در گفت و گو با صبح ما؛

عضو شورای شهر تهران گفت: چون امکان حضور در انتخابات شورا وجود داشت لیست جمهور معرفی شد اما درخصوص چرایی عدم رای آوری این لیست باید به همان مسئله اصلی یعنی کاهش مشارکت، افزایش ارای باطله و نارضایتی عمومی اشاره کرد.

 

صبح ما| مشارکت مردم در انتخابات مرحله ششم شورای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری پایین بود. در برخی از شهرها مانند اهواز و کرج آرای باطله از تعداد رای منتخب نفر اول بیشتر شد. در تهران هم این آرا بعد از مهدی چمران در جایگاه دوم قرار گرفت. درباره مشارکت پایین مردن در انتخابات حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با «صبح ما» گفت: «اعتبار هر نظام سیاسی به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران بنا بر اصول و مبانی که دارد میزان مشارکت مردم در انتخابات‌ها است. برهمین اساس طی سال‌های گذشته کلام رهبر انقلاب و سایر دلسوزان نظام تاکید و توصیه به شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رای بوده است. به‌گونه‌ای که این شاخص تبدیل به یکی از مهمترین سنجه‌های میزان رضایت‌مندی آحاد جامعه از وضعیت حکمرانی جاری در کشور شده است. از این منظر متاسفانه از سال ۹۶ به بعد در دو انتخاباتی که برگذار کرده‌ایم به‌طور متوسط با بیست درصد کاهش مشارکت مواجه بودیم و برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت زیر پنجاه درصد را شاهد هستیم.»

وی با اشاره به انتخابات شورها ادامه داد: «همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ریاست جمهوری در وضعیت کنونی سبب شده این کاهش مشارکت در هر دو انتخابات یعنی تعیین رئیس قوه مجریه و اعضای پارلمان‌های شهری مشاهده شود. بخشی از عوامل موثر بر کاهش مشارکت ناشی از کرونا بود که قابل انکار نیست اما ناراضی بودن مردم از حال و روز کشور و کشورداری اصلی‌ترین دلیل عدم حضور بیش از نیمی از واجدین شرایط در پای صندوق‌ها رای بوده است.»

رسولی در مقایسه میان انتخابات دوره پنجم و ششم شورای شهر تهران بیان کرد: «به‌طور مشخص درباره شورای اسلامی شهر تهران باید گفت که دوره پنجم این انتخابات بالاترین میزان مشارکت را داشت و از این جهت قابل مقایسه با دوره ششم نیست. متوسط رای اعضای دوره پنجم نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر بوده است. درصورتی‌که نفر اول این دوره (ششم) کمتر از متوسط رای اعضای دوره پنجم کسب کرده است. البته صرف نظر از این مسئله اعضای شورا اکثریت آرا را دارند و در جایگاه خودشان قرار می‌گیرند اما باید بدانیم آن‌ها در بستری ایفای مسئولیت می‌کنند که همواره بخش قابل توجهی از مردم از وضع موجود ناراضی هستند. با این شرایط درصورتی که چاره جویی اساسی برای کاهش نارضایتی صورت نگیرد باید گفت که کار آقای رئیس‌جمهور منتخب و البته اعضای شورای شهر دشوار خواهد بود. امیدوارم که این کاهش مشارکت صرف نظر از این‌که به‌نفع یا زیان کدام جناح سیاسی بوده است بیشتر از این منظر مورد تجزیه و تحلیل و پند آموزی حاکمیتی قرار بگیرد که اعتبار سیاسی اجتماعی و مردمی نظام در معرض آسیب جدی است. اگر این مسئله مورد توجه قرار بگیرد در آینده مجدد شاهد افزایش مشارکت مردم خواهیم بود.»

این عضو شورای شهر تهران درباره علت رای نیاوردن لیست جمهور در انتخابات شورای پایتخت تصریح کرد: «جبهه اصلاحات ایران با طرح و برنامه مشخص از ماه‌ها قبل مقدمات لازم برای حضور در انتخابات ۲۸خرداد را فراهم کرده بود. اعلام کرده بود که در هر کدام از عرصه‌های انتخاباتی که نامزد داشته باشد حضور جدی خواهد داشت. شورای نگهبان در ریاست جمهوری برای اصلاح‌طلبان عملاً نامزدی باقی نگذاشت اما در انتخابات شورای شهر با این‌که ۵۰درصد اعضای ثبت نام کرده شورای پنجم به دلایل اشتباه رد صلاحیت شدند چون امکان ارائه لیست بود مجمع عمومی جبهه اصلاحات لیست جمهور را معرفی کرد. علت اصلی هم این بود که جریان اصلاحات با توجه به ریشه‌ای که در انقلاب و کشور دارد نمی‌تواند سیاست ورزی خودش از انتخابات را صرفاً بر اساس برد تعریف کند. چون امکان حضور در انتخابات شورا وجود داشت لیست جمهور معرفی شد اما درخصوص چرایی عدم رای آوری این لیست باید به همان مسئله اصلی یعنی کاهش مشارکت، افزایش ارای باطله و نارضایتی عمومی اشاره کرد.»

رسولی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به انتخاب مجدد مهدی چمران و احتمال ریاست ایشان بر شورای شهر تهران، مسیر مدیریت شهری پایتخت در آینده چگونه خواهد بود ابراز امیدواری کرد و گفت: «از جهت اینکه دکتر چمران سابقه حضور در شورای شهر را داشته‌اند فکر می‌کنم هزینه‌های انتقال و جابه‌جایی کاهش پیدا می‌کند. اما با توجه به جهت‌گیری‌هایی که اصولگرایان در اداره شهر داشتند امیدوار هستیم با گذشت این چهار سال نسبت به تداوم برخی از رویکردهای سابق تجدید نظر کنند. جهت‌گیری‌هایی مانند اداره سوداگرایانه شهر، عدم توجه به حقوق عمومی و بحث شفافیت و انضباط مالی و اداری و همچنین جلوگیری از زمینه‌های فساد را توجه داشته باشند. بلاخره در دوره چهارم شورای شهر دومین مقام مدیریت شهری بزرگترین پرونده فساد تاریخ بلدیه را دارد، امیدوارم با عبرت گرفتن از گذشته آقای دکتر چمران و دوستان ایشان مجدداً در مسیر همان مشکلاتی که قبلاً از سوی آن‌ها ایجاد شده بود قرار نگیرند.»