در حسینیه محبان الائمه(ع)؛

حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل گفت: به عنوان مسأله حجاب، ارشادی را راه انداختند که خود مجریانش نیازمند ارشادند! و ناموس این ملت را یک مرد هیکل مند قوی، آنچنان بغل می کند و می کشد که نیمی از بدنش لخت می شود برای اینکه به او بگویند، حجابش را رعایت کند. هزار خلاف شرع مرتکب می شوند تا یک شرع را انجام دهند! بی تردید این کار شرعی، قانونی، اخلاقی و دینی نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل شب گذشته، در حسینیه محبان الائمه(ع) گفت: بحث ما در این شب ها به «اخلاق در پرتوی عاشورا» اختصاص داشت. موارد اخلاقی در عاشورا زیاد است ولی ما سعی کردیم مواردی را که برجسته تر بودند را بازگو کنیم.

وی افزود: امشب نیز می خواهم به دو مورد دیگر اشاره کنم، یکی بحث غیرت حسینی و دیگری عزت که هر دوی آنها را در ماجرای کربلا به صورتی برجسته در اباعبدالله و اصحاب ایشان مشاهده می کنیم. غیرت یکی از صفات بسیار پسندیده ای است که خداوند در وجود انسان قرار داده است. اینکه ما به چیزی غیرت بورزیم یا نورزیم بسیار مهم است. گاهی اوقات ممکن است تعصبات جاهلی، قومی یا زبانی جای غیرت را بگیرند. بین تعصب و غیرت، تفاوت است.

وی بیان کرد: امام صادق(ع) می فرماید: «هیچ کس نیست که از خداوند غیرتمندتر باشد، خداوند فواحش را حرام کرده است.» از طرف دیگر به ما دستور داده شده است که اخلاق الهی را در وجود خود ایجاد کنیم. یکی از آن اخلاق الهی این است که انسان باید از فواحش دور باشد.

حجت الاسلام قابل گفت: اگر انسان خود را به فحشا و زشتی ها آلوده کرد، فاصله خود را با خدا بیشتر می کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به این مسأله توجه داشت که انسان کجا باید غیرت خود را به کار برد. به دنبال غیرت، عزت می آید. این غیرت ها ممکن است نسبت به مسائل ناموسی، مسائل دینی و اعتقادی و یا مسائل ملی باشد. همه این ها ارزشمند است.

وی افزود: دیروز اعلام شد که ایران ماهواره ای را به نام خیام به فضا پرتاب کرده است، امروز سفیر روسیه اعلام کرد که این ماهواره را ما به سفارش ایران ساخته ایم! این دفعه اول نیست که سفیر روسیه از این حرف ها می زند، آیا یک نفر از مسئولین کشور غیرت نشان دادند که بر دهان او بزنند؟ مگر همین چند ماه پیش نبود که سفیر روسیه عکسی را در راستای شبیه سازی نشست متفقین در تهران، منتشر کرد؟ غیرت ها کجا رفته؟ نباید وزارت خارجه ایران واکنش نشان دهد؟ در همه جای دنیا ممکن است سفارش های این گونه به کشوری دیگر داده شود اما در هیچ جای دنیا، سفیری به خود اجازه نمی دهد این گونه کشوری را که در آن مستقر شده، تخریب کند و به حیثیت آن لطمه بزند. هنوز نفهمیده ایم که دلیل این همه خضوع در برابر روسیه کمونیست چیست؟ و بنشینیم تا آنها هر کاری دلشان خواست انجام دهند.

او اظهار کرد: ما در بوشهر یک نیروگاه برق اتمی داریم که قبل از انقلاب داشت توسط آلمان ها ساخته می شد، ولی به دلیل تحولات به وجود آمده در کشور نیمه تمام ماند و بعد از جنگ، ما وقتی تصمیم به احیای آن گرفتیم، کار را به دست روس ها دادیم. از بعد از جنگ تا به امروز، روسیه در حال ساخت و تکمیل آن نیروگاه است و هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است این نیروگاه وارد مدار شود و برق تولید کند؟! روسیه می داند که این نیروگاه اگر برای ما آب ندارد برای آنها نان دارد. امارات در کمترین زمان نیروگاه هسته ای ساخت اما نیروگاه بوشهر هنوز که هنوز است، نمی تواند برق بوشهر را تامین کند چه رسد به کل کشور.

حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل گفت: یک نفر از مسئولین درباره هزینه هایی که تاکنون برای ساخت نیروگاه بوشهر انجام شده، توضیحی به ملت نمی دهد و جالب اینکه در این وضعیت قرار است روس ها یک نیروگاه دیگر هم برای ما بسازند! فقط رگ گردن و غیرتمان در برابر کشورهای غربی باد می کند. باید پرسید که غیرت و عزتمان کجا رفته است؟

وی در ادامه درباره تفاوت غیرت و تعصب به فرمایش امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: غیرت آن است که اگر دیدیم فرزند خودمان هم خطا می کرد، در برابرش بایستیم. یک چیزی را که هر چند وقت یکبار راه می اندازند، گشت ارشاد است که ما نفهمیدیم برای غیرت دینی است یا انحراف افکار عمومی؟ به عنوان مسأله حجاب، ارشادی را راه انداختند که خود مجریانش نیازمند ارشادند! و ناموس این ملت را یک مرد هیکل مند قوی، آنچنان بغل می کند و می کشد که نیمی از بدنش لخت می شود برای اینکه به او بگویند، حجابش را رعایت کند. هزار خلاف شرع مرتکب می شوند تا یک شرع را انجام دهند! بی تردید این کار شرعی، قانونی، اخلاقی و دینی نیست.

او گفت: امر به معروف و نهی از منکر راه دارد. یکی از توصیه های حضرت امام در ابتدای انقلاب این بود که باید وزارت امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود. خدا رحمت کند شهید بهشتی را یکبار خدمت امام رسیدند و به ایشان گفتند:« شما که انقدر بر ایجاد وزارت امر به معروف تاکید می کنید، برای تشکیل آن ما به افرادی نیاز داریم که معروف و منکر را بشناسند و خودشان هم کسانی باشند که عامل به معروف باشند و از منکر دوری کنند، آنزمان شهید بهشتی گفتند جز روحانیت کسی قادر به این کار نیست، امام نیز فرمودند باید روحانیت این کار را کنند. شهید بهشتی گفت: اگر روحانیت را در این وزارتخانه استخدام کنیم و خودشان حقوق بگیر دولت شوند دیگر نمی توانند دولت را نهی از منکر کنند. همین امروز هم روحانیتی که حقوق بگیر دولت نیستند جرات ندارند حرفی بزنند، تا انتقادی کنند سروکارشان با دادگاه ویژه است. امام خمینی پس از آن دیگر نامی از وزارت امربه معروف و نهی از منکر نبردند، اما بعد از ایشان، ستادی را برای امر به معروف تشکیل دادند تا دزدی های دولت، اختلاس ها، حق کشی ها، ظلم و ستم ها، جنایت ها و خیانت ها را نبیند و فقط چهار تار موی زنان را ببیند و یقه شان را بگیرد. این شد امر به معروف و نهی از منکر؟ مگر آقای رئیسی پیش از ریاست جمهوری وعده ندادند که اگر بیایند ارشاد را برای اختلاس و دزدی راه می اندازند، پس کجاست؟
وی ادامه داد: منظور از امر به معروف و نهی از منکر اباعبدالله(ع) نیز امربه معروف و نهی از منکر حاکمان بود. ایشان می فرماید این حکومت دارد ظلم می کند، جنایت می کند، فساد می کند و تباهی به وجود آورده، من نمی توانم در برابر آن ساکت باشم. ۱۱ سال حصر غیرقانونی و غیرشرعی، به چه حسابی؟ می گویید آقای موسوی و همسرش، خیانت یا جنایت کردند، هر کاری که کرده اند، مگر مملکت قانون ندارد؟ مگر دادگاه ندارد؟ دادگاه بگذارید و آشکارا به مردم بگویید که به واسطه این مدارک و مستندات خیانت کرده اند. حکمشان را هم صادر کنید. غیرت جامعه کجا رفته است؟

وی بیان کرد: اباعبدالله(ع) می فرمایند انسان مرگش فرا رسد و با عزت بمیرد خیلی بهتر از این است که حیاتی توام با خواری و پستی داشته باشد. ارزش به این نیست که چند روزی بیشتر زندگی کنیم، ارزش به این است که بتوانیم عزت انسانی خود را حفظ کنیم. من انسان باید در برابر ظلم و ستم بایستم، همچنان که یکی از ویژگی های حسین(ع) این بود.