اختصاصی؛

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ماه می به سازمان ملل گفت که تأمین غذا برای میلیون‌ها اوکراینی و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان به معنای واقعی کلمه توسط ارتش روسیه گروگان گرفته شده است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، الیگارشی‌های روس و مدیران چند شرکت تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله لابی‌گرانی هستند که در حال حاضر در نشست آب‌وهوایی سازمان ملل  Cop27 در شرم‌الشیخ حضور دارند.

«اولگ دریپاسکا»، میلیاردر و غول سابق آلومینیوم که در حال حاضر تحت تحریم‌های بریتانیا است، یکی از شرکت‌کنندگان در گفتگوهای مهم آب‌وهوایی است. در کنار او، «آندری ملنیچنکو»، میلیاردر، رئیس سابق شرکت کودهای روسی EuroChem که مورد هدف تحریم‌های انفرادی اتحادیه اروپا قرار دارد و آن‌ها را «بیهوده و بی‌معنی» می‌خواند، حضور دارد.

غول گازی گازپروم که در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، شش نماینده را به همراه مدیرعامل اسبر بانک که در واشنگتن و بروکسل نیز با تحریم مواجه است، به مذاکرات مهم آب‌وهوایی اعزام کرده است. نمایندگانی از شرکت نفتی لوک اویل، شرکت معدن و فولاد سیورستال و شرکت آهن و فولاد مگنیتوگورسک نیز در این مراسم حضور دارند که همگی در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

غول نفت و گاز تات نفت که در حال حاضر توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است، بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط سازمان‌های  Corporate Accountability، Global Witness  و رصدخانه سازمانی اروپا، سه لابی‌گر را به مذاکرات آب‌وهوایی فرستاده است. همچنین هیئت روسی شامل شرکت‌های متالورژیکی سیورستال و NLMK Group، می‌شود. بخشی از صنعتی که از سوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شده است.

مذاکرات آب‌وهوایی Cop27 تا حد زیادی با بحث‌هایی در مورد چگونگی سازگاری جهان با کمبود منابع گاز روسیه رنگارنگ شده است. این امر به دنبال ماه‌ها نگرانی در اروپا در مورد کمبود انرژی ناشی از تصمیم مسکو برای توقف ناگهانی عرضه گاز به اروپا در واکنش به تحریم‌های بین‌المللی به دلیل تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین در فوریه گذشته، صورت‌گرفته است.

درحالی‌که نمایندگان در شهر تفریحی شرم‌الشیخ مصر گرد هم آمده‌اند، گروه‌های زیست‌محیطی، دانشمندان و نمایندگان جنوب جهان از اینکه بحران انرژی اروپا می‌تواند به‌عنوان بهانه‌ای برای اکتشاف بیشتر گاز در آفریقا به‌جای فشار برای افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان باشد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

حضور لابی‌گران صنعت و مدیران صنعت نفت و گاز، از جمله ۶ نماینده از اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه و یک گروه لابی که برای ایجاد روابط تجاری با مسکو طراحی شده است، نشان می‌دهد که روسیه از مذاکرات مهم آب‌وهوایی برای شکار تجارت استفاده می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که هیئت روسی ممکن است به دنبال ترویج صنایع غیرمجاز مانند برخی فلزات و کود باشد که با تأثیر روسیه بر عرضه جهانی غذا و افزایش هزینه محصولات غذایی، به‌ویژه در جنوب جهان، مرتبط است.

 باتوجه‌به افزایش دمای کره زمین، روسیه چهارمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و سومین تأمین‌کننده بزرگ نفت در جهان پس از ایالات متحده و عربستان سعودی است.

منتقدان استدلال کرده‌اند که روسیه به دنبال راه‌هایی برای سود بردن از بحران آب‌وهوایی، به‌ویژه در زمینه حفاری در قطب شمال بوده است. «روسلان ادلگریف»، فرستاده پوتین در این نشست، در گفتگوهای Cop27 گفت: اگر تحریم‌ها، محدودیت‌ها یا رویکردهای تبعیض‌آمیز وجود نداشت، فدراسیون روسیه می‌توانست زودتر به بی‌تأثیری کربن برسد.

«اولگ دریپاسکا»، میلیاردر و غول سابق آلومینیوم، در ماه سپتامبر توسط وزارت دادگستری ایالات متحده به دلیل فرار از تحریم‌های مرتبط با شرکت وی متهم شد. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، او در سال ۲۰۱۹ بر اساس توافق با اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا، سهام کنترلی خود در شرکت EN+ را که سه نماینده را به شرم‌الشیخ فرستاد، کنار گذاشت.

دکتر اولکسی ریابچین، یکی از اعضای اوکراینی هیئت در Cop27، گفت: مضحک است که بدانیم الیگارشی‌های روس مخفیانه از راهروها عبور می‌کنند. مضحک است که آنها می‌توانند آزادانه سفر کنند. برای من، اگر این الیگارشی‌ها قادر به توقف این جنگ خونین نیستند، نباید در بازداشتگاه باشند؟! سازمان‌های غیردولتی اوکراینی سعی کردند آن روس‌ها را پیدا کنند تا تظاهراتی ترتیب دهند، اما آنها در دفاتر مخفی شده‌اند و می‌ترسند آزادانه در راهرو راه بروند. ما می‌بینیم که روسیه در این کنفرانس در انزوای کامل قرار دارد.

ثروت ملنیچنکو و نمایندگان شرکت سابق او EuroChem با تولید کودهای حیاتی روسیه مرتبط است. در ماه اوت، رئیس EuroChem از بخش وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول اجرای تحریم‌های جهانی است به دلیل تصمیم آن‌ها مبنی بر تحریم نکردن این شرکت ستایش کرد و گفت که این بدان معناست که آنها به‌عنوان یک بازیگر مهم در عرضه جهانی غذا شناخته می‌شوند، درحالی‌که «آنتونیو گوترش»، رئیس سازمان ملل، گفت که با مقامات برای اطمینان از عرضه جهانی محصولات کود روسیه همکاری خواهد کرد.

«سمیر بریخو»، رئیس اجرایی EuroChem، گفت: هزاران کشاورز در سراسر جهان به ما وابسته هستند تا به‌موقع مواد مغذی گیاهی موردنیاز آنها را تأمین کنیم تا بتوانند بیشترین بهره را از زمین خود ببرند و بتوانند جوامع خود را تغذیه کنند.

مقامات اوکراینی و غربی، روسیه را به استفاده از مواد غذایی به‌عنوان سلاح که باعث افزایش جهانی قیمت مواد غذایی در پی حمله مسکو به اوکراین شد، متهم کرده‌اند. روسیه از افزایش قیمت مواد غذایی برای اعمال فشار بر کشورهای غربی حامی اوکراین استفاده کرده است، درحالی‌که مسکو از افزایش هزینه‌ها برای تهیه غذا به‌عنوان اهرمی بر کشورهای جنوب جهانی از جمله کشور میزبان Cop27 مصر استفاده کرده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ماه می به سازمان ملل گفت که تأمین غذا برای میلیون‌ها اوکراینی و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان به معنای واقعی کلمه توسط ارتش روسیه گروگان گرفته شده است.