارد این معضل را حل کنند بسم الله انجام دهند اما برداشتن این مشکل مهم‌ترین اولویتی است که هر دولتی سر کار بیاید با آن درگیر خواهد بود.

 

منبع: ایلنا