در گفت و گو با صبح ما؛

فعال سیاسی اصلاح طلب به صبح ما گفت: قوانین شرایط را برای انتخاب شهردار باز گذاشته است مثلاً اگر کسی استاندارد بوده باشد یا وزیر راه و شهرسازی بوده باشد، یا در این قبیل دستگاه‌ها که شباهت بیشتری با شهرداری دارند دارای تجربه باشد، یا در بخش خصوصی توانسته باشد یک بنگاه را به شکل موفق اداره کرده باشد کفایت می‌کند

 

صبح ما | علیرضا زاکانی شهردار تهران شد. اعضای شورای شهر پایتخت با ۱۸ رای از ۲۱ رای ممکن کلید ساختمان بهشت را به زاکانی دادند تا او بتواند شهردر پایتخت شود. اما او همچنان موانعی برای رسیدن به این صندلی دارد. استعفا از نمایندگی مجلس و عدم تطبیق مدرک تحصیلی او با شرایط مورد نیاز برای تصدی شهرداری تهران را می‌توان از جمله مهمترین‌های این موانع پیش‌رو نام برد.

درهمین‌باره حسن رسولی، عضو شورای شهر پنجم تهران به پایگاه خبری صبح ما گفت: «در دوره‌ای که هنوز شوراهای شهر تشکیل نشده بودند، ما که استاندار بودیم اختیارات تفیض شده وزیر کشور را به‌عنوان قائم مقام شورای شهر داشتیم. در آن زمان شرایط احراز سمت شهردار از حیث دانش، رشته تحصیلی و عرصه‌های تجربی و مدیریتی تعریف شده بود که براساس آن معیارها، هر فردی بدون دارا بودن شرایط احراز نمی‌توانست در جایگاه شهرداری قرار بگیرد. اساساً در ادبیات مدیریتی تناسب شغل و شاغل امری پذیرفتنی است، با تشکیل شوراها مراجع مسئول شرایط احراز سمت شهرداری را تعریف کردند که توسط وزارت کشور اعلام شده است.»

وی ادامه داد: «روز گذشته آقای زاکانی با کسب ۱۸رای از سوی اعضای شورای دوره‌ ششم به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شدند. از آن‌جایی که شهردار تهران و سایر کلانشهرها دو مرحله‌ای تعیین می‌شوند، یعنی در مرحله اول از سوی شورای شهر انتخاب و در مرحله دوم بعد از تطبیق با شرایط توسط وزیر کشور منصوب می‌شوند باید گفت صرف نظر از مسیری که آقای زاکانی باید برای استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی در خانه ملت طی کند، آقای وزیر کشور هم باید حکم ایشان را تایید کند. یعنی چه وزیر فعلی و چه درصورت طولانی شدن فرآیند انتخاب وزیر کشور در دولت آینده که مسئول اجرای قانون شوراها و شهرداری‌ها هستند باید با تطبیق تحصیلات آقای شهردار و تجارب ایشان با قوانین و آئیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه تصمیم نهایی را بگیرد. ولی با یک نگاه اجمالی می‌توان گفت فردی با تحصیلات پزشکی در لیست رشته‌های تحصیلی تعیین شده به‌عنوان شرایط احراز سمت شهردار تهران قرار ندارد اما باید دید که در ادامه و در رایزنی‌های پنهانی که صورت می‌گیرد وزارت کشور و شورای شهر به چه نتیجه‌ای می‌رسند. چنانچه وزیر کشور با تمام همه مغایرت‌ها حکم شهردار را امضا کند آن فرد شهردار قانونی تهران است.»

رسولی با بیان اینکه داشتن تحصیلات پزشکی مرتبط با جایگاه شهرداری نیست، درخصوص لزوم سابقه مدیریت شهری برای پذیرفتن مسئولیت شهرداری تهران گفت: «شهرداری تهران به‌دلیل تنوع ماموریت‌ها و انبوه سرویس‌هایی که به مردم ارائه می‌دهد از پیچیده‌ترین سازمان‌های خدماتی و اداری کشور است. طبیعتاً اگر کسی پیشینه کار در حوزه مدیریت شهری داشته باشد آشنایی بیشتری با شهرداری دارد. البته قانون‌گذار نگفته شهردار حتما باید پیشینه مدیریت شهری داشته باشد اما رشته‌های تحصیلی را معرفی کرده است که با ماموریت اصلی شهرداری سنخیت دارد.»

وی ادامه داد: «البته قوانین شرایط را برای انتخاب شهردار باز گذاشته است مثلاً اگر کسی استاندارد بوده باشد یا وزیر راه و شهرسازی بوده باشد، یا در این قبیل دستگاه‌ها که شباهت بیشتری با شهرداری دارند دارای تجربه باشد، یا در بخش خصوصی توانسته باشد یک بنگاه را به شکل موفق اداره کرده باشد کفایت می‌کند بنابراین صرف برخوردار بودن از سابقه حوزه مدیریت شهری مدنظر نیست. هرچند در شرایط مساوی کسی‌که سابقه مدیریت شهری داشته باشد انجام وظیفه در شهرداری برای او آسان‌تر است. همچنین به‌عنوان شهروند معمولی و عضو سابق شورای شهر تهران برای شورای شهر فعلی و شهردار محترم آقای زاکانی چنانچه منصوب شود آرزوی موفقیت دارم.»