محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری نوشت: درها را به روی زنان نبندید و بگذارید آنان نقش برجسته‌ و بی بدیل خود در ایجاد شادی، آرامش، امنیت، صلح و رفاه برای فرزندان و اجتماع و تربیت نسل فردا را، بدون دغدغه، ایفا نمایند.

 

 

بنام خدا

‎حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی؛

‎رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

‎با سلام و احترام؛

‎ حوادث اخیر در کشور، به خصوص در حوزه زنان موجب نگرانی بخش های عظیمی از جامعه گردیده است.

زنان ایران که در مقدمه و اصول مختلف قانون اساسی حضور بارز و سهم عمده ‌و تعیین‌کننده آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی به رسمیت شناخته شده و به لزوم برخورداری آنان از حقوق مساوی با مردان  تصریح شده، سزاور جایگاهی بمراتب برتر از وضعیت موجودند.

جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان که روزی، ارتقاء آن از مهم ترین رهاوردهای فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی در گفتمان امام خمینی (ره) تلقی می شد، امروزه چنان در برابر نگاه متحجرانه و جنسیت‌زده مقهور و مغلوب شده که متأسفانه، روز به روز تنزل یافته و به حاشیه رانده می‌شود و حتی در مواردی به بهانه های مختلف، زندگی اجتماعی و آینده آنان به نابودی کشانده می شود.

در این میان، مردان سیاست نیز با نادیده گرفتن وعده های خود به زنان، روز به روز دیوار بی اعتمادی میان دولت و آنان را بلندتر می‌کنند. افرادی که همواره با آگاهی از قدرت تاثیرگذاری زنان بخصوص در موسم انتخابات با وعده های رنگارنگ بسراغ این بخش عظیم از پیکره جامعه می روند و هربار هم پس از حصول نتیجه، با کمال بی تفاوتی مسائل و مشکلات مربوط به حقوق و منزلت ایشان را به کلی به فراموشی می سپارند.

‎جناب آقای رییس جمهور

هنوز تلخی اخبار اسید پاشی به دختران و زنان توسط مردنمایان  نابخرد را  فراموش نکرده بودیم که اخبار مثله شدن تعدادی از زنان و دختران جوان با داس و تبر جهل پدران، برادران و یا همسرانشان در گوشه گوشه ایران و مجازات‌های غیربازدارنده برای قاتلان آنها، روح ملت را جریحه دارتر کرد و هشدارمان داد که قوانین مرد محور در حوزه زنان بیش از هر زمانی نیازمند اصلاحات اساسی هستند.

به تازگی هم در اقدام خشونت‌باری دیگر، زنانی را که بطور قانونی بلیت تهیه کرده بودند تا به دیدار بازی فوتبال ایران و لبنان بروند و مشوق ورزشکاران در یک مسابقه بین‌المللی باشند، نه تنها به ورزشگاه راه ندادند بلکه با اسپری فلفل به آنان حمله ور شدند. این خشونت اهانت بار که درنوع خود کم نظیر است، اوج تعرض به کرامت انسانی زنان در کشور جمهوری اسلامی ایران را در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

‎جناب آقای رییس جمهور

‎ چرا باید تماشای مسابقه در ورزشگاه برای زنان به بحرانی در کشور بدل شود؟

چرا باید وزارت کشور، که به دستور جنابعالی قراربود ابعاد این حادثه تلخ را مورد تحقیق قرار دهد، بجای رسیدگی جدی و بی طرفانه به مساله و حل آن با گزارشی مبهم در صدد پاک‌ کردن صورت  مساله بر آید و تازه، زنان را مقصر جلوه دهد؟!

این چه منطق ناصوابی است که به بهانه عدم توانایی مردان در کنترل احساساتشان اعمال محدودیت نسبت به زنان را موجه جلوه می‌دهد؟ چرا باید آمار افسردگی و خودکشی در زنان جامعه رو به افزایش برود؟ چرا تصمیم‌گیری درباره زنان به صلاحدید و سلیقه اشخاص غیرمسئول وانهاده شده است؟

مگر رییس جمهور سکاندار امور اجرایی کشور نیست؟ مگر مسئولیت اجرای قانون اساسی و صیانت از حرمت و حقوق جمهور ملت بر عهده رییس جمهور نیست؟ این چه زنجیری است که باوجود وعده‌های مکرر انتخاباتی دست همه رؤسای جمهور را بسته و اجازه نمی دهد مسائل و مشکلات زنان در کشور، از راه قانون حل شود؟

‎ هشدار می‌دهیم درشرایطی که منطقه آبستن حوادث خونباری ناشی از  درگیری‌های جدی قومی، مذهبی و محلی است، حادثه ای مانند آنچه در ورزشگاه مشهد رخ داد اقدامی آگاهانه یا نا آگاهانه در خدمت دست‌های بیگانه است که می خواهند با حذف اصلی ترین نیروی ایجاد کننده و توسعه دهنده تفاهم، صلح و آرامش در جامعه گسل نابرابری زنان و‌ مردان را در کنار سایر گسل‌ها فعال کنند.

از جنابعالی انتظار می‌رود در ایفای وظیفه‌ای که برای پاسداری از قانون اساسی و حقوق مردم بعهده دارید، مسائلی ازاین قبیل را ساده نگیرید تا جریان‌های متحجر و افراطی ضدزن و ضد اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی نتوانند کشور را با بحران های جدید، مواجه سازند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ضمن توجه دادن به اینکه مطالبه حضور در ورزشگاه ها از مطالبات شهروندی برحق زنان است و به هیچ وجه نفی شدنی نیست، مؤکداً، یادآور می شود که زنان ایران به عنوان نیمی از پیکره جامعه از دوران مشروطیت تا کنون با مطالبات جدی و اساسی  خود در زمینه های امنیت، آزادی، استقلال و حفظ حرمت همه جانبه زنان، همواره، خواهان به رسمیت شناخته شدن توانمندی هایشان در جهت انجام رسالت های مادی و معنوی خود درخانواده و اجتماع و در فرایند توسعه همه‌جانبه و متوازن کشور بوده اند.

درها را به روی زنان نبندید و بگذارید آنان نقش برجسته‌ و بی بدیل خود در ایجاد شادی، آرامش، امنیت، صلح و رفاه برای فرزندان و اجتماع و تربیت نسل فردا را، بدون دغدغه، ایفا نمایند.

‎انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها

‎دبیرکل