در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده اسبق مجلس به «صبح ما» گفت: اگر قطب نما و شاخصی که در داخل هست یعنی تفکراتی مانند روزنامه کیهان، یا افرادی مانند عباسی(حسن عباسی) و قاسمی(سعید قاسمی) را در نظر بگیریم باید گفت با آمدن دولت اصولگرا روابط با طالبان عادی‌تر خواهد شد.

 

صبح ما| گروهک تروریستی طالبان در افغانستان پیشروی کرده است. آن‌ها مدعی هستند حداقل ۸۰ولایت را تحت تصرف خود درآورده‌اند ولی نماینده ویژه سازمان ملل گفته پیشروی چند روز گذشته طالبان سبب شده حدود ۵۰ولایت افغانستان به‌دست آن‌ها بیفتد. با این وجود آن‌چه در این بین خودنمایی می‌کند تهدید دولت مرکزی افغانستان توسط یک گروهک تروریستی است. اما حالا واکنش حامیان جریان اصولگرایی در ایران به حملات اخیر طالبان سبب‌ساز حواشی زیادی شده است. طوری‌که بسیاری آن را پروژه تطهیر طالبان نام‌ نهاده اند.

 

درهمین‌باره داود سلیمانی، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگویی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «آن‌چه مهم است مردم افغانستان هستند که باید دولت تشکیل دهند. هیچ گروه نظامی نمی‌تواند با انجام عملیات یک دولت مستقر را ساقط کند. بنابراین حرکت طالبان یک حرکت ضد قانونی است و تقویت آن توسط نیروهای رسمی و غیررسمی از داخل جمهوری اسلامی ایران امر باطل و به‌نفع منطقه نیست. چنین واکنش‌هایی از ایران نه به سود امنیت و منافع ملی ایران است و نه به نفع مناسبات منطقه‌ای ما است که باید با کشورهای دیگر داشته باشم.»

وی با اشاره به مذاکرات سابق ایران با طالبان بیان کرد: «اگر ما با دشمن مذاکره‌ای داریم این مذاکره باید بر پیش شرط امنیت و منافع منطقه باشد. اگر هم صحبتی با طالبان انجام شده باید از موضعی باشد که دولت مرکزی افغانستان را در برابر طالبان نقد نکند. باید محتوای مذاکرات اگر به‌نفع کشور هست اطلاع رسانی شود و گفته شود به چه دلیل ایران با طالبانی که همیشه چهره پیشرفته آن‌ها را داعش می‌دانستیم و الان هم معلوم نیست با این نظامی‌گری که دارد چه بر سر مردم افغانستان بیاورد وارد گفت‌وگو شده است، این موارد مبهم است و نیاز به شفاف‌سازی دارد.»

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت اصولگرا اقدام به عادی‌سازی روابط با طالبان می‌کند عنوان کرد: «اگر قطب نما و شاخصی که در داخل هست یعنی تفکراتی مانند روزنامه کیهان، یا افرادی مانند عباسی(حسن عباسی) و قاسمی(سعید قاسمی) را در نظر بگیریم باید گفت با آمدن دولت اصولگرا روابط با طالبان عادی‌تر خواهد شد. چراکه آنها همین الان دارند مشروعیت حرکت  ضد مردمی طالبان را که مسلحانه دارد شهرهای افغانستان را فتح می‌کند و دنبال تاسیس حکومت مرکزی است تایید می‌کنند. بله اگر این را به‌عنوان یک شاخص درنظر بگیریم قاعدتا با جبهه اصولگرایی این مواضع بیشتر می‌شود و آن‌ها چون دوزی از نگاه طالبانی در قرائت از دین دارند درباره ایجاد روابط با جریان طالبان عادی‌تر می‌توانند رفتار کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص آسیبی که مواضع حمایتی از طالبان، به همبستگی مردم ایران و افغانستان و همچنین دولت ایران و افغانستان می‌زند گفت: «هرچه ایران بیشتر در کنار طالبان بماند و خشونت ورزی آن‌ها را توجیه کند یا از طالبان خوب سخن بگوییم مردم داخل ایران و افغانستان را بدبین می‌کند. بنابراین بهتر است ایران در جریان مسائل کشورهای منطقه به دموکراسی و حق سرنوشت مردم از طریق صندوق رای و سازوکارهای بین المللی و چارچوب قوانین کشورها احترام بگذارد و آن‌ها را به رسمت بشناسد. نه این‌که بخواهد از یک جناح معلوم الحال که در گذشته خود برخورد مناسبی با فرقه‌ها، مذاهب، اسلام و فرهنگ اصیل افغانستان نداشته حمایت کند. بنابراین هرچه این گروه تقویت شود آسیب بیشتری به مردم افغانستان وارد می‌شود و همچنین اگر ما طوری رفتار کنیم که آنها را تقویت و حمایت کنیم آسیب به خود ما هم خواهد بود.»