اختصاصی؛

بر اساس گزارشی از یونیسف، همان‌طور که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از بازگشت به مدرسه در این دوره استقبال می‌کنند، بیش از ۱۰۰ میلیون کودک در ۱۶ کشور جهان به دلیل بیماری کووید و تعطیلی سراسری از کلاس درس باز می‌مانند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما، بحران شدید آب و هوایی، فقر و جنگ و همه‌گیری کرونا، ۱٫۵ میلیارد کودک را از کلاس‌ها دور کرده است و بازگشت آن‌ها به مدارس را تهدید می‌کند.

سازمان ملل در گزارشی هشدار داد که آموزش صدها میلیون کودک، درنتیجه شدت بی‌سابقه کووید ۱۹ و بحران آب و هوایی در حال تهدید است.

به گزارش صندوق نجات کودکان، درحالی‌که کلاس‌های درس در بسیاری از نقاط جهان برای بازگشایی پس از تعطیلات تابستانی آماده می‌شود، یک‌چهارم کشورها که بیشتر آن‌ها کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند، در معرض خطر شدید و یا سقوط قرار دارند.

سازمان ملل برآورد کرده است که برای اولین بار در تاریخ، حدود یک و نیم میلیارد کودک در دوران همه‌گیری کرونا از تحصیل بازماندند این در حالی است که دست‌کم یک‌سوم از آن‌ها حتی قادر به دسترسی به آموزش از راه دور نیستند.

اکنون ازآنجاکه بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه با ترکیبی از بحران‌های مرتبط با یکدیگر ازجمله فقر شدید، کووید ۱۹، بحران آب و هوایی و خشونت بین جوامع روبرو هستند، ترس از «نسل ازدست‌رفته دانش آموزان» در حال افزایش است.

در تحلیلی که کشورها را بر اساس آسیب‌پذیری آن‌ها رتبه‌بندی کرده است، صندوق نجات کودکان هشت کشور راداری سیستم آموزشی در معرض خطر شدید یافته است. جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه و سومالی آسیب‌پذیرترین کشورها محسوب می‌شوند و افغانستان بافاصله بسیار کم به آن‌ها نزدیک است.

این تجزیه‌وتحلیل میزان آسیب‌پذیری سیستم‌های مدارس را درنتیجه طیف وسیعی از عوامل ازجمله پوشش واکسیناسیون کرونا، بحران آب و هوایی، حملات فیزیکی و نسبت کودکان مدرسه‌ای به اتصال به اینترنت خانگی محاسبه کرده است.

در این تجزیه‌وتحلیل مشخص شد که ۴۰ کشور دیگر ازجمله یمن، بورکینافاسو، هند، فیلیپین و بنگلادش، همگی در معرض خطر بالا قرار دارند.
«گوئن هاینز» مدیر اجرایی سازمان غیردولتی صندوق نجات کودکان در انگلیس اظهار کرد: ما اکنون می‌دانیم که این فقیرترین کودکان هستند که بیشترین آسیب را درنتیجه تعطیلی مدارس به دلیل کووید ۱۹ متحمل شده‌اند؛ اما متأسفانه کووید ۱۹ تنها یکی از عواملی است که آموزش‌وپرورش و زندگی کودکان امروز و فردا را تهدید می‌کند.

وی افزود: ما باید از این تجربه وحشتناک درس بگیریم و اکنون اقدام کنیم اما به‌سادگی نمی‌توان به وضعیت قبلی بازگشت. ما باید آینده متفاوتی را بسازیم و از این فرصت برای امید و تغییر مثبت استفاده کنیم.

بر اساس گزارشی از یونیسف، همان‌طور که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از بازگشت به مدرسه در این دوره استقبال می‌کنند، بیش از ۱۰۰ میلیون کودک در ۱۶ کشور جهان به دلیل بیماری کووید و تعطیلی سراسری از کلاس درس باز می‌مانند.

بیم آن می‌رود که بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون کودک درخطر بازنگشتن به مدارس قرار دارند، این در حالی است که در این میان دختران بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

«راب جنکینز»، مدیر آموزش جهانی یونیسف، اظهار کرد که بسیاری در جهان با بحران یادگیری جهانی روبرو بوده‌اند.

وی هشدار داد: اکنون ما در معرض خطر از دست دادن نسلی از دانش آموزان هستیم. این امر می‌تواند پیامدهای مادام‌العمری داشته باشد، مگر اینکه به سراغ برنامه‌های کاربردی برویم که حمایت کامل و جامعی از کودکان نه‌تنها برای یادگیری بلکه برای سلامت روانی، حمایت تغذیه‌ای و احساس حفاظت آن‌ها ارائه دهد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری